Omdat er eigenlijk weinig over te vinden is, wilde ik toch een topic openen over droes en het verloop ervan.
Het begon met 1 pony (nieuw in de kudde) die tweede week van augustus begon met snotteren. Verder niet ziek ogend. Dierenarts was geweest om te enten, toch even naar het snot laten kijken, maar hij ging uit van een virale infectie van de voorste luchtwegen, in eerste instantie dus niets ernstigs. Meerdere paarden gingen snotteren, maar niet ziek ogend. Totdat er 1 koorts kreeg. Weer dierenarts erbij, droes nog wel laten vallen in het gesprek, maar ook hij (andere dierenarts dan de eerste) ging uit van een infectie van de voorste luchtwegen. Op dat moment waren twee paarden, waaronder het veulen van 5 maanden nog niet ziek. Daarnaast staat er ook een jaarling in de kudde die kort snot heeft gehad, is verplaatst van plek wegens training voor NK en is na 3 weken weer terug gekomen (pas na een week na verhuizing was de snot weg en de kudde waar zij in is geplaatst is niet ziek geworden). De laatste derde week van september kreeg dan ook het veulen snot (5 weken dus na de eerste pony met snot, terwijl ze allemaal in dezelfde kudde staan). Weer een week later, had het veulen een dikke schouder. Verder niet ziek ogend, eet gewoon, geen koorts. De merrie moest gescand worden voor dracht, dus gelijk de schouder van het veulen op de echo gezet. Daarop was eigenlijk niets te zien, de dierenarts ging uit van een eventuele spierscheuring. Maar slecht te zien door de hoeveelheid zwelling. Geen vocht, pus oid.
Het veulen was verkocht, de eigenaar vertrouwde het niet en wilde een second opinion. Dus nog een andere dierenarts erbij gehaald na een week, waarop de schouder toch een beginnende opening liet zien, dus wel pus. Swap genomen uit de schouder. En wat blijkt, 100% droes. Ondertussen 6 weken verder vanaf het eerste paard met snot. Ongeveer 5 dagen verder begonnen de klieren in de nek op te zetten. De zwelling bleef doorzetten zonder dat de abcessen zacht werden (ondertussen was de schouder mooi leeggelopen en weer slank). Veulen kreeg geen koorts, bleef gewoon eten, ondanks de forse zwellingen rondom zijn keel. Wel werd hij benauwder. Ik maakte mij zorgen, aangezien je wel eens griezel verhalen hoort dat paarden/veulens stikken door de zwelling. Dierenarts benoemde naar mij 'ze stikken niet zomaar en de abcessen zullen een deze dagen wel open klappen'. Dit gebeurde niet. 3 dagen later, in de ochtend trof ik een ontzettend benauwd veulen aan. Met alle kracht in zijn lijf was hij aan het happen naar adem. Met spoed dierenarts gebeld, video's doorgestuurd en gelukkig konden we gelijk naar de faculteitskliniek in Utrecht. Het veulen en merrie waren aan de trailer ritten gewend waardoor hij er zonder stress opliep. Bij de kliniek aangekomen is er met spoed een tracheacanule geplaatst om hem meer lucht te geven. Ze snijden de abcessen dus niet open! Toen de canule was geplaatst werd het veulen rustiger, hij was kapot.
De dierenarts kon geen prognose geven, te vroeg nog. We hebben in spanning gezeten of hij het überhaupt wel zou overleven, maar hij is een taaie en die gedachte gaf mij hoop. Na twee dagen knapte hij zodanig op, dat de DA voorzichtig positief werd. Wel had hij een verdachte bult op zijn bil welke op de echo is gezet. Gelukkig geen nieuw abces! Maar een oude ontsteking van iets. Daarnaast gelijk de abcessen bij zijn kaak op de echo gezet, weinig pus te zien. Dus dat zal wel nog een aantal dagen duren. Daarnaast hoestte hij toch te veel volgens de DA en ze was bang voor een longontsteking. Veulen heeft een longfoto gehad waarbij er eigenlijk niet veel was te zien. Zijn ontstekingswaarden waren wel wat verhoogd, dus voor de zekerheid toch antibiotica gestart (ondanks dat dit gecontra-indiceerd is bij abcessen bij droes!). 3 dagen later begonnen de abcessen te rijpen en zijn ze opengesprongen. Hierdoor werd de druk minder op zijn keel en is na een week de trachea canule verwijderd.
2 dagen daarna konden we hem weer ophalen van de kliniek. Dierenarts is zeer positief, gaat uit van volledig herstel. Dit alles is in oktober 2020 gebeurt. Veulen en merrie waren blij dat ze weer naar huis mochten. Alles thuis erop gemaakt dat zij niet in contact konden komen met de rest van de kudde aangezien zij snotvrij waren en over een aantal weken droesvrij. Het veulen had nog een open abces en moest dagelijks getemperatuurd worden en daarnaast het abces moest uitgedrukt worden. Er kwam overigens weinig tot geen pus meer uit. De antibiotica heeft de verdere rijping tegengewerkt, terwijl er nog wel zwelling te zien was. De wondjes zijn mooi geheeld. Na een aantal weken (december) begon het veulen weer met snotteren. Dit was een goed teken, want dan zou het abces leeglopen via de neus. Dit heeft een aantal weken geduurd. Januari 2021 leek het veulen gestopt te zijn met snotteren. Hij is geent en gechipt en zou over 3 weken de kudde weer terug in kunnen mocht hij snot vrij blijven. Na een week kreeg hij helaas weer snot (tot aan de dag van vandaag). Het zal nog een tijd gaan duren voordat hij de kudde weer terug in mag.. Hij staat momenteel nog met zijn moeder en hij is nu dik 8 maanden oud.
Veulen heeft praatjes voor 10 en is weer helemaal de oude (jammer van de snot). Ik zal jullie de filmpjes en de foto's besparen van de ziekte, het was geen fijn beeld. De verkoop is gecanceld, de koper wilde niet verder met het veulen, zij was er van overtuigd dat het verslagen droes was en dat het veulen dood zou gaan. Dit is gelukkig niet het geval!!
Het was een heel verhaal, maar ik hoop dat mensen toch gaan beseffen dat droes niet een fijn verloop kan hebben en dat het wel degelijk erg lang kan duren. Daarnaast is de besmetting van de kudde niet 'typisch' verlopen.
Is er iemand een met soortgelijke ervaring? Ik ben benieuwd hoelang dit nog gaat duren..... Merrie is het veulen onderhand wel een beetje zat, maar he, een natuurlijkere manier van afspenen bestaat niet

Groetjes van Isabelle en Teddy