Brokken voeren + spieren opbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jurisno

Brokken voeren + spieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 16:01

Wij zijn al een tijdje aan het tobben met onze pony, een fjord van 14 jaar oud. In het kort even onze voorgeschiedenis:

We hebben hem nu bijna een jaar geleden gekocht. Hij stond toen al 1,5 jaar stil. Was best dik en had weinig spieren. We zijn begonnen met rijden, hij viel af en werd gespierder. Daarna gebeurden er een aantal dingen waardoor hij even stil heeft gestaan. Volledig stil stond hij ongeveer 1,5 maand, daarna zijn we weer begonnen met longeren en rijden. Ook bij mij waren er wat dingen gebeurd waardoor ik een angst had ontwikkeld voor het rijden. Daar heb ik de afgelopen maanden keihard aan gewerkt, maar betekende voor het rijden wel dat ik veel gestapt en gedraafd heb. Hij werd toen 1 a 2x per week gelongeerd, 1x per week goed gereden door een vriendin en dan nog zo'n 3x per week zat ik erop. Dit bouwden we steeds meer op en sinds een paar weken reed ik eigenlijk weer redelijk ontspannen en begonnen we weer met lessen.

Maar, sinds een week of 5 begon hij af te vallen. Heel hard, terwijl we juist weer aan het rijden waren. Ook verloor hij zijn pit en stond hij veel voor zich uit te suffen. Dus heb ik de dierenarts erbij gehad en zij heeft een bloedonderzoek gedaan. Conclusie was sowieso dat hij bijna geen spieren had. Hij was zichzelf aan het opeten zeg maar. Uit het bloedonderzoek kwam verder dat hij een verhoogde leverwaarde had. Er werd gedacht aan leverbot, hier heeft hij een week terug medicijnen voor gehad.

De dierenarts adviseerde sowieso om hem echt bij te gaan voeren. Op de stal waar hij staat waren de meningen over brok geven verdeeld. Ik was daarom nog een beetje terughoudend. Maar afgelopen donderdag had ik een grondwerkles en de instructrice schrok van hoeveel hij was afgevallen. Dat was het zetje dat ik nodig had en ik ben hem brok gaan geven. Op advies van de dierenarts merriebrok, omdat hij echt eiwitten tekort komt en zo ook geen spieren kan opbouwen.

Hij krijgt nu iets meer als een kilo merrriebrok per dag. En bij de flanken is hij minder ingevallen dus dat is heel fijn. Ook oogt hij weer alerter. Maar nou loopt de discussie hier weer dat je wel brok kan bijvoeren, maar als je dan niet rijdt hij er alleen maar dik en heet van wordt. Oftewel: het heeft nu geen zin om hem te voeren, want ivm het weer zal hij deze week niet gereden worden (helaas geen binnenbak tot onze beschikking) en bouwt hij dus geen spieren op.

Aangezien hier veel kennis zit en ik door de bomen het bos af en toe niet meer zie, wilde ik dit eens aan jullie voorleggen. Gewoon merriebrok blijven geven? Of wordt hij hier zo heet van dat we er straks niet meer op kunnen? Wat zouden jullie doen?

Excuses voor het lange verhaal trouwens

Apple

Re: Brokken voeren + spieren opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:18

Heb je wel de mogelijkheid om te longeren? Hem in elk geval wat beweging te geven?

Merriebrok is proteïnerijk en helpt voor de spieropbouw. Wij hebben goede ervaringen om naast merriebrok veel te laten galopperen met pessoateugel. Dan kan hij zelf werken aan spieropbouw zonder dat je er op zit.

Als je deze week echt helemaal niets kunt doen dan kun je misschien overstappen op speedybeet. Daar worden ze niet heet van en het is wel een dikmaker. Je werkt dan niet aan de spieren, maar zorgt er toch voor dat de kachel blijft branden :-) (sowieso wel handig met dit weer :+ )

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:16

Als echt alle spieren weg zijn dan bouwen ze ook wel wat spieren op bij goed voer en vrije beweging, maar heel gespierd worden ze natuurlijk niet.

Voor een week niet kunnen rijden zou ik in ieder geval niet heel het voer omgooien hoor. Dat je zegt dat hij zich al een stuk beter lijkt te voelen zegt mij toch wel dat hij het nodig heeft.

Of hij er heet van wordt valt niet direct te zeggen. Over het algemeen maakt merriebrok niet heel heet, maar sommige paarden worden bijna overal heet van, andere van helemaal niets.

Als geweekt voer geven een optie is, dan vind ik bietenpulp met zemelen en sojaschroot een hele mooie optie.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:27

Ik zou voor die week vorst ook niet het hele schema omgooien. Zeker als hij nog moet aankomen zou ik dit gewoon blijven voeren. Mocht hij inmiddels goed op gewicht zijn kun he mss tijdelijk deze week een halve kilo kunnen geven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:09

Ik mis het ruwvoer in je verhaal. Voer je hooi of voordroog en hoeveel?
Ik zou daarmee zorgen dat je fjord op gewicht blijft en daarnaast gericht vitamines en eiwitten voeren. Ik ben geen fan van merriebrok voor koudbloeden ivm de hoeveelheid suikers. Ik zou dan eerder denken aan luzerne of lijnzaad. Luzerne kun je puur geven, lijnzaad ook maar ook in bijvoorbeeld een slobber of muesli of een lijnzaadbrokje.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:24

Is het geen mogelijkheid Bodybuilder van Hippalgo te voeren? Dit gaf ik mijn ouder paard van 22 toen hij enorm afgevallen was. Dikmaker (bodybuilder) maar geen heetmaker

Oudje zag er in de zomer daardoor zo uit. Zonder getraind te worden.
Afbeelding

Afbeelding