Lasertherapie voor wondgenezing?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BrittOllie

Lasertherapie voor wondgenezing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 17:41

Hallo,

Mijn paard heeft een grote wond op zijn rechter achterheen. Het is begin oktober ontstaan. Toen is het gehecht. Helaas is het in december volledig opengeknapt. Het leek prachtig dicht te groeien, maar er stond toch teveel druk op. Omstandigheden hebben het doen knappen. Het kon toen niet meer gehecht te worden, dus geneest “open”. Het lijkt sindsdien telkens wel beter te gaan, maar ook regelmatig weer een stap terug (weer korst eraf etc). Paard is er verder nooit kreupel oid aan geweest. Hij staat momenteel op “boxrust”, als in; geen paddock. Ik rij hem wel lichtjes onder het zadel, en stap-draaf 2x per dag aan de hand. Hij is verder super te pas en gezond.

Ik maak elke dag foto’s. Hierbij een klein chronologisch overzicht.
7 oktober, ontstaan wond (na schoonmaken, voor hechten)
Afbeelding
Begin december, leek mooi dicht te gaan
Afbeelding
Dit was het 15 december, toen het volledig was opengeknapt.
Afbeelding
Zo was het afgelopen donderdag. Toen had hij net weer 1 week in het verband gestaan, hij had zelf de korst er (ruw) afgetrokken. Inmiddels zit hier weer een mooi korstje op.
Afbeelding

Ik heb het gevoel dat ik qua wondgenezing in een patroon zit waar ik niet uit kom. Het is een heel frustrerend, langzaam proces. Waarbij ik voor mijn gevoel elke keer opnieuw moet beginnen. Daarom heb ik een second opinion bij een andere dierenarts gehad. Die gaf oa aan dat lasertherapie ook een optie was.

Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van Bokkers met het behandelen met lasertherapie bij wondgenezing.
- Na hoe lang/hoeveel behandelingen effect?
- voor-na (tijdens) foto’s?
- aanvullende behandeling?
- kosten?

Adviezen voor eventuele andere behandelingen zijn ook welkom. Ik ben me er van bewust dat dit lang gaat duren en dat er geen behandeling is die het in 1x fixt. ;) Ben immers ook al een tijdje bezig. Maar ik wil graag het patroon doorbreken, iets anders proberen wat wel duurzaam effect heeft.

Caira

Re: Lasertherapie voor wondgenezing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 17:44

Wat doe je nu aan wondverzorging?

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:08

Toevallig zocht ik hier laatst een topic over, omdat ik het me ook afvroeg.
In februari 2018 is hier een heel topic over geweest van iemand die het ook heeft gehad en lasertherapie heeft toegepast. Misschien dat je dat nog eens kunt doorlezen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:36

Stuur eens een pb naar Janderegelaa, die weet alles van lasertherapie.
Ik heb het op mijzelf toegepast en ben zeer tevreden!

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:03

Ik heb het nu bij 2 paarden gezien die grote wonden hadden, met lasertherapie zijn die super mooi en ook snel geheeld.
Ik heb helaas geen foto's
Maar ik zou het als het mijn paard zou zijn zeker doen

Lolaaa_54

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 02:06

Mijn paard haar pezen lagen compleet doormidden, lasertherapie heeft haar gered. Het was een lang proces, maar ze springt ondertussen weer de sterren van de hemel. Paard van een vriendin heeft lasertherapie gehad voor een gigantische wond, zij zweert er ook bij. Hier alleen maar positieve ervaringen!

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 02:12

ach jeetje zeg, mijn paard heeft vorig jaar een lelijke wond aan zijn voorbeen gehad die ook niet echt dicht wilde, kreeg met laseren wel iets het idee dat het werkte maar uiteindelijk op een nieuwe stal terecht gekomen die een zoutkamer heeft, na 3 maanden ellende was het binnen 2 weken dicht. Ondanks dat ik sceptisch ben over zulke behandelingen lijkt het toch wat gedaan te hebben. Ik heb nog ergens foto's die zal ik even moeten opzoeken (en in spoiler zetten want zijn best erg)

edit foto's gevonden, heb ze even in spoiler gezet

hier begon het mee, haalden hem in maart zo van het land.
Spoiler:
Afbeelding

heb helaas veel foto's weggegooid, dit was in mei.. let op dit is een vrij erge foto. Dierenarts zei dat er wild vlees op zat en heeft meerdere malen wat weggesneden, vraag me nog steeds af of dit echt wel zo was maar vertrouwde toch op de arts.
Spoiler:
Afbeelding

uiteindelijk ook begonnen met laseren, het leek wel wat te doen maar zodra het verband er te lang af was kwam het weefsel wel weer naar buiten, dit was een periode dat het redelijk rustig was

