Rotstraal, nu diarree door zand.. tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijn_dv

Rotstraal, nu diarree door zand.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 22:02

Hoi allemaal!
Tijd geleden dat ik eens iets op bokt heb geplaatst, ik ben meer de passieve lezer haha. Nu toch wel op zoek naar tips voor mijn tinker.

Ik heb Frodo 13-jarige tinkerruin sinds mei. Heeft eerst op een pensionstal gestaan waar hij snachts op stal stond, van 11uur tot 19 uur ongeveer op de wei. Was al meer dan hij gewend was, stond maar een paar uurtjes buiten. Hij kreeg op die stal rotstraal, in juli. Geen idee hoe hij er aan kwam, midden in de zomer, stallen waren eigenlijk wel redelijk schoon. Mogelijk door stress? Hij is wel een stresskip, verhuizing gaf hem wel hoop onrust. Smid erbij, flink behandeld met hypozin/dry feet, was bijna weg.

In september kwam er de mogelijkheid te verhuizen naar de stal waar ook mijn zus haar paard heeft staan, daar was eerst geen plek. Veel gezelliger natuurlijk, dicht bij het bos, ook 24/7 buiten wat me beter leek voor Frodo. Wel iets minder faciliteiten. Dus we zijn verhuisd. Frodo was daar eigenlijk gelijk minder onrustig, leek echt op zijn gemak daar.

Helaas kwam de rotstraal oktober wel weer terug toen het natter weer werd. Ook veel wisselingen op die stal qua kudde omdat het allemaal niet zo lekker liep met de paarden onderling. Smid er weer bij, adviseerde blauwspray 2x per dag en om hem snachts toch op stal te zetten gezien de weide. Frodo stond ondertussen in de kudde met een fjord en haflinger die 24/7 buiten staan, dat klikte na een poosje super. Andere kudde met 3 paarden staan op stal. Dus Frodo ook maar op stal gezet snachts. Na 1 week troffen we elke avond een zwetend en gestresst paard aan (hij heeft een enorm dikke vacht) en stal die onder de mest zat, hij ijsbeerde zoveel heen en weer dat alles eronder zet. En de rotstraal werd binnen 1 week weer erger.

Toch maar weer 24/7 naar buiten, ander middel voor de rotstraal geprobeerd, sole cleanse, hoof stuff en artimud van red horse. Op advies van de hoefsmid om hem zo droog mogelijk te zetten met de staleigenaar bedacht om Frodo snachts in de zandpaddock/bak te zetten als ik zijn hoeven heb ingesmeerd. Smid is paar weken terug geweest, rotstraal was nog niet over, maar ging zeker de goede kant op! Dus advies zo even doorgaan. Helemaal top dus!

Maar helaas.. sinds 3 weken nu ongeveer merkte ik bij Frodo dat hij wat mestwater begon te krijgen, enorm vieze billen en ook wel dunne mest, niet echt diarree. Even aankijken, misschien door voer? Hij staat snachts dus op de zandpaddock alleen, wel naast zijn maatjes, en overdag op een korte wei nagenoeg geen gras. Ze krijgen savonds 500 gram biks, ik geef hem zelf nog pavo vital voor de vitamines om hem te ondersteunen met rotstraal en verder goede kwaliteit kuil. Ik zag Frodo wel vaak de restjes biks die de rest laat liggen in het zand op eten en het ruwvoer wat hij in de paddock krijgt valt wel geregeld uit de bak, dat eet hij natuurlijk op. Dus mesttest gedaan, er zat inderdaad zand in. 1 week psylliumzaadjes van de welkoop gegeven 100 gram/dag. De mest word er niet echt beter van. Vandaag mesttest bij de DA laten doen, geen wormen gelukkig, maar wel nog veel zand in de mest. Deze adviseert hem nu van het zand af te halen en Sand-ex te geven.

