Bloedwormen vast gesteld.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anse2000

Bloedwormen vast gesteld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 16:23

Hallo, allemaal
Ik ben opzoek naar toch wat raad in verband met mijn paard. In eind November 2020 kreeg mijn tinker voor de eerste keer ( toch dat ik weet ) last van kolieken. Meteen hebben we de dierenarts laten komen en hij had last van gaskoliek. Hij heeft toen verschillende medicaties gehad maar drie uur nadien ging het nog slechter. De dierenarts terug laten komen en het was nog verslechterd. Maar aangezien er nog niks erg in de buik aan de hand was buiten dan al het gas, is er extra medicatie gegeven en ook redelijke verdoving er was toen 50% kans dat hij er door kwam. Gelukkig is hij er toen wel door gekomen. Nadien is hij een week gewoon 'gezond' geweest. Voor de zekerheid heb ik hem gewoon geborsteld en wat vertroeteld en nog niet gereden. Maar dan opeens (na een week dus) kreeg hij terug symptomen van kolieken. Geen goede eetlust meer, veel liggen, ongemakkelijk zijn. Hij kreeg weer medicatie en was er door. Zo ging het eigenlijk een beetje de hele tijd sommige dagen was hij goed en andere dagen was hij weer slecht. Nu vorige week ging het opeens heel slecht met hem, hij ging weer liggen, niet meer eten zoals hij vroeger deed en hij was heel apatisch. De dierenarts weer gebeld die toch maar bloed had genomen voor de zekerheid. Nu bleek het dat hij bloedwormen had. We hebben hem toen meteen ontwormd met ontworming die de dierenarts hem had gegeven en in Februari moeten we hem weer ontwormen. Nu is hij in die periode fel vermagerd en ook wel wat spieren kwijt geraakt wat vrij logisch is door de wormen maar nu is hij toch al een goede week ontwormd maar ik zie er niet echt een kilo'tje bij komen. Ik voeder hem al wat meer dan normaal en hij mag ook op de weide (een andere weide natuurlijk waar ze nog niet zijn op geweest). Nu heeft hij echt de lichaamsbouw van een jaarling Moet ik mij terecht zorgen maken of het nog wat tijd geven? Ik wil gewoon geen risico's meer nemen omdat ik wel besef dat het kantje boordje was.

Alvast bedankt!

MirandaMalik

Re: Bloedwormen vast gesteld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:49

Voordat ze weer aankomen duurt wel even, toch minstens een maand.
Het kan handig zijn om duidelijke foto's te maken, dat is makkelijker vergelijken.
Verder zou je hem wel wat extra's kunnen geven naast veel hooi, een supplement voor een paard wat verzwakt is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:04

Wat voer je nu?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:12

Ik zou het inderdaad ook even aankijken. Grote kans dat hij die bloedwormen al een langere tijd heeft gehad en dat hier die kolieken ook van gekomen zijn. Wanneer een paard al niet zo’n beste weerstand heeft, en er komen ook nog twee ontwormingen bij kijken, is het niet zo gek dat hij invalt.
Ik zou eens kijken naar vitamines. Eventueel bloed laten prikken en op vitamines en hb laten checken. Zo kun je gericht bijvoeren om zijn weerstand weer wat op de rit te krijgen :)

Als je zeker weet dat het paard nu pijnvrij is (dwz wormvrij en geen buikpijn meer) zou ik vooral dingen met hem blijven doen. Denk aan wandelen en wat denkwerk. Leer hem bijvoorbeeld wat vrijheidsdressuur of inparkeren voor een krukje :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:17

Waar is je paard mee ontwormd?
Toen eind november de klachten begonnen wanneer was toen de laatste ontworming ?
Bloedwormen kom je niet zo vanaf.

Anse2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 20:37

geerke schreef:
Waar is je paard mee ontwormd?
Toen eind november de klachten begonnen wanneer was toen de laatste ontworming ?
Bloedwormen kom je niet zo vanaf.

We ontwormen zo’n 2 keer per jaar, ik denk dat het vorig jaar ergens in maart was. Ik vraag me eigenlijk ook af hoe hij zo ineens aan bloedwormen geraakt aangezien hij hier nooit laat van heeft gehad tot nu toe.. Nu is hij vorige week nog eens ontwormd met het product furexel combi. Verder al bedankt voor de reacties ik ga al zeker wat extra vitaminen geven en bloed was vorige week nog genomen en daar kwamen enkel de bloedwormen uit. :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:02