Spoiler:
Afbeelding

In juli ben ik verhuisd van stal, daar hebben ze een zoutkamer, ondanks dat ik er niet helemaal in geloofde toch geprobeerd (na maanden ga je toch verder kijken)
Dit was de eerste dag in de kamer
Spoiler:
Afbeelding

Dit was na 1,5 week, er kwam voor het eerst een korst op
Spoiler:
Afbeelding

Dit is weer een week later nadat de behandelingen klaar waren, hij heeft er 10 dagen in gestaan.
Spoiler:
Afbeelding

Wens je veel sterkte! Beenwonden helen vrij lastig helaas. Bij welke kliniek/arts zit je?

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 19:38

Caboby schreef:
In februari 2018 is hier een heel topic over geweest van iemand die het ook heeft gehad en lasertherapie heeft toegepast. Misschien dat je dat nog eens kunt doorlezen?

Ik kan dit topic zo niet vinden, weet iemand wie TS was/heeft iemand een link?

@melissa0304: Zoutkamer? Dat ken ik niet! Had je alleen daar profijt van of ook door het laseren?

Blij te lezen dat er goede ervaringen zijn met laseren lolaaa_54 en karin30!
Vrijdag ga ik voor second opinion naar de Watermolen.

Hoe ik het momenteel doe...
Nou, de eerste keer was de wond dus gehecht. Toen heeft hij een paar weken in het verband gestand met antibioticazalf, en daarna aan de lucht helen. Toen was het een kwestie van wond schoonhouden met water, en ik heb een speciale wondspray gekregen die ik er 3x pd op deed.
Nadat het open was geknapt 15/12 heeft hij eerst weer een aantal weken telkens 4-6 dagen in een verband gestaan met antibiotica zalf. Daarna wilde de dierenarts het weer aan de lucht laten genezen. Ik stond hier vrij sceptisch in eigenlijk, broeikas voor infecties... maar dierenarts zei dat dit beter was dan in verband. nou ja, niet lang daarna was de korst weer ruw eraf gegaan, weer open wond. Weer even in het verband met antibiotica zalf, daarna weer aan de lucht drogen met de spray.

Ik was het daar niet zo mee eens. Ik vind dit open genezen smerig. Er komt van alles in de wond. Bij een klein tikje gaat het open... door andere omstandigheden ook vertrouwen verloren in de arts. Ik ben daar gestopt met de “behandeling”.

Daarom verbind ik hem sinds vorige week zelf. Ik gebruik desinfectiegaasmiddel (van betadine) en zet hem daarna in het verband. Dit is dezelfde methode als bij wondgenezing bij mensen. Dit verwissel ik een paar keer per week, niet dagelijks. Dit is namelijk best een uitdaging, hij is behoorlijk getraumatiseerd aan dit been, trapt hard.
Ik moet zeggen, het granulatie weefsel is mooi gekomen. Dit was al zo na 15/12, dit weefsel was gelukkig maar heel minimaal beschadigd na de keren dat het daarna openging. De wondranden lijken ook wat dichter te gaan. Godzijdank hebben we inmiddels de oorzaak gevonden van het ontstaan van de wond, en dit is aangepakt. Zit nog wel een staartje aan ivm aansprakelijkheid... maar nu ik weet wat de oorzaak is en dat deze is opgelost, slaap ik een stuk beter. ;)

Ik hoop dat het zo de goede kant op gaat. Vrijdag hoor ik dan bij de Watermolen meer over lasertherapie of een eventuele andere behandeling. We zijn er nog lang niet, maar nu voor het eerst heb ik er vertrouwen in dat het goed gaat komen (en blijft!). :o Ik had dit veel eerder moeten doorpakken.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:45

Yes, hier recent nog goeie ervaring met lasertherapie. Hond met een wond waarbij de hechtingen gescheurd waren en de wond een groot gat werd. Wij hebben drie keer behandeld à 35€ per keer incl voorrijden (fysio aan huis). Resultaat was echt direct zichtbaar, met sprongen. Zelfs de fysio stond versteld van het resultaat.

