kaylee schreef:Bedankt voor je antwoord! Uiteraard begrijp ik dat één cursus volgen niet voldoende is, ik sta al ingeschreven voor de tweede (er zullen er naar verwachting nog meer volgen) en wil pas starten als ik het hele concept volledig in de vingers heb.
Ik zou het voer verkopen toe willen voegen aan mijn diensten, als extra service. Dus het zou voor mij vooral belangrijk zijn dat de extra kosten die er gemaakt worden ook weer terug verdient wordt, als er dan iets over blijft zou dat leuk zijn.
De reden dat ik dit wil doen is ook een beetje op het volgende gebaseerd: ik heb een voedingsadvies laten doen voor een van mijn paarden. Ik wilde het graag een keer meemaken en ook benieuwd wat er uit zou komen. Daar kwam een voermerk uit wat hier niet bepaald in de buurt te verkrijgen is. Ik heb 35 km gereden omdat ik het toch graag wilde hebben. Om vervolgens naar een kwartier zoeken weer naar huis te rijden omdat het bedrijf in geen velden of wegen te bekennen is en de navigatie een straat aangeeft die niet bestaat. Vervolgens de zak online besteld met hoge verzendkosten.
Ik denk dat het voer verkopen als verrijking zou dienen en als extra luxe aan de klant.
Ik geloof er trouwens niet helemaal in dat je als voedingsdeskundige onafhankelijk kunt blijven. Uiteraard kun je er voor kiezen om klanten zelf het voer te laten kopen. Maar er zullen toch merken zijn waar je achter staat en adviseert, dit is in mijn ogen precies hetzelfde verhaal.
Klinkt heel leuk en idealistisch, maar blijft hetzelfde verhaal.
Ik kwam ook in aanraking met andere merken. Wilde wat natuurlijker gaan voeren, had een probleem paardje, dus gaan kijken, informeren en bijleren.
Die moeilijk verkrijgbare merken zijn vaak duurder, dus richt je je al op een kleinere groep. Ook als enig verkooppunt in een regio, moeten mensen nog steeds moeite willen doen voor die speciale merken.
Pavo koop je bijv op elke hoek.
Die ene euro die ik als vb gaf, was ook niet op Pavo, want dat verkochten we niet. Achteraf misschien dom, want had ik pavo ook gehad, waren mensen daar sneller voor gekomen en hadden later misschien zelf naar de andere merken gekeken.
En qua verdienste, heb je dus meer aan de verkoop van Pavo zie ik.
Ik deed het er ook bij, maar dan nog is het flink investeren. Met die kleine winstmarge, moet je ook nog je verliezen in dekken. Een zak die beschadigd, een zak die niet verkocht wordt etc. Heb je een grote klantenkring opgebouwd, weet je wel wat goed loopt. Maar als je klein begint en van alles wat wil hebben, ga je met zakken blijven zitten. En als iets anders wel goed loopt, moeten daar weer nieuwe pallets van komen.
Sommige merken hechten waarde aan welk advies en hoe je advies gaat geven. Die komen een praatje maken, geven hun visie op voeren en welke producten je moet aanprijzen.
Als mensen naar ons toe kwamen en vroegen welk voer voor hun paard geschikt was, kwamen ze feitelijk al voor de merken die we hadden en prijs je 1 van de voeren aan. Je gaat niet een assortiment inkopen van merken waar je achter staat en dan zeggen; je kan beter een zak Pavo, subli bij de welkoop halen.....
Als je je echt heel diep gaat verdiepen in voer, moet je ook management advies gaan geven, want met alleen een ander zak voer los je echte problemen gewoon niet op. Dan ben je OF jezelf als adbiseur aan het verkopen EN OF de zakken voer die je hebt liggen.
Ik gaf daarnaast les en ben gestopt met het voer verkoop. Waar ik dus ook voer mee nam naar klanten en best meer had kunnen verkopen.
Toen ik me echt verdiepte in voeding, ben ik onafhankelijk advies gaan geven. Maar dat is weer een wereldje apart en blijkt echt nog heel lastig. Als je het goed doet, is het heel moeilijk en stoot je ook mensen af. Wil je toch voedingsadvies geven op commerciele basis, zal je iets moeten verkopen. En dat is dus ook jouw praatje, zelfs als je geen voer meer te verkopen hebt. Je wil namelijk dat mensen bij je komen, je betalen en je geloven etc. Dan moet je een leuk klantvriendelijk praatje hebben. Die ligt niet altijd gelijk met de echte goede theorie.
Het is te doen hoor, want mensen betalen graag voor een tovermiddel of een leuk praatje die ze weer tijdelijk goede moed geven.
Je bent verder ook geen veearts of iets anders. Je moet ook echt een paard goed kunnen beoordelen en eerlijk zijn over de klachten of de manier ban houden, trainen etc.
Als je kijkt hier op Bokt, vragen mensen continu mensen om advies. Let op; via internet. Er komt een verhaal, of niet.....en evt een foto van het paard. Maar je ziet het paard niet in het echt.
Toch worden er dan klakkeloos theorieën op losgelaten. Soms op basis van eigen ervaring, soms uit ander belang, maar toch op basis van te weinig info.
En soms zien mensen hun paard even opknappen, of juist niet. Maar vaak krijgt een nieuw of ander voer te kort de kans.
Daar zie je al dat mensen graag even snel een advies willen dat niks kost. En ook kiezen voor iets wat makkelijk en binnen budget is. Er zijn maar weinig mensen in verhouding die betalen om iemand te laten komen en echt het huidige voer en management laten bekijken en ook echt veranderingen willen aanbrengen die moeite en tijd kosten.
Als jij dan een zak voer adviseert van bijv 20 euro ipv 15 euro en er moet moeite voor gedaan worden, maar er verandert te weinig, stoppen ze weer.
Mensen laten zich enorm gek maken. Overal wordt je bang gemaakt voor tekorten en op ene pensionstal is het al helemaal wat een ander voert.....Niet kijkend naar de verschillen qua paard, trainen etc.
Ik zou me eerst breed ontwikkelen en kijken wat je echt als basis wil gaan doen. Als je daarnaast je wil inschrijven en aan alle regels kan voldoen om dierenvoer te mogen verkopen, is het leuk voor erbij. Met een leuk praatje en diverse bij producten en naast iets anders of een partner met goed inkomen, kan je misschien met de jaren wat groeien. Maar in de basis is het geen volwaardig werk en inkomen.