Ouder paard met hevige melanomen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisavdab95

Ouder paard met hevige melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 12:51

Hoi allemaal!

Ondertussen heb ik al zo een 11-tal jaar mijn Arabische volbloed aan mijn zijde.
Met hem heb ik echt leren lezen en schrijven. Ondertussen is hij 21 jaar oud en geniet hij van af en toe een rustige bitloze wandeling.

Helaas kampt hij sinds enkele jaren met melanomen. Zowel in als rond zijn mond en rond zijn anus. Daarnaast zijn ze ook talrijk aanwezig in zijn manenkam en in zijn staart. Af en toe springt er ook eentje open. De dierenarts is hier uiteraard ook van op de hoogte.
Ik merk dat hij het moeilijker heeft met eten dan vroeger. Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn met gelijkaardige verhalen? Wanneer hebben jullie besloten dat het teveel was? Ik wil namelijk niet dat hij langer zou afzien dan nodig.

Ik ben dus voornamelijk op zoek naar mensen met gelijkaardige ervaringen en die mij een beetje kunnen helpen in deze ethische kwestie.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:02

Jep, mijn pony had ze ook. Ontdekt in 2014, bij de koker. Later ook wat bij de staartwortel, en in zijn mond.

Begin ‘20 begon hij te hoesten, dacht verkouden/ stoffig hooi maar na een kuur ging het niet over. Weer da erbij, en dacht te horen dat het vanuit zijn keel/luchtwegen kwam: alsof daar iets zat. Dus scopie laten maken in de kliniek, en het was duidelijk: een bult achter zijn gehemelte. Hij kon dus niet goed slikken en verslikte zich tekens. Was dus einde verhaal en na maand heb ik hem laten inslapen.

Woody2015

Re: Ouder paard met hevige melanomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:35

Het probleem met die krenge is dat je niet eens weet hoe ernstig het van binnen al
Is gewoekerd....

Ik ken er meerdere die helemaal
Vol zaten.

Voor mij zou de grens liggen als
Je ziet dat een paard moeite krijgt met mesten en pijn, idem dito met eten.

Veel succes en sterkte net je lieverd!

Jids43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:57

paard van een kennis heeft ook melanomen vooral bij zijn koker. Ze geeft hem dagelijks hypo balance. Dit heeft bij haar paard een goed effect

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:41

Even tussendoor;
Hypo Balance zou de schildklierwerking ondersteunen.
De ingrediënten:
''Mucuna pruriens (fluweelboon of jeukboon), Chaga (Berkenweerschijnzwam), Agnus castus (Monnikspeper of Kuisboom), Gymnema sylvestre (Gurmar), Curcuma xanthorrhiza (Bittere of Javaanse kurkumawortel), Himalayazout met bio-energetische frequenties.''
De ingrediënten zijn een selectie uit tal van alternatieve geneeswetenschappen, zonder bewezen werking tegen melanomen bij mensen of paarden (al zou het gedeelte bio-energetische frequenties al een een rode vlag zijn :') )

Ieder zijn eigen keus wat voor behandeling hij kiest, maar het is in ieder geval geen bewezen geneesmiddel.

Dat terzijde. Dit lijkt me heel lastig, ook omdat je niet weet hoe ver het vanbinnen is uitgespreid. Uiteindelijk ken jij je paard het best, en kan jij als beste beoordelen of je paard nog genoeg kwaliteit van leven heeft. Het is niet de bedoeling dat leven lijden wordt, en jij bent degene die dat het best kan zien. 11 jaar is niet niks. Ik wens je hoe dan ook heel veel sterkte :knuffel:

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:00

Ik lees even mee, ik heb ook een oude pony die er onder zit.
Onder haar staart is het een maanlandschap, ze zitten op haar uier, in haar mond. En als je met je hand over de onderkant van haar hals ga voelt het niet glad, dus vermoed dat daar ook het een en ander onderhuids zit (maar nog geen last, dus laat de dierenarts wel eens kijken als die voor wat anders op het erf is).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:18

Hier ook ervaring met meerdere paarden met melanomen, eigenlijk vrijwel alle schimmels die ik ken.
Mijn eigen nrps pony heeft ze ook gehad, maar ik kan niet zeggen dat ze er véél last van wat, al begon er bij haar kaakgewricht 1 te ontwikkelen waarvan ik bang was dat deze de kaak zou gaan blokkeren, waardoor het einde oefening zou zijn. Uiteindelijk is ze aan 1 van haar andere "kwaaltjes" overleden, niet aan de melanomen.
Maar ik ken daarnaast ook meerdere die wel "direct" aan de melanomen zijn overleden, in de vorm van darmklachten, moeite met ontlasting, kolieken etc.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:09

Marocje schreef:
Jep, mijn pony had ze ook. Ontdekt in 2014, bij de koker. Later ook wat bij de staartwortel, en in zijn mond.

Begin ‘20 begon hij te hoesten, dacht verkouden/ stoffig hooi maar na een kuur ging het niet over. Weer da erbij, en dacht te horen dat het vanuit zijn keel/luchtwegen kwam: alsof daar iets zat. Dus scopie laten maken in de kliniek, en het was duidelijk: een bult achter zijn gehemelte. Hij kon dus niet goed slikken en verslikte zich tekens. Was dus einde verhaal en na maand heb ik hem laten inslapen.

Oe, wat naar voor jullie..
(En “dankzij” je verhaal wel iets voor mij om in mn oren te knopen. Ook paard met (onoperabele) kleine melanomen in mondhoeken en (tot nu toe) in droge periodes hoesten. Zouttherapie, hoestdrank, poeder etc hielp niet, nat hooi wel. Maar knoop het in mijn oren.

