Paard mist tussenwervelschijf, ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DPTomboy

Paard mist tussenwervelschijf, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 17:04

Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met de aangeboren afwijking die mijn paard blijkt te hebben: een ontbrekende (of rudimentaire) tussenwervelschijf tussen L5 en L6.

Vandaag ben ik naar Wolvega geweest omdat mijn paard sinds ze ernstige nageltred heeft gehad niet meer goed is geweest. Ze is niet kreupel (ook niet op de buigproef), maar loopt ook niet lekker door haar lijf. In stilstand ontlast ze het been constant en ze is niet haar blije zelf maar wat in zichzelf gekeerd en mat.

Uitkomst van vandaag was dat ze geen (of een rudimentaire) tussenwervelschijf heeft tussen L5 en L6. Dit is aangeboren en verklaart waarom ze altijd iets afwijkend heeft bewogen. Dit werd bij de aankoopkeurig afgedaan als slappigheid (ze was 3 en slungelig), maar blijkt waarschijnlijk dus toch iets meer te zijn geweest dan dat.

Gevolg van het ontbreken van de tussenwervelschijf is dat de wervels wat anders staan ten opzichte van elkaar dan dat ze normaal gesproken zouden doen en dat de bewegelijkheid van de wervels minder is. Hier zou ze niet heel veel last van hoeven hebben, maar dat heeft ze nu wel. De dierenarts gaf aan dat er waarschijnlijk momenten zijn dat ze er nagenoeg geen last van heeft en momenten dat ze slechter is. Ze is vandaag in het probleemgebied ingespoten met ontstekingsremmer om te kijken of ze daarop verbetert, wat het gaat doen moet ik dus nog zien..

Problemen waar ik voordat het zo heftig werd tegenaan liep:
- Rechtsom altijd moeite om haar linkerachterbeen erbij te krijgen/houden op de volte;
- Zodra ze meer op de achterhand moet komen snel gaan staken;
- Groot verschil tussen linker- en rechtergalop;
- Buigt nauwelijks haar benen in galop maar houdt deze heel recht.

Nu vroeg ik me (na mijn warrige verhaal) af of er hier mensen zijn wiens paard ook een tussenwervelschijf mist en wat jullie hiervan merken en doen om jullie paarden goed te houden.

Bedankt voor het lezen!

Runa

Re: Paard mist tussenwervelschijf, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:17

Geen ervaring mee, maar als ik de symptomen zo zie dan ken ik wel een paard met erg vergelijkbare klachten, al is bij die volgens mij nooit verder onderzoek gedaan.

Misschien zou je eens contact kunnen opnemen met Equine Studies/Zefanja Vermeulen. Zij doet veel onderzoeken naar afwijkingen in het lichaam en specifiek het skelet, misschien heeft zij dit al eens gezien!

troi

Re: Paard mist tussenwervelschijf, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:20

Poe klinkt als best pittige klachten zelfs voor het zo heftig werd! Dat dier miet er altijd al last van gehad hebben vrees ik