Zandkoliek:"Paddock" aanpassen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LillyGuust

Zandkoliek:"Paddock" aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 12:49

Momenteel hebben mijn shetlanders op de achterste helft van de weide een track. Voorraan is het nog 1 groter postzegelstuk. Ik noem het onze "paddock", maar eigenlijk is alles gewoon kapotgelopen aarde (er is dus geen zand gestort, maar groeit geen gras op, enkel wat mos wat ze niet eten).

Onlangs had er 1tje zware zandkoliek en mag ik van geluk spreken dat hij er nog is. Ik zie hem regelmatig wat rondscharrelen op zoek naar een verdwaald grassprietje dat toch zijn weg naar boven heeft gevonden.
Ze hebben altijd hooi, dus het is niet dat hij dit uit honger doet en meer hooi een oplossing zal bieden. Uiteindelijk blijft voedsel zoeken en grazen ook wel een beetje de natuur van het paard.

Nu vroeg ik me af of dit misschien zou minderen als ik er volledig een track van zou maken, zodat die grote "postzegel" voorraan minder de kans heeft om gras te laten groeien, omdat ze op een track veel meer passeren op een bepaald stukje grond dan op een grote postzegel waar mss vaker gras de kans krijgt te groeien?
Oorspronkelijk heb ik deze postzegel voorraan zo gelaten, zodat ze ook een ruimte hadden om wat lekker gek te doen.

Zouden jullie er een volledige track van maken/denken jullie dat dit het zandgrazen of de enkele grassprietgroei wat zou minderen? Of ontneem ik ze dan teveel ruimte? Ze staan op 3000m2, niet super groot dus. Ze mogen ook maar in de zomer 1 uurtje per dag op het weidestukje, dus ze zouden bijna 24/7 enkel op de track staan dan.

Onder de hooiplekken (netten en een bak) heb ik steeds rubberen tegels, maar deze worden ook snel vuil. Ik probeer dit nu vaker eens te kuisen zodat ook hooi naast de hooiplekken niet te vuil wordt, maar het voelt als dweilen met de kraan open 8)7 .

Verder krijgt hij momenteel nog 2 weken een kuur van psylliumzaad met bietenpulp en paraffine olie op aanraden van de kliniek.

Als er nog meer tips zijn, zeker welkom. :wave:

LillyGuust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 12:51

Note: Het is een bouwgrond van iemand anders, dus zomaar zand storten of heel de omgeving bestraten zodat gras geen kans krijgt is helaas geen optie. Wij hopen binnen x aantal jaar te kunnen verhuizen naar een huisje met eigen grond om dit wel mogelijk te maken, maar voorlopig is het roeien met de riemen die we hebben :)

Hij kreeg voordien 60 gram VS200, wat toch vrij hoog gedoseerd is én heeft een liksteen hangen, dus een tekort lijkt me ook niet meteen het geval. Ik heb hem nu op 25 gram pavo vital gezet omdat ik me er zelf toch niet 100% goed bij voelde.

Brainless

Re: Zandkoliek:"Paddock" aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:34

Paarden die dit doen zullen het blijven doen.
Mijn kleintje zoekt ook elk grassprietje op en eet deze evt met wortel en zand op.
Ze hebben onbeperkt hooi.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:03

Ik zou ze gewoon psylliumzaadkuur geven om de zoveel weken. Die halen zand uit de darmen.

LillyGuust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 14:28

Dakario schreef:
Ik zou ze gewoon psylliumzaadkuur geven om de zoveel weken. Die halen zand uit de darmen.

Dat deed ik al jaren om de 6 weken, en toch zandkoliek gekregen :/

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:11

Ik zou denk ik toch het postzegel stuk gaan betegelen. Postzegel klinkt niet heel groot en over een paar jaar kun je het er gewoon weer uit halen en mee nemen.