Schiefel: Hoe handelen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Schiefel: Hoe handelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:39

Omdat ik zelf totaal geen ervaring heb met schiefels open ik voor meer informatie dit topic. Uiteraard heb ik al heel internet afgespeurd, maar ik loop een beetje vast in mijn eigen situatie.

Eind oktober ontdek ik na het rijden een klein bultje aan de binnenzijde van mijn paard z'n been. Hij loopt niet kreupel en het voelt niet noemenswaardig warm. Ik besluit te koelen en de dierenarts om advies te vragen. Hij denkt (net als ik) dat het een schiefel is en ik besluit een afspraak te maken voor een röntgenfoto. Tot die tijd krijgt hij staprust.

Er wordt een foto gemaakt en het is gelukkig geen breuk. Omdat het een klein (bijna niet zichtbaar) bultje is wordt 3 weken staprust geadviseerd en daarna weer rustig oppakken. Na 3 weken stap ik weer op en mogen we rustig wat draven, helaas bij het aandraven direct een mega explosie, ik ernaast en pony 10 minuten kneiterhard in volle galop door de bak. Tot zover rustig opbouwen.

Omdat ik eind november ook ga verhuizen van een individuele- naar een groepsstalling had ik direct met de dierenarts overlegd of dit haalbaar is. Want dat er gerend gaat worden in een nieuwe kudde staat vast. Dit leek hem geen probleem, echter merkte ik tijdens het 'rustige' opbouwen al dat de schiefel niet helemaal rustig was. Dus wederom blijven koelen en de opbouw zo rustig mogelijk gedaan.

Eind november verhuisd en ook daar rustig aan gedaan, in de groep was gelukkig niet extreem veel onrust. Schiefel leek rustig, dus het werk gaan uitbouwen, totdat ik merkte dat deze toch weer flink aan het groeien was. Wederom contact gehad met de dierenarts en op eerste kerstdag Ekyflogyl gehad. Dit moet ik 12 dagen smeren en hij gaf ook duidelijk aan dat het daarna niet weg zou zijn. Pony staat nu ook weer op rust, maar overdag wel in de groep.

Eind van de week neem ik weer contact op met de dierenarts, het kleine bultje vult inmiddels mijn handpalm, pony loopt niet kreupel, maar ik ben er zeker niet gerust op. Ik zoek ervaringen, dierenarts heeft het over inspuiten, maar wanneer doe je dit en werkt dit?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:42

Met n schieffel kun je gewoon rijden hoor (onze spr pony heeft dat ook...loopt ook gewoon wedstrijden),doe hem wel n beschermer aan. dierenarts heeft spul om te smeren. Moet eigenlijk 5dg maar kan zijn dat je eerder moet stoppen,volg je gevoel.
Onze pony had het al iets,afgelopen zomer ineens 2x zo dik (zo kwam ze van stal dus wellicht met opstaan gebeurd en heeft ijzers onder). Ben gaan smeren en is weer terug naar ,zoals het was ,gegaan...

minka

Re: Schiefel: Hoe handelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:55

Ben op de hoogte dat je met een schiefel kan rijden, want lees ook dat de verdikking vaak nooit meer helemaal verdwijnt. Heb in oktober dan ook beschermers gekocht die probleemloos rond/over de schiefel vallen en hier niet op drukken.

Mijn zorg is echter dat de schiefel niet rustig is, het is een botvliesontsteking en de oorzaak is onbekend. Kan inderdaad met opstaan in de stal zijn ontstaan, maar ook door overbelasting. Ik wil dus eerst zekerheid dat het niet meer groeit voordat ik weer ga belasten. Dit is overigens ook het advies van mijn dierenarts, die ziet hem het liefst op boxrust.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:08

minka schreef:
Ben op de hoogte dat je met een schiefel kan rijden, want lees ook dat de verdikking vaak nooit meer helemaal verdwijnt. Heb in oktober dan ook beschermers gekocht die probleemloos rond/over de schiefel vallen en hier niet op drukken.

Mijn zorg is echter dat de schiefel niet rustig is, het is een botvliesontsteking en de oorzaak is onbekend. Kan inderdaad met opstaan in de stal zijn ontstaan, maar ook door overbelasting. Ik wil dus eerst zekerheid dat het niet meer groeit voordat ik weer ga belasten. Dit is overigens ook het advies van mijn dierenarts, die ziet hem het liefst op boxrust.

Maar een schieffel onstaat niet uit het niets...en als je optijd behandelt dan gaat het wel weg... Bij onze pony was dat al en is dus hard...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:26

vivana schreef:
Met n schieffel kun je gewoon rijden hoor

Met een actieve schieffel zou ik toch echt niet gaan rijden. Mijn vorige paard is een tijdje kampioen zichzelf een schieffel trappen geweest. Als hij een nieuwe had moest hij van de DA toch echt een tijdje op rust en ekyflogyl smeren. Sommige schieffels zijn ook weer verdwenen, 1 is er operatief verwijderd. Die zat tegen de pees. Na de operatie is de aangetaste plek ook nog een keer ingespoten. Dat is gewoon op stal gedaan. Ik weet alleen niet meer of mijn paard toen sedatie heeft gehad.
Maar met een actieve schieffel is het wel beter dat ze zich zo rustig mogelijk houden en vooral stappen op het harde kan je best zoveel mogelijk vermijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:30

Mijn paard heeft een schieffel die af en toe weer actief wordt (en daarmee eigenlijk steeds platter wordt).
Iedere keer als deze opspeelt foe ik gewoon wat rustiger aan, het zit niet in de buurt van pezen (buitenkant pijp achterbeen) dus ik maak me niet veel zorgen. Als hij op een rotplek zit zou ik er voorzichtiger mee zijn.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:40