Spoiler:
Afbeelding

Voor de eerste behandeling.

Spoiler:
Afbeelding

Enkele dagen later.

Spoiler:
Afbeelding

Enkele dagen later

Spoiler:
Afbeelding

Weer enkele dagen later.

Spoiler:
Afbeelding

Een weer enkele dagen later.

Drie behandelingen in 1,5 week tijd. Uiteraard lang niet zo'n grote wond als bij jouw paard maar hopelijk geeft het een beeld.

Edit: wij hebben wel gekozen voor open genezen. Het is twee keer gehecht maar eerste keer dus eruit gescheurd (heeft de hond niet zelf gedaan) en tweede keer zaten ze gewoon niet lekker door de ontsteking en zijn ze weer gescheurd. Lasertherapie werkt ook ontstekingsremmend. Maar ik weet niet of paard en hond daarin te vergelijken zijn qua hygiëne.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 19:54

Wow! Wat een verschil, zo snel! Super voor jullie zeg :) dit geeft hoop!
Een hond loopt natuurlijk in huis, dat is wel veel hygiënischer dan een paard (die veel ligt) in zijn stal. Zit telkens vlas enz ook in die wond... andere dingen die blijven plakken. #) Ontsteken heeft het tot nu toe niet gedaan gelukkig (natuurlijk wel telkens antibiotica zalf gehad). Maar omdat mijn paard daar wel gevoelig voor is ben ik heel huiverig voor dit open genezen...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:01

Smeer je ook met honingzalf? Dat is volgens mijn DA voordat we lasertherapie deden echt cruciaal geweest bij het voorkomen dat de ontsteking naar binnen sloeg. Wij smeerden driemaaldaags. In het begin dikke vette klodders als 'barrière' en toen het meer dicht was, erin gesmeerd om het droger te houden.

Lastig dat je het niet echt open kan laten. Lijkt me in dit geval voor de wondgenezing veel beter...

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:31

Dat paard dat die lasertherapie heeft gehad, dierenarts 1 zij ook open houden geen verband erom daar groeide dus ook snel wild vlees was een anderwetse dierenarts, toen is ze naar een andere dierenkliniek gegaan en daar hebben ze het vlees weg gesneden en er moest een tijd verband omheen verwisselen om de paar dagen als ik het goed heb.

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:56

BrittOllie schreef:
Caboby schreef:

Ik kan dit topic zo niet vinden, weet iemand wie TS was/heeft iemand een link?

@melissa0304: Zoutkamer? Dat ken ik niet! Had je alleen daar profijt van of ook door het laseren?

Blij te lezen dat er goede ervaringen zijn met laseren lolaaa_54 en karin30!
Vrijdag ga ik voor second opinion naar de Watermolen.

Hoe ik het momenteel doe...
Nou, de eerste keer was de wond dus gehecht. Toen heeft hij een paar weken in het verband gestand met antibioticazalf, en daarna aan de lucht helen. Toen was het een kwestie van wond schoonhouden met water, en ik heb een speciale wondspray gekregen die ik er 3x pd op deed.
Nadat het open was geknapt 15/12 heeft hij eerst weer een aantal weken telkens 4-6 dagen in een verband gestaan met antibiotica zalf. Daarna wilde de dierenarts het weer aan de lucht laten genezen. Ik stond hier vrij sceptisch in eigenlijk, broeikas voor infecties... maar dierenarts zei dat dit beter was dan in verband. nou ja, niet lang daarna was de korst weer ruw eraf gegaan, weer open wond. Weer even in het verband met antibiotica zalf, daarna weer aan de lucht drogen met de spray.

Ik was het daar niet zo mee eens. Ik vind dit open genezen smerig. Er komt van alles in de wond. Bij een klein tikje gaat het open... door andere omstandigheden ook vertrouwen verloren in de arts. Ik ben daar gestopt met de “behandeling”.

