DROES wanneer weer rijden??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lottexfox

DROES wanneer weer rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 10:33

Hiii ik vroeg mij af wanneer je paard beter is na droes en wanneer je weer mag opbouwen. wij hebben dus al een poosje droes op stal. onze stal eigenaar heeft het alleen zo lang achter gehouden dat er best wel wat paarden besmet zijn, Helaas daaronder dus ook mijn pony. Ik weet het pas een weekje en hij heeft de hele week wel koorts gehad en geel troep uit z’n neus. Geen abces ofz. Wel heeft hij dikke klieren achter z’n kaak maat dat heeft hij altijd al wat gehad. Nu komt er geen pus meer uit z’n neus en heeft hij al 2 dagen geen koorts meer. Hij ziet er ook totaal niet ziek meer uit en is heel actief en eet goed. Kan ik hem nu weer opbouwen? Gewoon wat stappen zonder zadel, of moet hij nog rusten? Gr Lotte ❤️❤️

Elisa2

Re: DROES wanneer weer rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:37

Je kan gewoon rustig beginnen met 10 min stappen en kijken hoe dat gaat, vaak gaat de conditie wel achteruit van ziek zijn dus rustig opbouwen is belangrijk. Bij twijfel kun je het beste met de DA overleggen. Als de klieren echt nog dik zijn vraag dan geen nageeflijkheid.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:39

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:39

Ik zou rond de 4 weken aanhouden. Het is een een hele aanslag op het lichaam. En te vlug beginnen kan weer opnieuw ellende veroorzaken.

Wandelen etc kan altijd, maar echt aan het werk ik wacht er liever mee

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:41

Is heel de stal nu in quarantaine? Niet dat er in de bak waar jij rijdt ook ' schone paarden' komen? Want ook als de neusvloeiing gestopt is kan je het nog wel overdragen..

Als dat geen probleem is...kan je denk ik prima al wat heel rustig stapwerk doen..kijken wat je pony zelf aangeeft..

Lottexfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 10:44

Vleddertje1 schreef:
Is heel de stal nu in quarantaine? Niet dat er in de bak waar jij rijdt ook ' schone paarden' komen? Want ook als de neusvloeiing gestopt is kan je het nog wel overdragen..

Als dat geen probleem is...kan je denk ik prima al wat heel rustig stapwerk doen..kijken wat je pony zelf aangeeft..

De “schone” paarden rijden binnen en de paarden met droes rijden 1 per buitenbak

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:49

Als je als mens echt goed de griep krijgt ben je daar meestal wel een week goed ziek van en daarna nog een week niet fit. Daarna nog slap en kosten dingen nog moeite. Nu is een paard geen mens maar bepaalde lichamelijke processen bekijk ik wel zo met mijn boeren verstand. Persoonlijk zou ik na een week van geen klachten voorzichtig eens beginnen aan de longe. Dan kun je ook zien aan het paard of het er aan toe is. Onderschat de nasleep van droes niet, heb ze wel gezien die wel 2 maanden nodig hadden om op te knappen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:26

Wat Rytir zegt is mijn ervaring ook; onderschat het niet. Ik heb gemerkt dat droes een flinke aanslag is op hun conditie en weerstand. Ik zou heel rustig aan beginnen en kijken hoe hij daar op reageert. Onze DA gaf aan dat ze er, nadat ze geen klachten hebben, echt nog wel 2 maanden van bij moeten komen.

Lottexfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 19:21

Rytir schreef:
Als je als mens echt goed de griep krijgt ben je daar meestal wel een week goed ziek van en daarna nog een week niet fit. Daarna nog slap en kosten dingen nog moeite. Nu is een paard geen mens maar bepaalde lichamelijke processen bekijk ik wel zo met mijn boeren verstand. Persoonlijk zou ik na een week van geen klachten voorzichtig eens beginnen aan de longe. Dan kun je ook zien aan het paard of het er aan toe is. Onderschat de nasleep van droes niet, heb ze wel gezien die wel 2 maanden nodig hadden om op te knappen.

Lobberen lijkt mij persoonlijk geen goed plan. Nu tijdens het stappen loopt hij al te springen en te drammen. Denk dat hij aan de longe helemaal uit z’n plaat gaat wat me nu nog geen goed plan lijkt