Ik weet niet zo goed meer wat wijsheid is qua huisvesting voor hem..
- Op de wei heeft hij zijn maatjes, minder verveling en misschien minder zand eten, ook een betere bak voor ruwvoer waar geen zand bijkomt. Maar deze is weer nat en verergerd zijn rotstraal..
- 's nachts op stal had ik geen blij paard, miste zijn eigen kudde maatjes denk ik en werd de rotstraal ook erger omdat hij er zo'n bende van maakt. Verder zijn de stallen niet zo goed geventileerd en ging hij ook meer hoesten
- 's nachts gewoon in de zandpaddock/bak laten staan, de kuurtjes maar proberen en kijken of het mestwater weggaat, en eens per maand een zandkuurtje geven
- en echt ander alternatief is verhuizen naar een stal met wat meer faciliteiten, het is wel vrij primitief waar hij nu staat. Dit is voor mij natuurlijk echt niet ideaal, maar voor Frodo ook zeker niet. Hij is vergeleken met de vorige stal echt een stuk vrolijker, minder gestresst en heeft een veel betere klik met zn maatjes nu.

Positieve aan alles wel dat Frodo zelf nergens last van lijkt te hebben :+ Ik heb een ontzettend vrolijke, brave en lieve pony aan hem. Eetlust is top, is niet te dik of te mager, is voorwaarts met rijden, niet kreupel en ondanks dat ik al maanden elke dag met zn hoeven in de weer ben is hij ook zo braaf met hoeven krabben en smeren. Toen ik hem kocht kreeg ik van zijn vorige eigenaar te horen dat als enige gezondheidsproblemen hij soms lichte mok had, maar ondanks dat hij toch groot deel van de dag in de blubber staat daar geen last van (klop hard af op de tafel).

Ik ben vooral benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie qua huisvesting. En iemand misschien tips of ervaringen met deze beide problemen die kunnen helpen?
Heb niet zoveel aan de tips voor grote veranderingen op de stal waar hij nu staat, het is een pensionstal en daar heb je niet alles zelf in de hand.

marga1

Re: Rotstraal, nu diarree door zand.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:23

Voor zijn hoeven hiposol gebruiken. Werkt hier prima ook in blubber.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:30

Ik denk dat je veel meer vlozaad moet voeren om het zand eruit te krijgen.

Misschien nog een bruikbare tip om rubbermatten om de slowfeeder heen te leggen zodat het gemorste hooi niet in het zand komt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:34

Is je paard dit najaar nog ontwormt tegen horzellarven en lintwormen? Mestonderzoek is leuk maar niet "sluitend"
Ook het vinden van zand zegt(helaas) niets over de hoeveelheid zand die zich in de darmen bevind. (dit kan zowel positief uitpakken dat er eigenlijk geen zand in de darmen zit, maar ook negatief, dat je denkt dat hij weinig zand in zijn darmen heeft terwijl hij compleeeet vol zit)
Als het kan zou ik hem van die 500 gram biks afhalen, dat is voor de gemiddelde tinker echt geen gezonde aanvulling.

Verder zou ik, zoals genoemd kijken naar bijv. slowfeeders, en mogelijk iets van matten oid rondom de voerbak.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:40

kuil vervangen door hooi.
echt,hoe mooi het ook kan zijn,sommige paarden kunnen niet tegen kuil.
mijn tinkermerrie ook niet.
hoe mooi,hoe droog ook.
1 dag kuil eten en die heeft echt waterpoep.
op hooi de mooiste drollen ever!

tegen hooi knoeien stukje bestraten of matten,tapijt leggen.
en hooi in een grote bak

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 22:46

siskeh schreef:
Is je paard dit najaar nog ontwormt tegen horzellarven en lintwormen? Mestonderzoek is leuk maar niet "sluitend"
Ook het vinden van zand zegt(helaas) niets over de hoeveelheid zand die zich in de darmen bevind. (dit kan zowel positief uitpakken dat er eigenlijk geen zand in de darmen zit, maar ook negatief, dat je denkt dat hij weinig zand in zijn darmen heeft terwijl hij compleeeet vol zit)
Als het kan zou ik hem van die 500 gram biks afhalen, dat is voor de gemiddelde tinker echt geen gezonde aanvulling.

Verder zou ik, zoals genoemd kijken naar bijv. slowfeeders, en mogelijk iets van matten oid rondom de voerbak.