Daarom verbind ik hem sinds vorige week zelf. Ik gebruik desinfectiegaasmiddel (van betadine) en zet hem daarna in het verband. Dit is dezelfde methode als bij wondgenezing bij mensen. Dit verwissel ik een paar keer per week, niet dagelijks. Dit is namelijk best een uitdaging, hij is behoorlijk getraumatiseerd aan dit been, trapt hard.
Ik moet zeggen, het granulatie weefsel is mooi gekomen. Dit was al zo na 15/12, dit weefsel was gelukkig maar heel minimaal beschadigd na de keren dat het daarna openging. De wondranden lijken ook wat dichter te gaan. Godzijdank hebben we inmiddels de oorzaak gevonden van het ontstaan van de wond, en dit is aangepakt. Zit nog wel een staartje aan ivm aansprakelijkheid... maar nu ik weet wat de oorzaak is en dat deze is opgelost, slaap ik een stuk beter. ;)

Ik hoop dat het zo de goede kant op gaat. Vrijdag hoor ik dan bij de Watermolen meer over lasertherapie of een eventuele andere behandeling. We zijn er nog lang niet, maar nu voor het eerst heb ik er vertrouwen in dat het goed gaat komen (en blijft!). :o Ik had dit veel eerder moeten doorpakken.

Dit topic bedoelde ik

[MD] Grote wond borst & laser therapie

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:00

Waar ergens woon je?

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:18

Ik zie dat je naar de Watermolen gaat voor een second opinion, dan zit je hier redelijk in de buurt gok ik. Qua wondgenezing/laser zou je dan contact kunnen zoeken met Jill Bomers, zij heeft ook een laser. Heb daar al goede resultaten mee gezien.. ;-)

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 22:34

Crosskip schreef:
Ik zie dat je naar de Watermolen gaat voor een second opinion, dan zit je hier redelijk in de buurt gok ik. Qua wondgenezing/laser zou je dan contact kunnen zoeken met Jill Bomers, zij heeft ook een laser. Heb daar al goede resultaten mee gezien.. ;-)

Oh goed dat je het zegt! Dat is mijn (paard)fysio, daar ga ik toevallig 20 feb heen.

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:26

Crosskip schreef:

Jill kan ook ik zeker aanraden 1 van de keren dat ik heb het meegemaakt heb was ook met jill.(ga er zelf ook heen)

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 22:58

Een update:
Vandaag bij de Watermolen geweest. De wond is bekeken en een röntgenfoto is voor de zekerheid gemaakt. Die was goed! :) Verder was de wond ontstoken en was het inderdaad niet de bedoeling om zo’n wond aan de lucht te laten genezen :(:) . Mijn paard heeft zijn eerste laserbehandeling gehad, en staat nu op boxrust in het verband. Hij mag wel een paar keer per dag een stukje stappen. Vanaf nu gaan we elke week naar de kliniek voor een laserbehandeling. Voorlopig voor 5x gepland. Hopelijk dan goed resultaat!
Vandaag was het zo (voor laseren, na scheren/ontsmetten, dus bloedde een beetje)

Spoiler:
Afbeelding

Omdat het allemaal een beetje snel ging met in het verband zetten na het laseren ben ik vergeten een foto te maken van na de laserbehandeling. Donderdag ga ik weer, voor ronde 2.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:33

Toen ik bij dit topic kwam was de eerste vraag inderdaad waarom deze wond open is gelaten. Ik heb een pony met een wond uit September en die staat nog steeds in het verband. Pas als het helemaal dicht is, mag het verband er af. Daarvoor is granulatieweefsel veel te kwetsbaar en verband geeft tegendruk voor wild vlees.

Ook bij ons duurt het eindeloos overigens. Laseren heb ik nog niet geprobeerd, maar ik wil je als tip geven om op tijd wild vlees te laten bijsnijden. Ik heb daar vrij lang mee gewacht, omdat mijn da steeds zij dat het er wel goed uit zag. Een andere da was het daar later niet mee eens en is het bij gaan snijden. Het herstel gaat sindsdien als een tierelier!

