dry needling, quine taping etc

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

dry needling, quine taping etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 18:55

Hoi Hoi,

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen. Heb jij je paard laten behandelen met Dry needling? Wat is de ervaring? En wat heb je daarna gezien aan je paard.

Ook ben ik benieuwd of er mensen zijn die hun paard hebben laten tapen. Ik kan hier nog onvoldoende van vinden op internet.

Groetjes _/-\o_

Laurievc

Re: dry needling, quine taping etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:00

Ik laat al jaren Dry Needling doen. Ik merk dat de paarden er echt baat bij hebben. :) Taping heb ik nu een 2 tal keer laten doen, maar voelde ik geen verschil mee.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:02

Dry needling op mensen,telt dat ook?

Daar heb ik wel positieve ervaringen mee. Paarden heb ik (nog) niet laten behandelen op die manier.

Tape wel op m'n veulen, dat gaf wel verbetering.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:02

Ik heb het bij 2 van mijn paarden laten doen, alleen de dry needling dan. Taping hab ik geen ervaring mee. De eerste had een verkeerd aangemeten zadel en zat dus helemaal vast op de rugspier. Durfde ze ook niet goed meer te ontspannen. Dit is na de behandeling helemaal goed gekomen en de gevoeligheid op haar rug was ook helemaal weg. 1 behandeling was voor haar voldoende.
Mijn 2e paard heeft het ook gehad vanwege frequent vluchtgedrag onder het zadel, hoofd kantelen, moeilijk willen inbuigen en de achterhand niet lekker mee laten komen. Hij is 2x behandeld maar merkte geen verschil hij hem. Oorzaak bleek ook in het rijtechnische gedeelte te zitten. En hoewel hij op veel punten behandeld is merkte ik ook niet dat hij soepeler werd oid. Toen ik hem rijtechnisch anders reed merkte ik er dus ook geen voordeel van.
Ik schrijf het dus zelf niet direct af maar het is niet de oplossing voor elk probleem. Omdat het bij mijn huidige paard geen verschil maakte zou ik het bij hem dus niet zomaar opnieuw doen als ik tegen problemen aan zou lopen

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 19:03

Daan13 schreef:
Dry needling op mensen,telt dat ook?

Daar heb ik wel positieve ervaringen mee. Paarden heb ik (nog) niet laten behandelen op die manier.

Tape wel op m'n veulen, dat gaf wel verbetering.

telt zeker mee!, mensen kunnen vertellen hoe ze het vonden dieren kun je het alleen aan merken

Wat heb je laten tapen en wat zag je?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:04

Ik laat mijn paarden altijd door een fysio behandelen die ook doet dry-needlen. Mijn paarden laten vóór en na de behandeling al zo veel verschil zien! Alleen de 1 lijdt het wat beter dan de ander. Ik raad het echt iedereen aan.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 19:05

Anne_vD schreef:
Ik heb het bij 2 van mijn paarden laten doen, alleen de dry needling dan. Taping hab ik geen ervaring mee. De eerste had een verkeerd aangemeten zadel en zat dus helemaal vast op de rugspier. Durfde ze ook niet goed meer te ontspannen. Dit is na de behandeling helemaal goed gekomen en de gevoeligheid op haar rug was ook helemaal weg. 1 behandeling was voor haar voldoende.
Mijn 2e paard heeft het ook gehad vanwege frequent vluchtgedrag onder het zadel, hoofd kantelen, moeilijk willen inbuigen en de achterhand niet lekker mee laten komen. Hij is 2x behandeld maar merkte geen verschil hij hem. Oorzaak bleek ook in het rijtechnische gedeelte te zitten. En hoewel hij op veel punten behandeld is merkte ik ook niet dat hij soepeler werd oid. Toen ik hem rijtechnisch anders reed merkte ik er dus ook geen voordeel van.
Ik schrijf het dus zelf niet direct af maar het is niet de oplossing voor elk probleem. Omdat het bij mijn huidige paard geen verschil maakte zou ik het bij hem dus niet zomaar opnieuw doen als ik tegen problemen aan zou lopen

snap ik, denk dat niet alles voor elk paard werkt! net als bij mensen. Wel fijn dat je de oorzaak hebt gevonden!

