Tijd geleden dat ik eens iets op bokt heb geplaatst, ik ben meer de passieve lezer haha. Nu toch wel op zoek naar tips voor mijn tinker.
Ik heb Frodo 13-jarige tinkerruin sinds mei. Heeft eerst op een pensionstal gestaan waar hij snachts op stal stond, van 11uur tot 19 uur ongeveer op de wei. Was al meer dan hij gewend was, stond maar een paar uurtjes buiten. Hij kreeg op die stal rotstraal, in juli. Geen idee hoe hij er aan kwam, midden in de zomer, stallen waren eigenlijk wel redelijk schoon. Mogelijk door stress? Hij is wel een stresskip, verhuizing gaf hem wel hoop onrust. Smid erbij, flink behandeld met hypozin/dry feet, was bijna weg.
In september kwam er de mogelijkheid te verhuizen naar de stal waar ook mijn zus haar paard heeft staan, daar was eerst geen plek. Veel gezelliger natuurlijk, dicht bij het bos, ook 24/7 buiten wat me beter leek voor Frodo. Wel iets minder faciliteiten. Dus we zijn verhuisd. Frodo was daar eigenlijk gelijk minder onrustig, leek echt op zijn gemak daar.
Helaas kwam de rotstraal oktober wel weer terug toen het natter weer werd. Ook veel wisselingen op die stal qua kudde omdat het allemaal niet zo lekker liep met de paarden onderling. Smid er weer bij, adviseerde blauwspray 2x per dag en om hem snachts toch op stal te zetten gezien de weide. Frodo stond ondertussen in de kudde met een fjord en haflinger die 24/7 buiten staan, dat klikte na een poosje super. Andere kudde met 3 paarden staan op stal. Dus Frodo ook maar op stal gezet snachts. Na 1 week troffen we elke avond een zwetend en gestresst paard aan (hij heeft een enorm dikke vacht) en stal die onder de mest zat, hij ijsbeerde zoveel heen en weer dat alles eronder zet. En de rotstraal werd binnen 1 week weer erger.
Toch maar weer 24/7 naar buiten, ander middel voor de rotstraal geprobeerd, sole cleanse, hoof stuff en artimud van red horse. Op advies van de hoefsmid om hem zo droog mogelijk te zetten met de staleigenaar bedacht om Frodo snachts in de zandpaddock/bak te zetten als ik zijn hoeven heb ingesmeerd. Smid is paar weken terug geweest, rotstraal was nog niet over, maar ging zeker de goede kant op! Dus advies zo even doorgaan. Helemaal top dus!
Maar helaas.. sinds 3 weken nu ongeveer merkte ik bij Frodo dat hij wat mestwater begon te krijgen, enorm vieze billen en ook wel dunne mest, niet echt diarree. Even aankijken, misschien door voer? Hij staat snachts dus op de zandpaddock alleen, wel naast zijn maatjes, en overdag op een korte wei nagenoeg geen gras. Ze krijgen savonds 500 gram biks, ik geef hem zelf nog pavo vital voor de vitamines om hem te ondersteunen met rotstraal en verder goede kwaliteit kuil. Ik zag Frodo wel vaak de restjes biks die de rest laat liggen in het zand op eten en het ruwvoer wat hij in de paddock krijgt valt wel geregeld uit de bak, dat eet hij natuurlijk op. Dus mesttest gedaan, er zat inderdaad zand in. 1 week psylliumzaadjes van de welkoop gegeven 100 gram/dag. De mest word er niet echt beter van. Vandaag mesttest bij de DA laten doen, geen wormen gelukkig, maar wel nog veel zand in de mest. Deze adviseert hem nu van het zand af te halen en Sand-ex te geven.
Ik weet niet zo goed meer wat wijsheid is qua huisvesting voor hem..
- Op de wei heeft hij zijn maatjes, minder verveling en misschien minder zand eten, ook een betere bak voor ruwvoer waar geen zand bijkomt. Maar deze is weer nat en verergerd zijn rotstraal..
- 's nachts op stal had ik geen blij paard, miste zijn eigen kudde maatjes denk ik en werd de rotstraal ook erger omdat hij er zo'n bende van maakt. Verder zijn de stallen niet zo goed geventileerd en ging hij ook meer hoesten
- 's nachts gewoon in de zandpaddock/bak laten staan, de kuurtjes maar proberen en kijken of het mestwater weggaat, en eens per maand een zandkuurtje geven
- en echt ander alternatief is verhuizen naar een stal met wat meer faciliteiten, het is wel vrij primitief waar hij nu staat. Dit is voor mij natuurlijk echt niet ideaal, maar voor Frodo ook zeker niet. Hij is vergeleken met de vorige stal echt een stuk vrolijker, minder gestresst en heeft een veel betere klik met zn maatjes nu.
Positieve aan alles wel dat Frodo zelf nergens last van lijkt te hebben

Ik ben vooral benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie qua huisvesting. En iemand misschien tips of ervaringen met deze beide problemen die kunnen helpen?
Heb niet zoveel aan de tips voor grote veranderingen op de stal waar hij nu staat, het is een pensionstal en daar heb je niet alles zelf in de hand.