merrie wiegert om achterbeen op te tillen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

teamshetjes

merrie wiegert om achterbeen op te tillen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 21:55

beste allemaal,

mijn merrie weigert sinds 3/4 maanden om haar rechter achterbeen op te tillen. ze zet haar volle gewicht erop en tilt soms zelf het linker achterbeen van de grond.
in het begin heb ik er niet heel veel aandacht aan besteed maar toen het aanhield vond ik dit wel zorgwekkend.

ik weet dat ze artrose heeft in alle 4 d'r benen, en ik denk dat de oorzaak is pijn aan het linker achterbeen, maar ik geef nu al een tijdje pijnstillers om te kijken of dit hielp maar dat lijkt niet te werken. donderdag gaf ze me zelfs een lichte "trap" met het linkerbeen toen ik het rechter van de grond probeerde te krijgen.

ze loopt aan de longeerlijn niet kreupen, ik rij niet dus ik weet niet of er dan een verschil is. maar ik wilde voor we het rijden gaan opbouwen toch eventjes vragen of ik nog iets kan/moet doen.
ze valt wel makkelijker op de binnenschouder en gaat sneller rennen als het linker achterbeen aan de bonnenkant is en ze er meer mee moet ondertreden, maar veel meer laat ze niet merken dat ze er last van heeft tijdens het werk.

hebben jullie nog tips, of raden jullie aan om er toch nog een keer de DA naar te laten kijken?
alvast bedankt!

khirshanta

Re: merrie wiegert om achterbeen op te tillen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:00

Ik zou er sowieso een osteopaat naar laten kijken, zeker als ze eerst haar benen optilde is mijn ervaring dat er toch iets mis is

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:03

Hoezo een osteopaat? Dit paard heeft gewoon pijn, dat lijkt me duidelijk toch? Wanneer een paard aan 4 benen artrose heeft dan is het soms moeilijk te zien dat ze kreupel loopt. Heb je filmpjes?
Ik zou met zo'n paard zeggen, ondanks dat ze op pijnstillers staat, wat is de waarde van het leven? Als ze zo is en onder pijnstilling staat, zou ik zeker niet overwegen om te gaan rijden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:08

Osteopaat? Waarom? Dat dier heeft pijn en artrose aan 4 benen. Ze wil haar ene been waarschijnlijk niet buigen of het is te pijnlijk om het gewicht op het andere been te nemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:10

als zij dat achterbeen moet optillen komt er juist druk op het tegenovergestelde voorbeen.
kan dus helemaal zo zijn dat er daar juist een probleem zit.

als je dingen zeker wil weten dan zou je het paard moeten laten nakijken door een arts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:56

Ik zou ook de da inschakelen, vind dat je daar sowieso al een lange tijd mee wacht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:04

Op 4 benen arteose en dan longeren? Daar zou ik per direct mee stoppen. Dat is echt flinke belasting.
Het lastige van 4 slechte benen is dat je minder snel ziet dat je paard onregelmatig of kreupel is omdat dus alle 4 de benen slecht zijn en het elkaar opheft. Je paard geeft duidelijk aan pijn te hebben ondanks de pijnstillers. Ik snap niet dat je longeert en denkt aan rijden eigenlijk.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:08

Idd niet op een paard willen gaan rijden die met voet optillen dus gewicht verdelen al aangeeft dat het niet goed zit.
Met voetje optillen kan je proberen wat tegenwicht te geven met je schouder, zodat ze iets kan leunen. Niet te hoog optillen, je knie er onder zetten en ruimte geven tussendoor weer op het been te kunnen staan als dat nodig is voor het paard.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:27

Earth schreef:
Hoezo een osteopaat? Dit paard heeft gewoon pijn, dat lijkt me duidelijk toch? Wanneer een paard aan 4 benen artrose heeft dan is het soms moeilijk te zien dat ze kreupel loopt. Heb je filmpjes?
Ik zou met zo'n paard zeggen, ondanks dat ze op pijnstillers staat, wat is de waarde van het leven? Als ze zo is en onder pijnstilling staat, zou ik zeker niet overwegen om te gaan rijden.