Dit was eind september, ik denk twee weken na oplopen van de wond.

Afbeelding

Dit een maand geleden, het proces was hier al een tijdje gestokt. Kwam achteraf door het wild vlees. Toen getwijfeld tussen laseren en snijden, en voor snijden gegaan.

Afbeelding

En dit een maand later, na twee keer snijden.

Afbeelding

We twijfelen om volgende week de laser er op te zetten. Als het zo blijft dichtgroeien laat ik het zo. Anders ga ik het toch eens proberen!

Veel sterkte en succes! Zo’n wond is vreselijk en je wordt er soms helemaal gek van. Het duurt zo lang!
Mijn pony is ook klaar mee met het schoon maken en verband wisselen. Een praam maakt het wat beter, maar hoop dat het snel over is :)

Edit: lees dat je elke week gaat laten laseren. Fijn! Dan kan de dierenarts het ook mooi in de gaten houden :)

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 11:56

Simbaa schreef:
Toen ik bij dit topic kwam was de eerste vraag inderdaad waarom deze wond open is gelaten. Ik heb een pony met een wond uit September en die staat nog steeds in het verband. Pas als het helemaal dicht is, mag het verband er af. Daarvoor is granulatieweefsel veel te kwetsbaar en verband geeft tegendruk voor wild vlees.

Ook bij ons duurt het eindeloos overigens. Laseren heb ik nog niet geprobeerd, maar ik wil je als tip geven om op tijd wild vlees te laten bijsnijden. Ik heb daar vrij lang mee gewacht, omdat mijn da steeds zij dat het er wel goed uit zag. Een andere da was het daar later niet mee eens en is het bij gaan snijden. Het herstel gaat sindsdien als een tierelier!

Dit was eind september, ik denk twee weken na oplopen van de wond.

[ [url=m/rowykP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit een maand geleden, het proces was hier al een tijdje gestokt. Kwam achteraf door het wild vlees. Toen getwijfeld tussen laseren en snijden, en voor snijden gegaan.

[ [url=m/WBuxt7.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit een maand later, na twee keer snijden.

[ [url=m/6nioN5.jpg]Afbeelding[/url] ]

We twijfelen om volgende week de laser er op te zetten. Als het zo blijft dichtgroeien laat ik het zo. Anders ga ik het toch eens proberen!

Veel sterkte en succes! Zo’n wond is vreselijk en je wordt er soms helemaal gek van. Het duurt zo lang!
Mijn pony is ook klaar mee met het schoon maken en verband wisselen. Een praam maakt het wat beter, maar hoop dat het snel over is :)

Edit: lees dat je elke week gaat laten laseren. Fijn! Dan kan de dierenarts het ook mooi in de gaten houden :)

Dat ziet er toch al een stuk beter uit! Duurt inderdaad lang... maar als je die verbetering ziet dan weet je waar je het voor doet :)
Hoe doe jij het qua beweging enz? Mijn paard moet nu helemaal op boxrust en een klein beetje stappen.
Hiervoor reed ik wel lichtjes. Rijdt jij ook, of hoe pak jij dat aan? Ik hoop niet dat hij maanden op stal moet blijven...

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 16:28

Update: Laseren geeft echt super resultaat bij mijn paard! :)

Afbeelding
Foto 1: 05-02-2021 vóór 1 laserbehandeling, ontstoken wond
Foto 2: 16-02-2021 resultaat van 1e laserbehandeling en 11 dagen in het verband op boxrust
Foto 3: 26-02-2021 resultaat van 2e laserbehandeling en 10 dagen in het verband op boxrust
Vandaag heeft hij zijn 3e laserbehandeling gehad.

Dierenarts vindt het boven verwachting snel genezen! :D Er zullen nog 1 of 2 behandelingen nodig zijn, en daarna hoeft hij niet meer in het verband en kan ik het rijden weer oppakken, hij staat nu nog op boxrust. Dierenarts gaf aan dat er nu geen wildvlees meer kan gaan groeien.
Hopelijk zijn we er dus over 2-3 weken vanaf, kan niet wachten. :)

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:01

Oh wauw dat gaat super goed! Heel fijn!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:04

Wow wauw!!!!