Ervaringen gezocht wond voorkant kogel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brigitte_D

Ervaringen gezocht wond voorkant kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 23:17

Inmiddels 3 weken geleden is mijn paard uit gegleden en had een niet heel diepe snee aan de voorkant van zijn achterbeen net boven de kogel. Dierenarts erbij gehad en advies was: goed schoonhouden en honingzalf smeren. Het been werd meteen behoorlijk dik, dus goed in de gaten gehouden dat het geen einschuss werd.

Zo zag het er uit
Afbeelding

Het wondje leek de goede kant op te gaan maar er bleef(en blijft) steeds een verdikking zitten op de kogel rondom de wond en het hele been is niet mooi dun, dus begin vorige week 4 dagen lang vochtafdrijvers moeten geven. Vocht in been verdween goed behalve de bult niet..

Van het weekend ging het wondje weer iets open en direct weer een dik been.. Vandaag is de dierenarts weer geweest en heb weer vochtafdrijvers gekregen..

Deze foto is van vandaag
Afbeelding

Iets in mij zegt dat dit niet de oplossing is, alleen maar steeds aan die vochtafdrijvers.

Tips, advies of ervaringen zijn zeer welkom!

Tessebes

Re: Ervaringen gezocht wond voorkant kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:20

Je bent er zeker van dat het een snee is en het geen klap is geweest, met mogelijk onderhuidse schade? Een los botdeeltje of splinter kan een wond open houden. Een röntgenfoto kan uitsluitsel geven.

Hoe behandelde je de wond verder?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:36

Mijn eerste paard heeft ooit een hele diepe wond gehad aan de binnenzijde van de kogel en daar kwam rond de wond ook een verdikking die later hard werd. Ik denk dat dit het botvlies was wat ging werken ofzo, geen idee. Maar er is altijd een hard verdikking gebleven op die plek, ook toen de wond alleen dicht was en je alleen nog een litteken zag. In het begin was het litteken nog breed, na jaren werd het een smal streepje.

Maar is de verdikking nu hard of zacht? Spoel je elke dag met koud water? De wond ziet er niet ernstig uit dus het zou niet superdik hoeven worden. Het kan zijn dat het door een trap kwam dus dat er ook binnenin een ‘trauma’ is door een kneuzing. In principe hoort dit met rust en koelen (eventueel verband tegen de zwelling) over horen te gaan.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 11:57

Tessebes schreef:
Je bent er zeker van dat het een snee is en het geen klap is geweest, met mogelijk onderhuidse schade? Een los botdeeltje of splinter kan een wond open houden. Een röntgenfoto kan uitsluitsel geven.

Hoe behandelde je de wond verder?

Het is een combinatie geweest, een snede doordat hij ergens tegen aan viel, maar daardoor inderdaad ook wel een klap. Het werd ook meteen dik toen het gebeurt was. Hij heeft er vanaf het begin af aan trouwens geen seconde onregelmatig door gelopen, ook is het niet warmer dan anders..

Ik maak het dagelijks schoon en smeer er honingzalf op. Het wondje zelf lijkt ook wel kleiner te worden

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 11:58

Suzanne F. schreef:
Mijn eerste paard heeft ooit een hele diepe wond gehad aan de binnenzijde van de kogel en daar kwam rond de wond ook een verdikking die later hard werd. Ik denk dat dit het botvlies was wat ging werken ofzo, geen idee. Maar er is altijd een hard verdikking gebleven op die plek, ook toen de wond alleen dicht was en je alleen nog een litteken zag. In het begin was het litteken nog breed, na jaren werd het een smal streepje.

Maar is de verdikking nu hard of zacht? Spoel je elke dag met koud water? De wond ziet er niet ernstig uit dus het zou niet superdik hoeven worden. Het kan zijn dat het door een trap kwam dus dat er ook binnenin een ‘trauma’ is door een kneuzing. In principe hoort dit met rust en koelen (eventueel verband tegen de zwelling) over horen te gaan.

Inderdaad het ziet er niet heel heftig uit, en daardoor gek dat het zo dik blijft.. Bedankt voor de tip en geruststelling

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:53

Ik heb bij mijn paard zo'n wondje aan de zijkant van de pijp gehad. Uiteindelijk zei de dierenarts, dat ik moest stoppen met schoonmaken. Uitsluitend schoonmaken als het er vies uit zag en verder met rust laten. Daarna werd het inderdaad minder en ging de zwelling weg.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 20:03

Inmiddels is het wondje zelf helemaal dicht, maar er zit nog steeds een veel te dikke bult op, vorige week is de dierenarts nogmaals geweest, gelukkig een andere want die vorige was ik niet heel erg over te spreken.. Hij heeft hem zien lopen en het been gevoeld, hij loopt loepzuiver, het is niet warm, het is zacht, maar wel veel te dik, peesblessure zeer onwaarschijnlijk evenals een los fragment. Waarschijnlijk veel weefsel. Conclusie, half jaar aanzien.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 01:05

Bij die van mij bleef er ook een bobbel, ik zal morgen eens kijken of het minder is geworden.