Ik hoop dat jullie wat tips/adviezen voor mij en mijn drachtige merrie (8jaar) hebben.
Ik heb Lizzy enkele maanden geleden drachtig gekocht.
Destijds was ze erg ondervoed en mager.
In overleg met dierenarts ben ik toen begonnen met onbeperkt hooi (dit was ze bij de vorige eigenaar niet gewend). Daarnaast kreeg ze muesli, fibrebeet en zijn we langzaam aan gestart met merriebrok.
Op dit moment is ze 9 maand drachtig.
Ze weegt nu 570kg, en krijgt momenteel onderstaand (verdeeld over 2 voerbeurten)
- 750gram merriebrok Pavo (1.5kilo per dag)
- 500gram nature best Muesli (havervrij) (1 kilo per dag).
- 125gram fibrebeet (250gram per dag).
Van fibrebeet kreeg ze eerst 0.5 kilo per dag, maar omdat ze bijna 60 kilo is aangekomen in 2 maanden hebben we dit wat teruggeschaald.
Volgens de verpakking van de merriebrok zou ze nu 2.5kilo per dag moeten krijgen. We hebben het merriebrok laatst wat opgeschaald, maar hier wordt ze erg heet van (lees onhandelbaar). Na meerdere gevaarlijke uitbreek situaties hebben we de merriebrok toch weer terugzet naar de 1.5 kilo per dag.
Maar toch blijft ze erg heet, en slaat bij stressvolle situaties compleet door.
Nu zitten we een beetje met de handen in haar.
Enerzijds wil ik haar en het veulen graag de nodige voedingstoffen geven, ook vooral omdat ze nog steeds niet op het juiste gewicht zit. Anderzijds ben ik bang dat ze iets gaat breken als ze zo door gaat.
Heeft iemand tips wat te voeren zodat ze minder heet is en toch de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt?
Groetjes Miriam & Lizzy