Uiteraard geprobeerd de zweer uit te snijden. Toen een week met nat verband en een schoen om het er uit te weken. Weer geprobeerd te snijden. Nog niks.
Dus gister foto's laten maken van de voet om de exacte locatie van de zweer te vinden.
En toen viel er een bom. Geen zweer te zien. Maar wel een gekanteld hoefbeen. Die zag niemand aankomen. Gezien totaal geen symptomen van bevangen te hebben of hebben gehad in de afgelopen maanden. Ik heb haar nu ruim 5 maanden. En daarvoor in de 3 jaar ook niet. En het is maar 1 voet!
Of het nou komt dat ze toch vroeger ergens bevangen is geweest of altijd al een afwijkend been heeft gehad zullen we niet weten. De vorige eigenaresse heeft haar niet op de foto gehad en ik ook niet.
Wel bedenk ik me nu dingen van o ja!
Toen ze net bij mij was heeft ze een keer uren en uren achtjes gelopen op de paddock (dat hoorde ik uiteraard pad later). Toen had ze een paar dagen extreem gevoelige voeten en dan vooral dit been. Toen heeft de DA zelfs geprobeerd te kijken of er op het pijnlijkste plekje niet een zweer zat. Conclusie toen was dunne gevoelige zolen. Dat wist ik al. Met een paar dagen pijnstillers was het over. Dus helaas toch op ijzers gezet. Waarop ze meteen heel veel beter liep.
Mijn eigen DA geeft aan dat het inderdaad gekanteld is maar niet zo extreem en dat ze in de toekomst qua rijden en zo gewoon weer "de oude" zou kunnen worden.
Maar uiteraard altijd rekening houden met het hoefbeen.
As I speak is de hoefsmid bezig met haar hoor ik net. Helaas ben ik op mijn werk.
Ze krijgt als het goed is een wat terug gelegd ijzer met zooltjes en siliconen om de druk goed te kunnen verdelen.
Heeft er iemand tips of tricks? Wat Hadden jullie voor ijzer? En hoe hielp dat? Tips om de voeten in goede conditie te houden?
Als ze straks pijnvrij is hoe op te bouwen? Dat soort dingen.
Hieronder de foto's.
De zwarte rommeltjes die je aan de onderkant ziet is van het proberen uit te snijden van de hoefzweer die er niet zat. En is dus beschadigde zool.