Omdat ze sinds het paard het been niet meer optilt, pijnstiller geeft en dit geen effect heeft. Dat geeft meestal aan dat er iets is op een plek waar weinig bloed is en dus weinig pijnstilling terecht komt.

Het is een probleem dat, als ik het goed lees, nog niet heel lang bestaat, en het lijkt dat het plotseling is gekomen. Ze belast het been, wat doorgaans een hoefprobleem of peesprobleem uitsluit.

Mijn ervaring is dat het dan kan komen doordat er iets vast is gaan zitten, een DA kan dit vaak niet oplossen. Ik zou dan persoonlijk eerst een osteo laten komen om te zien of die kan helpen, en daarna de DA laten komen :)

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 14:53

Goof schreef:
Op 4 benen arteose en dan longeren? Daar zou ik per direct mee stoppen. Dat is echt flinke belasting.
Het lastige van 4 slechte benen is dat je minder snel ziet dat je paard onregelmatig of kreupel is omdat dus alle 4 de benen slecht zijn en het elkaar opheft. Je paard geeft duidelijk aan pijn te hebben ondanks de pijnstillers. Ik snap niet dat je longeert en denkt aan rijden eigenlijk.

Ik longeer omdat ik dat moet. Ze is een aantal maanden geleden behandeld door de dierenarts nadat hij erachter kwam dat ze artrose heeft. Als we nog langer hadden gewacht met de revalidatie was dat geld en de behandeling allemaal voor niets gedaan en uitgegeven.
Onder rijden valt enkel erop zitten en een paar meter stappen wat ook deel is van de revalidatie.
De reden dat ik nu om advies was omdat ik zo nog niet wil beginnen met rijden en er een DA bij wilde halen. Ik vroeg me alleen af of andere mensen hier nog ideeën hadden.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 14:56

Zonnebloem92 schreef:
Ik zou ook de da inschakelen, vind dat je daar sowieso al een lange tijd mee wacht.

Ik heb er inderdaad lang mee gewacht, dit omdat ik de oorzaak al wist.
Ik weet dat ze artrose heeft in alle benen en dat dit voor pijn kan zorgen. Ook hadden we een tijdje problemen met opgezwollen achterbenen (hiervoor heb ik de DA toen al ingeschakeld) waardoor ik een tijd niet heb geprobeerd.
Nu het na een tijd aanhield heeft ze nu 2 weken pijnstillers, en nu dit niet helpt wil ik de DA inschakelen.

Misschien niet helemaal perfect gegaan, maar ik heb het niet genegeerd

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:01

Artrose. Wat is dan belangrijk? Vrije beweging, zodat het paard in beweging blijft. Voer/ drinkplaatsen met afstand, zodat lopen móet. Kan dat in jouw situatie? Longeren vind ik een rare methode bij artrose. Zeer belastend.Ga lekker wandelen, veel rechtuit. Gewoon aan de hand. Sommige paarden vinden een zachte ondergrond (berm)fijn, anderen kiezen voor een harde ondergrond. Laat je paard hierin vrij kiezen. Wat geef je je paard voor voeding en wat voor supplementen voor de artrose?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:02

Weet je ook welke gradatie en waar je artrose heeft?

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 16:25

tita schreef:
Weet je ook welke gradatie en waar je artrose heeft?

2e graad artrose in beide achterbenen in het spronggewricht,
3e graad artrose in beide voorvoeten.

