Onlangs had er 1tje zware zandkoliek en mag ik van geluk spreken dat hij er nog is. Ik zie hem regelmatig wat rondscharrelen op zoek naar een verdwaald grassprietje dat toch zijn weg naar boven heeft gevonden.
Ze hebben altijd hooi, dus het is niet dat hij dit uit honger doet en meer hooi een oplossing zal bieden. Uiteindelijk blijft voedsel zoeken en grazen ook wel een beetje de natuur van het paard.
Nu vroeg ik me af of dit misschien zou minderen als ik er volledig een track van zou maken, zodat die grote "postzegel" voorraan minder de kans heeft om gras te laten groeien, omdat ze op een track veel meer passeren op een bepaald stukje grond dan op een grote postzegel waar mss vaker gras de kans krijgt te groeien?
Oorspronkelijk heb ik deze postzegel voorraan zo gelaten, zodat ze ook een ruimte hadden om wat lekker gek te doen.
Zouden jullie er een volledige track van maken/denken jullie dat dit het zandgrazen of de enkele grassprietgroei wat zou minderen? Of ontneem ik ze dan teveel ruimte? Ze staan op 3000m2, niet super groot dus. Ze mogen ook maar in de zomer 1 uurtje per dag op het weidestukje, dus ze zouden bijna 24/7 enkel op de track staan dan.
Onder de hooiplekken (netten en een bak) heb ik steeds rubberen tegels, maar deze worden ook snel vuil. Ik probeer dit nu vaker eens te kuisen zodat ook hooi naast de hooiplekken niet te vuil wordt, maar het voelt als dweilen met de kraan open

Verder krijgt hij momenteel nog 2 weken een kuur van psylliumzaad met bietenpulp en paraffine olie op aanraden van de kliniek.
Als er nog meer tips zijn, zeker welkom.