In november mog met uitgebreide wormenkuur equest pramox ontwormt met de rest ban de stal. Die zandtest was tip van de dierenarts en daar uitgevoerd, neem aan dat ze dat niet doen als het niet zinvol is lijkt me?
Voor de rest goede tips :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:50

Kuil is echt verkeerd voer voor een tinker inderdaad. Zorg voor goede kwaliteit hooi, lekker grof, en flink veel.
Tinkers kunnen suikers slecht verdragen, dus de brok zou ik ook weg laten. Dan zal de rotstraal en het mestwater snel minder worden waarschijnlijk.
En regelmatig goed behandelen tegen zand ja, ook belangrijk.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:54

Karlijn_dv schreef:
siskeh schreef:

In november mog met uitgebreide wormenkuur equest pramox ontwormt met de rest ban de stal. Die zandtest was tip van de dierenarts en daar uitgevoerd, neem aan dat ze dat niet doen als het niet zinvol is lijkt me?
Voor de rest goede tips :)

Siskeh heeft wel gelijk inderdaad. Vorig jaar stond mijn pony helaas ook op de kliniek vanwege zandkoliek. Ze hebben daar terplekke een zandtest gedaan, maar toen was daar niets in te zien. Op de röntgenfoto zagen ze echter wel zand.

Je kan inderdaad ook wel wat meer geven van de kuur.

In dit topic staan ook veel tips: [MD] Zandkoliek voorkomen

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 23:03

Dacht idd ook dat het iets te weinig was van psyllium, las hele wisselende doseringen, maar gedaan wat op de verpakking werd geadviseerd. Lastig dat het zo moeilijk te diagnosticeren is, lees idd allemaal horrorverhalen, vreselijk dat jouw paard het heeft moeten doormaken Kidde.

Qua voer geloof ik ook zeker dat hooi beter is, helaas ook keuze pensionstal, paard bij huis is dat toch makkelijker. Toch qua tijdsrelatie klopt het niet helemaal, rotstraal is onstaan en behoorlijk heftig in de zomer met gras en snachts prima hooi en verbetert nu onder kuil. Hij krijgt dit ook al een poos en pas sinds kort klachten en andere koudbloeden nergens problemen mee. Blijft lastig..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:06

Kort gras op de weide is véél gevaarlijker om zand binnen te krijgen dan een zandpaddock. Ik zou de oorzaak van je probleem eerder daar zoeken dan op de zandpaddock.

Evt. als je toch twijfelt een stel grote rubberen matten plaatsen onder de hooibak zodat het hooi niet in het zand kan vallen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:15

Psyllium via pit en pit Is vele malen goed koper en ook echt meer van voeren voor 5/7 dagen zand komt in golfjes naar buiten en iddlees maar mee in dat zand koliek topic ( helaas een aantal ervaring deskundigen ) zelf ook zandkoliek bij paard gehad en dan mag je zelfs tot 500 gram 2x per dag voeren voor een paard ( als je dat er in krijgt) en nu nog geef ik geregeld een kuur van die hoeveelheid voor 5 dagen en ik blijf ook veel testen( paar mestballetje in een olastic handschoen en water er op even kneden en wachten hoeveel zand er in de vingertoppen zit ( mijn de poepte tijdens de koliek na het toedienen van paraffine zelfs zand keutels tussen door dus was kantje boord

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:40

Als er daadwerkelijk veel zand is zou ik beginnen met een kuur van 5 dagen waarin je 100 gram vlozaad per 100 kilo paard geeft. Na een maand herhalen, eventueel naar 50 gram per 100 kilo.

100 gram per dag doet net niks.

Daarnaast niet meer op de korte wei, onbeperkt ruwvoer (liefst hooi inderdaad).
Vorig jaar mijn paard laten opereren aan zandkoliek, 2x kantje boord geweest maar er gelukkig goed uit gekomen. Maar ben er heel waakzaam op tegenwoordig. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 01:06

Ik zou ook even naar het totaal kijken.

Wij hebben 5 paarden 24/7 buiten lopen. Nooit rotstralen, nooit mok en ook altijd harde hoeven, zelfs nu met de wateroverlast.

Wij voeren wel onbeperkt hooi en nooit verpakt.

Rotstraal komt ook voor bij paarden die niet op de juiste manier bekapt worden. Wij bekappen zelf en houden het met regelmaat ook allemaal bij. Eens per 6-8 weken is gemiddeld bij veel mensen, maar kan dan net onvoldoende zijn om er vanaf te komen.

Zand bij mest moet je echt grondig aanpakken en lopen al topics over met veel adviezen.