@ ts: heb voor mezelf toen ik 2 jr geleden dat te horen kreeg de afspraak gemaakt als hij niet meer normaal kan eten dat ik hem dan laat gaan. Laatste jaar heeft hij er helaas weer 2 kleintjes bijgekregen daar...
Hoe triest ook maar dan heeft hij een mooi leven gehad en ik wil juist voorkomen dat hij er echt last (in vorm van basisbehoeften, niet meer normaal kunnen uitvoeren) / pijn van gaat krijgen of dat ze spontaan open springen (want dat wil ik gewoon niet mee maken).

En zo zal iedereen zijn eigen grens hebben..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:16

Ja precies. Ik heb dat ook tegen de dierenarts gezegd: ben liever te vroeg dan te laat. En dat snapte zij helemaal, dit was niet te genezen.

Met zonnige (droge) dagen hoestte hij dus veel meer. Dus toen de afspraak gemaakt, gelukkig daarna vochtig weer een week en is het dus nog even beter gegaan. Geen reden voor uitstel: waarom wachten tot ie gaat lijden?

Veel sterkte. Het blijft toch moeilijk..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:10

Marocje schreef:
Ja precies. Ik heb dat ook tegen de dierenarts gezegd: ben liever te vroeg dan te laat. En dat snapte zij helemaal, dit was niet te genezen.

Met zonnige (droge) dagen hoestte hij dus veel meer. Dus toen de afspraak gemaakt, gelukkig daarna vochtig weer een week en is het dus nog even beter gegaan. Geen reden voor uitstel: waarom wachten tot ie gaat lijden?

Veel sterkte. Het blijft toch moeilijk..

Die afspraak heb ik toen ook gemaakt met mijn da. Als ik vind dat het klaar is, geen toestanden oid.
Klinkt hard maar idd er kan niets meer aan gedaan worden.
Merk wel dat ik (misschien toch?) gezien hoesten toch kop in zand aan het steken ben.
Had toen idd wel aan scopie gedacht maar ja, nat hooi (wat hielp) is dan toch “veiliger”.
Afijn, ben nu net voor eerst begonnen met anti polspul want tja, ook dat was vorig jr een gedachten gezien hoesten.
Ga nu weer in meeleesstand...

lisavdab95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 15:11

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Heel veel sterkte en liefs voor zij die dit al hebben moeten meemaken. Het is absoluut geen makkelijke situatie hé..
Hij stelt het voorlopig nog goed maar ik weet wel dat die keuze ooit gemaakt zal moeten worden. Ik vertrouw er op dat hij mij ook zal aangeven wanneer het niet meer oké is. Laten we alleszins hopen dat die dag nog lang op zich laat wachten!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:41

Hier een 23-jarige schimmel met al jaren flinke melanomen. Een aantal hele grote (tennisbal/grapefruit) op haar hals en ontelbaar veel kleintjes tot formaat grote knikker in/op haar mond, kaak, achterhand en onder de staart. Heel soms gaat er eentje open, maar behalve dat ze groeien en vermeerderen blijven ze vrij rustig en lijken niet pijnlijk. Ze heeft inmiddels wat last van benauwdheid met inspanning en bij heel warm weer, af en toe een spontane eenzijdige bloedneus zonder aanwijsbare reden. De dierenarts is ervan overtuigd dat ze ook in de luchtwegen en evt. longen zitten. Ze verwachten dan ook niet dat ze nog lang in relatief goede gezondheid heeft, maar tot nu toe verbaast ze ons nog in positieve zin.

Ze gaat heel langzaam achteruit, voor mij ligt de grens erbij dat ze niet meer goed kan eten en mesten/plassen en/of al met door de paddock een sprintje trekken benauwd wordt. Zolang ze dat allemaal nog goed kan en vrolijk toont vind ik haar kwaliteit van leven voldoende. Ik heb wel bij stalgenoten en de dierenarts aangegeven dat wanneer men gaat twijfelen of het nog dierwaardig is ik dat wel wens te horen van ze, als back-up reality check voor mezelf.

Het is echt heel lastig inschatten wanneer genoeg genoeg is, sterkte :(:)

Jids43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:03

Eva_de_Beer schreef:
Even tussendoor;
Hypo Balance zou de schildklierwerking ondersteunen.
De ingrediënten:
''Mucuna pruriens (fluweelboon of jeukboon), Chaga (Berkenweerschijnzwam), Agnus castus (Monnikspeper of Kuisboom), Gymnema sylvestre (Gurmar), Curcuma xanthorrhiza (Bittere of Javaanse kurkumawortel), Himalayazout met bio-energetische frequenties.''
De ingrediënten zijn een selectie uit tal van alternatieve geneeswetenschappen, zonder bewezen werking tegen melanomen bij mensen of paarden (al zou het gedeelte bio-energetische frequenties al een een rode vlag zijn :') )

Ieder zijn eigen keus wat voor behandeling hij kiest, maar het is in ieder geval geen bewezen geneesmiddel.

Dat terzijde. Dit lijkt me heel lastig, ook omdat je niet weet hoe ver het vanbinnen is uitgespreid. Uiteindelijk ken jij je paard het best, en kan jij als beste beoordelen of je paard nog genoeg kwaliteit van leven heeft. Het is niet de bedoeling dat leven lijden wordt, en jij bent degene die dat het best kan zien. 11 jaar is niet niks. Ik wens je hoe dan ook heel veel sterkte :knuffel:

Ik zeg ook niet dat het het beste middel is. Enige wat ik weet is dat het bij het paard van mijn kennis veel goed doet. Hij kon eerst niet meer uitschachten door de melanomen. Nu kan hij dat wel weer. De melanomen zijn in grootte afgenomen. Er is verder niks veranderd aan voer of andere medicatie gegeven.