Zachte hoef en los stukje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muchacho1

Zachte hoef en los stukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 12:34

Ik heb sinds kort deze Shetlander, en ben hem aan het beleren. Gisteren liep hij lichtelijk gevoelig linksvoor maar niks aan de benen dus ben ik de hoef gaan checken ( wat nog al een gedoe is omdat hij nog geen evenwicht heeft en dus vol op je leunt.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het groen omcirkelde is een los stukje, als je eraan zit doet het pijn en er zit onder bloed.
Het paars blauwe is super zacht en voelt aan als een natte spons ook na het drogen en van dat uitdroog spray.
Het stinkt niet maar het ruikt wel.

Hij loopt niet kreupel op links voor, alleen gevoelig. Als je op het zachte gedeelte drukt trekt hij z’n hoef weg uit pijn reactie.

Ik dacht zelf misschien rotstraal en een hoefzweer, alleen bij een hoefzweer is het vaak dat ze echt kreupel lopen en dat doet hij niet. En de straal heeft niet het typische groefje.

Pony staat altijd droog en heeft een hele schone stal. Paddock is ook standaard droog en staat nooit een plas in.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Andere hoeven zien er goed uit en zijn hard.

Lami

Re: Zachte hoef en los stukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:32

dat groen omcirkelde is een hoefzweer ws al open gebarsten, maar omdat het nog pijnlijk is bij aanraking zou het ms nog verder open moeten. De straal vind ik er goed uitzien maar kan niet oordelen hoe zacht het is. Goed schoonhouden en teren. Je kunt de hoefsmid even vragen te kijken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:39

Even je smid erbij, die kan kijken of er nog een ontsteking onder zit en je vertellen wat je moet doen om het te verzorgen.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:05

Ik weet niet of ik het zo goed schrijf, maar zou het een hoefzuil kunnen zijn.
Vraag je hoefsmid er maar naar. Ik weet wat ik bedoel, maar niet meer precies hoe het heet :Y)
Niet te lang wachten om de hoefsmid er naar te laten kijken is mijn advies.
Succes :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:15

silvia58 schreef:
Vraag je hoefsmid er maar naar. Ik weet wat ik bedoel, maar niet meer precies hoe het heet :Y)

Niet te snel gaan roepen met verkeerde termen als je het eigenlijk niet zeker weet ;)

Je doelt op een hoornzuil...

Ik vermoed dat hier een zweer zat die gedeeltelijk opengebroken is. Ik zou je bekapper (ik zag het al op FB passeren dacht ik?) gewoon even laten kijken, wss netjes de steunsels bijsnijden en de boel proper houden zal al voldoende zijn.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:25

Duhelo schreef:
silvia58 schreef:

Niet te snel gaan roepen met verkeerde termen als je het eigenlijk niet zeker weet ;)

Je doelt op een hoornzuil...

Ik vermoed dat hier een zweer zat die gedeeltelijk opengebroken is. Ik zou je bekapper (ik zag het al op FB passeren dacht ik?) gewoon even laten kijken, wss netjes de steunsels bijsnijden en de boel proper houden zal al voldoende zijn.

Dan zit ik er toch maar een paar letters naast :+ en geef toch duidelijk aan om het de hoefsmid te vragen. Ik geef in ieder geval geen advies wat de hoefsmid er evt aan zou moeten doen :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:40

Ik vind het er eigenlijk gewoon uit zien als een door de natte grond losgeweekt stukje omgeklapt steunsel.

Muchacho1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 16:17

Er komt morgen een smid/natuurlijke bekappen langs! Helaas gister avond geconstateerd dat het aan alle 4 de hoeven is en 2 nog erger dan deze foto’s
Zij denkt zoiezo aan rotstraal aan alle 4 de hoeven en mischien een hoefzweer.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:20

Wat fijn dat er morgen een smid bij komt kijken.
Hopelijk valt het een beetje mee en is het snel weer klaar.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:45

Wat heeft de bekapper gezegd?