Ze heeft ook 2e graad KS, hier is ze allemaal voor behandeld en de DA zei dat we de revalidatie gewoon moesten beginnen en dan kijken wat ze wel en niet aankon.
Hij had er vertrouwen in dat ze alles gewoon zou kunnen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:27

:=

Hoe je went of keert paard heeft problemen in rug en vooral voorbenen
Hals heb je die ook onderzocht

Maar belasting oo rug kan ie moeilijk opvangen in zijn benen.
Laatst bijgewerkt door tita op 03-01-21 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 16:28

Jetta schreef:
Artrose. Wat is dan belangrijk? Vrije beweging, zodat het paard in beweging blijft. Voer/ drinkplaatsen met afstand, zodat lopen móet. Kan dat in jouw situatie? Longeren vind ik een rare methode bij artrose. Zeer belastend.Ga lekker wandelen, veel rechtuit. Gewoon aan de hand. Sommige paarden vinden een zachte ondergrond (berm)fijn, anderen kiezen voor een harde ondergrond. Laat je paard hierin vrij kiezen. Wat geef je je paard voor voeding en wat voor supplementen voor de artrose?

Ze staat 24/7 buiten met vrijwel altijd hooi of stro om te eten en water verderop.

Ze krijgt 2 kilo Lucerne en 1 kilo breed en grow. Dit omdat ze er snel invalt.
Ze krijgt monnikspeper en magnesium bijgevoerd, en twee supplementen voor de artrose maar ik weet even niet hoe die heten.

De DA heeft gezegd dat ik in de revalidatie zo aan de slag moest gaan, en ik ga al een stuk langzamer dan hij aanraadde.
Ik heb met mijn trainer en Lisanne Thomas van wie ik eerst les had overlegd en dit Trainingsplan opgezet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:33

Dit verhaal terug koppelen naar de dierenarts. Ik denk dat hij anders gaat denken over de revalidatie als hij dit allemaal hoort. De da is de behandeling gestart en kan ook het beste het verloop inschatten en begeleiden. Geef je pijnstillers onder begeleiding van de da?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:15

Er valt weinig te revalideren bij zo’n diagnose. Laat dat dier lekker met rust en laat het op de wei lopen zolang dat nog pijnvrij kan. Ik zou me doodschamen om er er nog op te gaan zitten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:19

Suzanne F. schreef:
Er valt weinig te revalideren bij zo’n diagnose. Laat dat dier lekker met rust en laat het op de wei lopen zolang dat nog pijnvrij kan. Ik zou me doodschamen om er er nog op te gaan zitten.

Tis niet zo subtiel gezegd maar ik ben het er wel mee eens eigenlijk. Het dier heeft pijn en dat gaat niet beter worden, stuur het beestje met pensioen en zoek een andere rijdpony!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:11

Suzanne F. schreef:

Eigenlijk precies dit.
Dit dier is aan de rug en alle 4 de benen kapot en dat gaat niet beter worden. Nooit.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:18

Ik denk dat je trainingsprogramma niet klopt. Je zou er evt. nog met een revalidatietrainer naar kunnen kijken, maar ik vrees dat je paard liever een pijnvrij leven heeft. Lekker met pensioen.
Je paard heeft vrije beweging, dat is mooi dat je dat kan bieden.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 19:05

Hallo,
Ik wil nog even iets zeggen.
Dit revalidatie plan is opgesteld met behulp van 3 professionals, waarvan 1 een dierenarts, de andere iemand die zelf een paard met kissing spine heeft en die helemaal heeft gerevalideerd tot top niveau, en mijn eigen trainer met jaren ervaring.

Ik heb een dierenarts laten komen, ik liet eerst de röntgenfoto's zien en toen zei ze dat ze het geen artrose vond en het paard gewoon goed had gekeurd bij deze foto's. En toen ik demonstreerde wat er gebeurde als ik het been op wilde tillen zei ze letterlijk "dat ga je zo nog een keer doen en dan pakken we er een zweep bij en geven we d'r een goede mep"
Zeker heb ik dit niet gedaan, en ik heb de dierenarts mooi weer weggestuurd gezien ze niet een m'n paard aan wilde raken om te zien of er niet toch iets was, maar gewoon meteen uitging van gedrag.
Dit deed ze ook toen ik dacht dat ze KS had, zelfde DA laten komen, ze raakte 2 minuten de rug aan en zei dat het puur gedrag was tot ik 3 maanden later maar toch naar een andere DA ben gegaan om toch foto's te laten maken

