Paard met PPID aan laten komen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Atalja

Paard met PPID aan laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 23:55

Hebben jullie tips wat een IJslander te voeren met PPID zodat zij aankomt? Ze krijgt dagelijks heel erg veel hooi, Daily Plus, de vernieuwde Summerfit koeken en vitaminebrok. Maar ze valt af (gewoon ontwormd e.d. Ze staat op paddocks, niet op gras.

Wat zouden wij haar bij kunnen voeren zonder dat ze opnieuw bevangen raakt?

Hilary

Re: Paard met PPID aan laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:00

Ik voer mijn PPID’er met flink hb verleden Marstall Bergwiesen Mash en luzernebrok (geweekt). Het voedingsadvies vanuit de kliniek was luzernebrok en bietenpulp, maar pulp eet ze niet goed. De luzernebrok ook alleen als de BM erdoor zit. En liefst wil ze ook een schepje Marstall Fasern.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:07

Ik heb met pavo fibrebeet echt super resultaat gehad met mijn ppid-er

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:15

Mijn ouwetje van 25 kreeg eerst speedibeet van Pavo maar dat vond ie eigenlijk heel smerig. Ben toen overgestapt op seniorenslobber van Masters. Daar doet ie een moord voor en hij is er goed van aangekomen. En blijft ook mooi op gewicht.
Ben er heel tevreden over.

Seniores Priores hoor ik ook goede verhalen over.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:19

Fibrebeet is voor de meesten veel smakelijker dan speedibeet heb ik begrepen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:29

Fibrebeet of Seniores priores met eiwitbrokje erbij (ik heb bodybuilder van mijten)
Beide werkten prima voor mijn 25 jarige shet met PPID :-)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:33

Mijn 29-jarige NRPS'er met PPID is ook lastig op gewicht te houden. Zijn gebit gaat ook steeds verder achteruit, maar hij doet het inmiddels al jaren uitstekend op Seniores Priores en sinds een halfjaar ook Senior Mash van Equifirst.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:50

Geef je medicatie? Dat maakte voor mij paard een wereld van verschil.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 08:06

Zo wat een antwoorden al, ontzettend bedankt.

De merrie is pas 10 jaar jong en zoals hierboven gevraagd, ze heeft medicatie voor de PPID.
Ze staat bij mijn merrie dus ik geef even alle antwoorden door aan de eigenaresse.

Tot nu toe bedankt allemaal!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 08:43

Voor het geval dat je het nog niet wist, er is ook een PPID topic met heel veel mensen met paarden met PPID. Toen mijn 17 jarige de diagnose kreeg afgelopen oktober, kon ik veel advies krijgen in dit topic.
[MD] [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:03

Mijn PPID-er was ook erg mager. Heb haar goed op gewicht gekregen met seniores priores. Dat geeft ook weinig risico voor hoefbevangenheid, terwijl ze wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen.

Luzerne (zonder melasse) ging bij de mijne niet. Ze vond het heerlijk, maar werd er heel snel hoefbevangen van.

Verder natuurlijk goed hooi en af en toe wortel.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:06

Hier ook een pony met PPID en Seniores Priores werkt goed :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:57

Atalja schreef:
Zo wat een antwoorden al, ontzettend bedankt.

De merrie is pas 10 jaar jong en zoals hierboven gevraagd, ze heeft medicatie voor de PPID.
Ze staat bij mijn merrie dus ik geef even alle antwoorden door aan de eigenaresse.

Tot nu toe bedankt allemaal!

Goed om te lezen dat ze medicatie krijgt. Pas toen ik dat goed in balans had ging mijn paard aankomen. En dat was echt even rustig opbouwen en uitvinden wat de beste dosis was.

Vanwege een slecht gebit kreeg hij veel seniores priores. Volgens mij, het is al weer even geleden, 3 keer per dag 2kg droog. (en dan natuurlijk aanlengen met water) Ook gaf ik luzerne voor de extra eiwitten met olie en vitamine E. Toen de medicatie aansloeg veranderde mijn paard enorm, ten positieve. Hetzelfde rantsoen gaf ineens resultaat. Hij kwam weer door zijn winterhaar heen en was weer fit en vrolijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:25

CushCare Condition van Dodson&Horrell. Gegarandeerd resultaat en speciaal voor cushies.
Het kost iets meer, maar is het dubbel en dik waard :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:35

Stop in ieder geval met de Summerfit koeken dat zijn grote suikerbommen.

Helaas blijft het echt een rotziekte. En de situatie verschilt echt per paard net als de hoeveelheid medicatie.
Mijn pony werd misselijk van de Prascent. Ik heb zo veel verschillende merken geprobeerd, maar ik een gegeven moment at hij het niet meer en bleef ik met bijna volle zakken zitten.
Houd er dus rekening mee dat ook dat het best een kwestie van uittesten kan gaan worden.
Misschien dat het lukt bij verschillende fabrikanten proefverpakkingen aan te vragen. Of begin met de kleinste verpakking als je iets koopt.
Laatst bijgewerkt door Lous op 29-01-21 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:38

Lous schreef:

valt mee toch,6,5%

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:42

ellepel schreef:
Lous schreef:

valt mee toch,6,5%

Plus melasses en zetmeel. 2 grote no go’s voor Cushies/PPID-ers.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:10

Citaat:
Plus melasses en zetmeel. 2 grote no go’s voor Cushies/PPID-ers.

Kom je idd uit op 23,5%, toch echt (te)veel voor een PPID-er...

Mbt voer...we hebben een 30-jarige mini met PPID (+chronisch hoefbevangen, zo kregen we haar...) volledig op de Agrobs Wiesenflakes en Agrobs mash staan icm Soulmate Nutrition 2G en prebiotica. Zij krijgt geen hooi meer, krijgt ze met haar tanden niet meer weg. Hier een grote bijna 24-jarige KWPN-er met PPID op hooi, Vitalbix mash + muesli icm Soulmate Nutrition 2G en prebiotica. Beiden aan de medicatie en beiden op gewicht.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:34

Mijne werd zonder medicatie bevangen op Seniores Priores. Zij staat nu op alternatieve medicatie; ik had prascend geprobeerd, maar daar wilde ze niet bij eten en ze sloeg haar vrienden zonder fatsoenlijke reden. Via Utrecht dus andere medicatie gestart en voedingsadvies gekregen zonder SP.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:47

Kijk anders eens naar het voer van vitalbix van feral horse care.
Laag in suikers, graan en melassevrij. Hoog aan goede vitamines en mineralen.
Ze hebben een goede slobber (Nutrimash) die mooi gewicht zet, op een goede manier met vitamines en mineralen.

Ze hebben net ook een nieuw voer op de markt, hier heb ik nog geen ervaring mee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:29

Hilary schreef:
Ik voer mijn PPID’er met flink hb verleden Marstall Bergwiesen Mash en luzernebrok (geweekt). Het voedingsadvies vanuit de kliniek was luzernebrok en bietenpulp, maar pulp eet ze niet goed. De luzernebrok ook alleen als de BM erdoor zit. En liefst wil ze ook een schepje Marstall Fasern.

fasern is supervoer, mijn oudje zonder bovenkiezen is er 42 mee geworden, zonder ppid.
Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:40

Mijn merrie mist inmiddels 4 kiezen en twee tanden. Ze eet nog best goed hooi (krijgt dat onbeperkt aangeboden), maar ik hou de fasern ook zeker in gedachten voor als het hooi eten minder goed gaat. Hartog 5* eet ze ook nog erg goed en vindt ze nog lekker ook.