Pony luizen en of vlooien

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barretta

Pony luizen en of vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 15:02

Hoi allemaal,

Ik heb een Shetland pony van 35 haar oud (ja hoog bejaard). Vorige week is hij in aanraking gekomen met een verwaarloosd ponytje.Deze pony was ontsnapt en stond een hele poos bij mijn shet in de wei. Bij het binnen zetten ontdekte ik de pony en heb hem terug gebracht.

Nu, een week later, zit mijn Shetlander onder de vlooien! Omdat hij super mooie dikke manen heeft wil ik deze niet afscheren. Ook is hij al ouder en wil ik hem niet scheren met het koudere weer.

Weet iemand een wondermiddel tegen dit ongedierte? Of advies in het algemeen?
Hoor het graag

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:08

Veerust voor op de koe. Goed moet spuitkop in de vacht inspuiten waar de warme plekjes zijn en tegen de haren in.

Maartje1990

Re: Pony luizen en of vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:25

Dat zullen luizen zijn, geen vlooien. Even de dierenarts bellen dan voor het juiste middel

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:36

Maartje1990 schreef:
Dat zullen luizen zijn, geen vlooien. Even de dierenarts bellen dan voor het juiste middel

Dat denk ik ook.Er is een middeltje waarmee je de pony moet wassen en dan zie je de luizen er dood uitvallen! moet nog wel herhaald worden.Vervelend dat het nu net koud weer is en ik weet niet of je wasfaciliteiten hebt.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:38

Bij onze oude shire merrie kregen we een poeder mee om in de manen, pony, staart en over de ruggengraat te strooien. Met nog 1 keer herhalen. Werkte ook goed! Moet je wel via de dierenarts regelen. kan die gelijk zien of het om vlooien of luizen gaat.

Barretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 15:53

anjali schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat denk ik ook.Er is een middeltje waarmee je de pony moet wassen en dan zie je de luizen er dood uitvallen! moet nog wel herhaald worden.Vervelend dat het nu net koud weer is en ik weet niet of je wasfaciliteiten hebt.

Dierenarts is gebeld en het middel komt klaar te liggen!
Ja, gelukkig kan ik hem wel wassen met warm water en warm laten drogen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:04

Ik zweer bij butox.
Is een spot-on en hoef je dus niet je pony te wassen wat vaak een hele klus is bij die shetten met een berg haar.

Lolaaa_54

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 02:14

Ik kreeg bye-mite van de dierenarts, en heb het eerst zonder scheren gedaan, maar helaas was alles pas echt was na het scheren. Ze stond in die tijd wel even binnen, daarna weer naar buiten in een dik dekentje, maar toen was ook alles weg. Succes!! Zijn hardnekkige beestjes die luizen

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 02:17

Mijn fjord en falabella hadden ze vorig jaar. De dierenarts heeft druppels voor in de manenkam en over de rug gegeven. Op die manier hoefden ze niet gewassen of geschoren te worden. Het waren dezelfde druppels als die bij honden gebruikt worden.