Ik zou de oorzaak willen achterhalen. Tikt ie zichzelf aan op die plek in beweging? Met opstaan na liggen? Heeft ie ijzers? Aparte hoef of beenstand? Andere been heeft niets? Loopt ie scheef? Mijn paard heeft ook flinke schiefels aan beide voorbenen maar ook een niet ideale beenstand. Die heb ik nu, om meerdere redenen voor op ijzers gezet en ik ben heel benieuwd wat het effect op de actieve schiefels is. De stand is wat aangepast net als het afrolpunt. Ik hoop dat ze hiermee stoppen met groeien. Schiefels ontstonden tijdens paddockrust en ze tikt zich niet aan op die plek en had geen ijzers dus die opties zijn in mijn geval al uitgesloten. ekyflogyl heb ik meerdere keren ruim een week gesmeerd maar ik zie geen effect anders dat de huid stuk gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:43

Dat is inderdaad wel belangrijk ja.
Als hij zichzelf steeds weer aantikt is dat iets waar je wat aan moet doen. In mijn geval is het ‚gewoon‘ een overblijfsel van een klap van een ander paard.

Befleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:44

Mijn haflinger had een schiefel aan haar achterbeen. De dierenarts heeft er toen 2x een spuit in gegeven. Maar het is nooit weggegaan. Een schoonheidsfoutje zei hij, ze heeft er nooit kreupel op gelopen maar ik vond het altijd een rare bult.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:56

Inoterry schreef:
vivana schreef:
Met n schieffel kun je gewoon rijden hoor

Met een actieve schieffel zou ik toch echt niet gaan rijden. Mijn vorige paard is een tijdje kampioen zichzelf een schieffel trappen geweest. Als hij een nieuwe had moest hij van de DA toch echt een tijdje op rust en ekyflogyl smeren. Sommige schieffels zijn ook weer verdwenen, 1 is er operatief verwijderd. Die zat tegen de pees. Na de operatie is de aangetaste plek ook nog een keer ingespoten. Dat is gewoon op stal gedaan. Ik weet alleen niet meer of mijn paard toen sedatie heeft gehad.
Maar met een actieve schieffel is het wel beter dat ze zich zo rustig mogelijk houden en vooral stappen op het harde kan je best zoveel mogelijk vermijden.

Er is mij nooit gezegt dat ze niet getraint mochten worden... onze pony loopt er ook niet kreupel van ,nooit gedaan overigens.
Ze kan nogal zwaaien met haar voorbenen als ze erg heet is ,voornamelijk met springen vandaar ze altijd beschermers om heeft.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 01:53

Ik heb het van verschillende dierenartsen gehoord dat zolang de schieffel actief is, het beter is dat het paard zich zo rustig mogelijk houd. Bij een actieve schieffel is het botvlies geïrriteerd, wat voor de extra botgroei zorgt. Hoe minder schokken het been/botvlies krijgt, hoe sneller het tot rust komt en dan stopt ook de groei. Mijn paard heeft ook op geen enkele schieffel kreupel gelopen. Zelfs niet op diegene die operatief verwijderd is. Maar wenselijk is het niet dat het doorgroeit dus kreeg ik steeds het advies om hem op rust te zetten totdat de schieffel weer rustig was. Stappen op een zachte ondergrond mocht wel. maar meer echt niet. Pasgeleden heeft een stalgenoot nog hetzelfde advies gekregen.
Overigens stopte mijn paard met zichzelf schieffels trappen zodra hij in een groter weiland werd gezet.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 08:09

Ik heb zelf hele goede ervaringen met het middel splintex.. ik weet niet of het in Nederland te krijgen is ik heb het uit Engeland laten komen.
De schieffels die ik hiermee behandeld heb zijn allemaal verdwenen.

Toch in Nederland te krijgen,

http://petssupermart.com/nl/paarden-ver ... c107_a2936

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 12:02

Bedankt voor al jullie reacties, de balans tussen écht op boxrust en rust met vrije beweging vind ik nog het meest lastig. Hij staat nu overdag in een bak met 5 paarden (ruinen) en daar wordt best veel gespeeld. Eigenlijk wil ik hem dit niet ontnemen, ook gezien het feit dat hij niet kreupel is. Ik meet de schiefel nu wekelijks op, en hij is afgelopen week niet toegenomen in omvang. Vrijdag neem ik contact op met de dierenarts voor vervolgstappen.

@Moniek21: Heb je link bekeken, interessant middel, ga dit zeker bespreken met de dierenarts.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:32

Een schieffel op het bot is op zich niet zozeer een probleem. Het wordt een probleem als het actief is/wordt of het dichtbij de botrand zit, waardoor er een pees langs kan schuren.

Mijn paard heeft twee schieffels (gehad) allebei aan de buitenkant van het linker voor- en achterbeen. Opgelopen na iets aantikken. Het voorbeen heb ik intensief behandelt met compagel (nadat de DA was geweest). Het achterbeen minder. De schieffel op het voorbeen is weg. Achterbeen zit er nog. Het zit op een gunstige plek en is niet actief.

Ik zou dus vragen aan de DA of je er compagel op kan smeren. Wel moet je uitkijken met beenbescherming. Als de bescherming over de schieffel valt kan dat de schieffel mogelijk activeren. Mocht je het echt zeker willen weten kan je de schieffel op de foto laten zetten. Dan kan je zien of het al gemineraliseerd is (dus vastgegroeid) en of de schieffel vrij ligt.

Nu weet ik dat schieffels die van binnenuit komen niet vaak worden geopereerd, omdat de kans op teruggroeien groot is. Komt het door trauma van buitenaf, zou je zelf kunnen opereren. Maar garantie dat de schieffel dan voorgoed wegblijft heb je nooit.