Toen is vandaag de osteopaat geweest, en die heeft haar 2 uur behandeld. Het been niet op willen tillen lag, dacht zij, aan het feit dat haar heupen scheef zijn en rechts korter is dan links, waardoor daar vaker meer gewicht op staat dan de andere benen, en ze dit been weigert op te tillen omdat ze bang is dat ze dan omvalt/haar balans verliest.
We hebben samen geprobeerd dit weer rechter te krijgen en dat is gelukt.
Ook werkt ze energetisch en had ze het idee dat Fien heel weinig last heeft van dr benen en dat haar rug nu goed behandeld was. Ze kreeg het idee dat Fien het prima zou vinden om te werken en bereden te worden.
Het grootste probleem zijn de heupen, en die worden nu behandeld.

Ik ga een paard van net 7 echt niet zomaar afschrijven, en al helemaal niet als een dierenarts zegt dat het gewoon nog kan.
Tuurlijk zal ik m'n paard goed in de gaten moeten houden op tekenen van pijn, en dat doe ik ook, net zoals ik nu heb gedaan. Maar Fien vind het werk leuk, en ze kan het gewoon prima aan.

En tuurlijk hebben alle dierenartsen en osteopaten die naar dit paard kijken een andere mening, maar ik geloof niet dat ze nu al afgeschreven hoeft te worden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:19

Hoe je het ook wendt of keert en aan de gang gaat met energetisch stralen en invoelende dingen dat het paard het fijn vindt om bereden te worden: het paard heeft 2e en 3e graads artrose in 4 benen en 2e graads Kissing Spines. Hier valt niks aan te revalideren. Revalideren is herstellen en dat is bij artrose en KS niet mogelijk. Alleen zorgen dat het niet zo snel verslechtert is mogelijk, herstel niet. Dus alles wat je er nog doktert is weggegooid geld. Ja, het is sneu dat ze nog maar 7 is maar niks aan te doen. Dus je kan er nog 23 jaar geld in stoppen of je kan haar op de wei gooien en je geld in een ander paard stoppen waar je wel mee kan gaan rijden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:24

Kijk TS, wij kennen het paard niet, we hebben het niet gezien. En ik vind het goed van je dat je zoveel hulp hebt. Maar toch is het geen goed teken dat het paard geen been op kan tillen. Ik hoop dat dit verbetert door de osteopaat, maar als dat niet het geval is, dan zou ik me echt achter de oren krabben of revalidatie nog wel de moeite is. Want inderdaad wat Suzanne zegt, eigenlijk is revalideren niet echt mogelijk. Zeker niet met deze hoop problemen.
Hoe je het ook went of keert, een paard wat zijn been niet wil optillen heeft pijn. Pijn bij het stiltaan, maar ook pijn bij het lopen, want dan moet hij iedere keer zijn been optillen. Zeker wanneer jij erop zit. En dat valt niet te revalideren.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:40

Mij is altijd gezegd: rust roest.
Van niets doen worden ze ook niet beter, van aangepaste beweging blijven ze in ieder geval soepel. Merk ik in ieder geval bij die van mij ook!

Wil niet zeggen dat je het volledige programma duchtig longeren afwerkt of van plan bent trektochten te maken. Wandelingetjes met veel rechte stukken, korte stapritjes, of een paar rondjes een beetje stelling vragen (in combinatie met rekken en strekken).

Zoals mijn oma zei: pijntje hier, pijntje daar, pijn, wat ik vroeger niet had. Niet zeuren dus, jas aan en lopen naar een ijsje in de stad (dat was wel een paar km lopen)

Wij kennen het paard niet, als ik ga ervan uit dat als TS ziet dat ze rijp is om haar dagen zonder verdere beweging op de wei te slijten, geloof ik zeker dat ze dat doet