Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Popstra schreef:Er bestaan ook andere middelen om je paardje dikker te krijgen zoals Wafer.
Dat zijn geperste brokken alfalva (luzerne) uit Italië vandaan en word steeds meer gebruikt.
Beter dan die pulp troep.
fjordjes schreef:Heb hier een linkje waar het 1 en ander in staat
https://horseandfeel.nl/waarom-bietenpu ... -je-paard/
[***] schreef:Nog even over die blinde darm trouwens, moest iemand dat interessant vinden. Het probleem zou dus zitten dat de blinde darm (te) hard moet werken om de hoeveelheid bietenpulp te verteren en als een blinde darm dingen moet afbreken komt er gas vrij. Dus (te) hard moeten werken = veel gas = opgeblazen buik en winderigheid. Ik vond het wel logisch klinken op dat moment, en de klachten zijn ook verdwenen door het stoppen dus ik vermoed dat mijn DA gelijk had, haha.
Citaat:Het lage suikergehalte zorgt er ook voor dat bietenpulp geschikt is voor paarden die gevoelig zijn voor suiker, zoals paarden met insulineresistentie, hoefbevangenheid, equine metabool syndroom (EMS) of PPID (ziekte van Cushing). Verder bevat bietenpulp pectine, wat helpt om de maag tegen maagzuur te beschermen.
Citaat:Het eiwitgehalte in bietenpulp is vrij laag en het calciumgehalte hoog. Het bijzondere van bietenpulp is dat het pectine bevat, een bepaalde vezel. Pectine is een complex koolhydraat dat de enzymen in de dunne darm niet kunnen verteren, maar de bacteriën in de blinde darm kunnen deze snel en gemakkelijk afbreken. Dit type vezel stimuleert de groei van de zogenaamde goede bacteriën. Voor paarden met een slechte darmflora (alle bacteriën in de darm) kan het dus een prima aanvulling op het rantsoen zijn.
Citaat:Het bevat pectine en inuline, koolhydraatsoorten die goede bacteriën in de dikke en blinde darm stimuleren. Door SBP te voeren zal ruwvoer zoals hooi en alfalfa beter verteerd (gefermenteerd) worden. De darmflora ondersteunende werking is gunstig voor oudere paarden en paarden die de neiging hebben snel gewicht te verliezen.
SBP is ook geschikt voor dikkere paarden omdat het door z’n grote volume na het wellen niet veel energie bevat per schep.