Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnimalTouch

Berichten: 23
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: EMST

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:42

Interessant. Ik laat mijn paard ook testen maar dan via Equi Prana. Misschien is het wetenschappelijk niet onderbouwt maar ik ben toch erg nieuwsgierig wat er uit komt.
( Heb inmiddels hele middag zitten wachten tot hij ging plassen maar helaas... haha)

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:42

AnimalTouch schreef:
Interessant. Ik laat mijn paard ook testen maar dan via Equi Prana. Misschien is het wetenschappelijk niet onderbouwt maar ik ben toch erg nieuwsgierig wat er uit komt.
( Heb inmiddels hele middag zitten wachten tot hij ging plassen maar helaas... haha)


Ik heb de test daar gedaan maar volg niet hun protocol.

Mijn pony gaaf altijd plassen met wandelen, dus dat is nogal makkelijk. Was meh 5 min klaar

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 20:55

Lys_PPA schreef:
Wellicht is het al voorbij gekomen, maar waar hebben jullie je paarden op KPU laten testen? Verder gaat dit middels urine toch, hoe hebben jullie dit kunnen verzamelen?


Via Pure Horse en dan die doen het bij Vet screen dacht ik. Dit zit in Duitsland. Kreeg vrij snel de uitslag. 8k zetten mijn paard langer op de poets plek gaf hem veel slobber met water. De eerste keer stopte hij met plassen toen ik in de buurt was maar daarna ging het beter. Ik heb in het weiland rond gelopen met mijn telefoon in mijn hand zodat ik niet continu om mijn paard aan het letten was. Ik heb het opgevangen in een plastic bekertje en met een spuit in dat buisje gespoten.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 20:57

AnimalTouch schreef:
Interessant. Ik laat mijn paard ook testen maar dan via Equi Prana. Misschien is het wetenschappelijk niet onderbouwt maar ik ben toch erg nieuwsgierig wat er uit komt.
( Heb inmiddels hele middag zitten wachten tot hij ging plassen maar helaas... haha)


In Duitsland is het wat bekender en hier begint het steeds bekender te worden. Of het nou echt bestaat weet je natuurlijk nooit 100%. Maar voor mijn paard werkt het protocol goed en gaat het goed met hem

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 03:16

Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die na behandeling opnieuw hebben laten testen?

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Wat nu? Paard met chronische geïrriteerde darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 07:41

Ik heb het via Tessa van horse and feel oplaten sturen. Zij heeft overlegd voor het beste behandelplan voor mijn paard. Had uiteindelijk eerst een week testen op een gevoelige maag, toen vast 3 weken beginnen met gaster care forte voor zijn maag, daarna een plan van 19 weken waarvan we nu in week 18 zitten en dan nog voor langere tijd door met de kpu forte. En uiteindelijk ben ik toch wel benieuwd en laat ik hem nog is testen.
Hij krijgt wel echt ingepakt hooi, op advies maar hij kreeg het ook al. Als hij ingepakt krijgt dan voel ik met rijden zijn hele buik aanspannen als ik been geef en hij is dan zo verschrikkelijk stug. Niet te rijden. Heb er is een professionele ruiter op gehad met een clinic en die vroeg of ik zijn eten veranderd had...voordroog er weer af en alles was over. Dus voor mij alleen nog onverpakt hooi.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 08:48

Caily schreef:
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die na behandeling opnieuw hebben laten testen?


Ik moet mijn paard volgend jaar opnieuw laten testen.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 08:50

Mariljo schreef:
Ik heb het via Tessa van horse and feel oplaten sturen. Zij heeft overlegd voor het beste behandelplan voor mijn paard. Had uiteindelijk eerst een week testen op een gevoelige maag, toen vast 3 weken beginnen met gaster care forte voor zijn maag, daarna een plan van 19 weken waarvan we nu in week 18 zitten en dan nog voor langere tijd door met de kpu forte. En uiteindelijk ben ik toch wel benieuwd en laat ik hem nog is testen.
Hij krijgt wel echt ingepakt hooi, op advies maar hij kreeg het ook al. Als hij ingepakt krijgt dan voel ik met rijden zijn hele buik aanspannen als ik been geef en hij is dan zo verschrikkelijk stug. Niet te rijden. Heb er is een professionele ruiter op gehad met een clinic en die vroeg of ik zijn eten veranderd had...voordroog er weer af en alles was over. Dus voor mij alleen nog onverpakt hooi.


Mijn plan in nu ook voorbij en heb een schema gehad voor eventuele terugval en om hem te ondersteunen meer de seizoens wissel. Afgelopen winter kreeg Alano ook verpakt nu onverpakt. Van de winter krijgt de rest wel verpakt dus ik moet even kijken hoe ik dat ga doen. Misschien toch weer proberen op verpakt en als hij dan terug val krijgt weet ik dat het daar aan ligt. Soms is het even zoeken naar wat past bij je paard.

Op advies van Pure Horse moet ik Alano volgend jaar weer laten testen om te kijken hoe het er voor staat.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 09:58

Ook ik heb mijn paard in december laten testen op KPU via Equi Prana en heb net de uitslag maar nog geen behandelplan vanwege vakantie.

Mijn paard heeft al langere tijd wat luchtweg problemen en problemen met zijn blinde darm(opgeblazen) en snel allergische reacties in de vorm van bultjes, geen energie of juist kort explosief, weinig spierkracht.
En sinds ze van het gras af zijn last van dunnere mest met mestwater en dit heeft hij nooit gehad hij heeft altijd mooie drollen gehad.

Eerst groot bloedonderzoek gedaan waar 2 waardes verhoogd en 2 waardes verlaagd waren, zijn spier enzymen waren verlaagd maar volgend de DA was dat omdat hij te weinig eet(was ook wel aardig afgevallen omdat hij weinig hooi wilde eten)
Daarna mestonderzoek op wormen maar was prima maar hij moest toch zijn eindejaar wormenkuur dus die gegeven.
Toen de tandarts(die was ook in juli al geweest) en helaas weer een diastase erbij nu 1 links en 1 rechts, met perifeer cariës rondom de diastema's en peridontites. Dit behandeld.
Een foto van zijn darmen laten maken of er zand inzit wat gelukkig niet het geval was.

En dan dus de KPU test met als uitslag 42,7 en 2+

Hij krijgt altijd onverpakt onbeperkt hooi een balancer en af en toe een worteltje, staat op vlas.
De eerste balen hooi die we hadden was duidelijk een ander type hooi ( heel fijn dan weer grof) met meer suiker dan het hooi van eigen land. Het hooi van eigen land met minder suiker heeft duidelijk zijn voorkeur.
Ben benieuwd wat het vervolg gaat worden en hoe hij gaat reageren en vooral hoe hij zich gaat voelen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:15

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen wiens paarden positief getest zijn op KPU en welke een behandelingsprotocol zijn gestart.
Hoe gaat het met jullie paarden?

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:38

Niet getest maar ik heb een paard met een chronisch darmprobleem. Inderdaad op verpakt gras, vooral eerste snede loopt hij accuut leeg van achteren. Op oudere sneden en hooi niet. Nu heeft hij ook sinds vier jaar astma erbij gekregen (hoogstwaarschijnlijk door het stof in het hooi).
Ik heb hem al 17 jaar en hij doet het naar omstandigheden goed voor zijn ongemakken en leeftijd.