Ik was benieuwd naar ervaringen van mensen die hun voer hebben laten beoordelen door een onafhankelijk persoon. Ik heb mijn voer al eens laten beoordelen door mijn DA en daar kwam uit dat het rantsoen op alle onderdelen ruim voldoende is en dat de vezels/structuur, eiwit, koolhydraten, vitamines en mineralen allemaal boven de benodigde dagelijkse behoefte ligt. Ik geef daarbij geen overmaat.

Toch vind ik dat mijn paard slecht aankomt in bespiering. Ze wordt 4 dagen in de week bereden, 2 dagen gelongeerd met 1 dag vrij. Ze wordt daarbij op een correcte manier gereden, vanuit achteren naar de hand toe waarbij ze 2x in de week door mijn instructrice wordt gereden op M/Z niveau.
Ik geef haar voornamelijk Cavalor Pianissimo, waarvan in weet dat het eiwit arm is maar omdat mijn paard dit voer al kreeg voordat we haar kochten (1 jaar geleden), zijn we hier mee door gegaan. Gezien het een stress-kip is leek het mij prima voer. Ze heeft daarnaast wel de neiging snel een dikke buik te krijgen.
Wellicht hebben jullie ook nog goede ideeën. Ze krijgt dagelijks, verdeeld over 3 porties:
- 500gr (3/4 schep) Cavalor Pianissimo Muesli
- 350 gr Vitalbix Daily Complete vitaminebrok
- 300 gr Hartog Luzerne Complete Care Senior (1 1/4 voerschep)
- 90 ml Vitalbix Lijnzaadolie + Vitamine E (3 pompjes)
- 100-250gr Vitalbix Slobber Mash afhankelijk van verrichte arbeid.
Daarnaast krijgt ze zo goed als onbeperkt hooi.
Ik hoor graag jullie advies of anders personen die op locatie komen en onafhankelijk voedingsadvies geven!