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:08

Zamba schreef:
Anne_vD schreef:

snap ik, denk dat niet alles voor elk paard werkt! net als bij mensen. Wel fijn dat je de oorzaak hebt gevonden!

Zeker, moet zeggen dat ik persoonlijk wel wat mindere ervaringen heb met dry needling, maar dat is ook puur omdat ik verkeerd aangeprikt ben. Toch even 2 weken flink last van gehad -O-
Heb zelf trouwens ook taping gehad maar na een tijdje raak je hier aan gewend. Bij mij kwamen de oude gewoontes er gewoon weer door. Weet alleen niet of het bij een paard ook gewenning kan geven

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 19:11

maar in eerste instantie hielp het tapen dus wel?
vlgm doe je het bij paarden maar heel kort. al is er nog weinig over te vinden

wat naar dat je er zelf zo veel last van hebt gehad!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:36

Tapen bij paarden.... Op de vacht :?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:56

Arabesk schreef:

Wat is daar raar aan?

Bleef bij mijn shet goed zitten, zelfs tijdens de rui.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:29

Arabesk schreef:

Dat dus...

Een gekneusde enkel tapen, been there done that, en zolang ik mij aan de restricties van de peut hield, werkte het.

Maar op een vacht? Ik heb het regelmatig gezien bij stalgenoten, de tape zweeft bovenop de vacht, wat is daarvan precies het nut?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:03

Een tape werkt anders dan een bodywrap.

Beiden kunnen natuurlijk bewustzijn geven 'oh, ik voel rek: daar zit een tape of bandage'. (En dat kan gewenning geven 'jaha, daar zit dat ding, zal wel...')

De functie van een tape is de wat hogere delen van de huid 'optillen'/ rekken tov de diepere lagen. Een soort langgerekte bindweefselmassage.
(De functie daarvan is afvalstoffen afvoeren en mede daardoor pijn verminderen.)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:05

Inderdaad. En het werkt zeker iets minder goed op een dikke wintervacht dan op een gladdere zomervacht

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:10

Hier komt af en toe de osteo en af en toe als hij echt vast zit pakt ze dry needling erbij. Werkt echt super! Je merkt zoveel verschil in lossigheid.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 20:08

Janneke2 schreef:
Een tape werkt anders dan een bodywrap.

Beiden kunnen natuurlijk bewustzijn geven 'oh, ik voel rek: daar zit een tape of bandage'. (En dat kan gewenning geven 'jaha, daar zit dat ding, zal wel...')

De functie van een tape is de wat hogere delen van de huid 'optillen'/ rekken tov de diepere lagen. Een soort langgerekte bindweefselmassage.
(De functie daarvan is afvalstoffen afvoeren en mede daardoor pijn verminderen.)

Klopt inderdaad dit had ik ook gelezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:07

Janneke2 schreef:

Volgens mij gebeurt dat ook als je je paard genoeg beweging geeft..
(stalmanagement, maar dan zonder stal :P )

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:19

Dat hoeft niet perse. Het lymfesysteem is zeer zeker gebaat bij veel beweging ( sterker nog, zonder beweging zal het lymfesysteem zijn werk ook echt niet goed kunnen uitvoeren).
Maar het is niet alleen beweging.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:49

Nielojram schreef:
Janneke2 schreef:

Volgens mij gebeurt dat ook als je je paard genoeg beweging geeft..
(stalmanagement, maar dan zonder stal :P )

Bij een gezond paard en goed management is het niet nodig.

Heeft het dier ivm een blessure (slecht bekapt geweest, zadel past niet, etc etc.) een 'pijn annex compensatie patroon' "aangeleerd", is het een goede manier om de pijnlijke spier minder pijnlijk te maken.
Of om een spier die te weinig gebruikt werd wat te activeren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:03

Tapen gebeurt niet alleen op spieren trouwens.