Hoef te warm ander te koud

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naaoommii

Hoef te warm ander te koud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 20:12

Beste bokkers,

Voordat ik mijn verhaal vertel wil ik aangeven dat hier voor komende week een afspraak bij de DA staat :)

Mijn paard heeft namelijk een temperatuur verschil in zijn voor hoeven. De 1 te koud de ander te warm. Dit viel de osteopaat op vorige week. Paard zat vast in de schoft en nog kleine andere plekjes in de rug en dit behandeld en dan de hoop of dit helpen om het temperatuur verschil op te lossen.

De dagen er na trok het verschil bij maar helaas toch van de week weer een flink verschil met te koud en te warm. De achter benen zijn goed.

Ik hou hem wel in beweging door met hem te wandelen en grondwerk maar word nu even niet gereden. Door beweging trekt de koude hoef wel bij naar normale temperatuur

Maar nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die hier bekend mee zijn en wat jullie toen hebben gedaan.

Brand los!

teamshetjes

Re: Hoef te warm ander te koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:48

ik heb geen ervaring met een hoef die te koud is, maar meestal is een te warme hoef een teken van ontsteking of hoefzweren.
je kunt proberen het te warme been in lauw water met soda te zetten als je paard dit toelaat, dat kan helpen met de ontsteking of de hoefzweer naar voren halen.

ik hoop dat je hier iets aan hebt :) ben wel benieuwd naar wat de oorzaak van het te koude been is, misschien te weinig bloed toevoer. staat je paard op ijzers of heeft ie vaak peeskappen/bandages om? of staat ie veel op stal, dan kan het bloed vaker niet goed door de benen stromen. geen idee of dit een koude hoef kan veroorzaken.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 22:04

Hoefzweer zaten we ook aan te denken. Maar de hoefsmid ziet niks raars en dan is het als nog een beetje gek van het te koude been.

Helaas zal even in soda zetten niet gaan. Meneer is al te bang voor z'n voerbak (halve emmer) :') maar zal wel eens kijken of ik hier een creatieve oplossing voor kan vinden. Zou wellicht niet verkeerd zijn om het te doen.

Hij staat rond om op ijzers. Hij staat ook 24/7 buiten. En heeft enkel springschoenen om als we rijden dat is op dit moment ruim 3x per week.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:22

Ik zou me eerder druk maken over de warme hoef dan over de koude. In rust zijn hoeven vaak koud.
Misschien toch een beginnende blessure in de ondervoet? Hoefbandjes ofzo.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:50

Das toevallig, dat had ik deze week ook met mijn paard, voel normaal nooit aan haar hoeven. Ze is op dit moment kreupel linksvoor en de linkerhoef was koud en de andere drie warm. Stalgenoot vertelde dat haar paard altijd verschilt qua warmte en kou. Ander paard gepakt en die was linksvoor en linksachter warm en rechtsvoor en rechtsachter kouder. Dag later weer gevoeld bij mijn paard en toen was alles weer anders. Toen behandeld door de osteopaat en dag later was het weer anders. Heel bijzonder :)

Welke osteopaat heb jij? Mag per PB.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:01

Mijn paard heeft 1 zwart hoefje (voor). Die twee voorhoeven zijn extreem verschillend qua temperatuur geweest in een tijd dat hij ook niet goed liep, maar daar is nooit een hoefzweer uit gekomen. Een hoef had dezelfde temperatuur als de achterhoeven (iets warm) en de andere hoef was ijskoud. Hij heeft wel iets van rotstraal gehad, vorige winter toen het heel lang heel nat was, maar ik heb steeds gedacht dat het meer bloedtoevoer was dan iets anders. Otheopaat er wel bij gehad, maar dat verschil in temperatuur ging niet weg.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 01:28

Suzanne F. Laten we het niet hopen maarja je weet het natuurlijk maar nooit. Zo ver ik hem zie heeft hij er verder geen last van. Loopt niet stijf of kreupel, loopt goed zowel op harde ondergrond als zacht zowel in stap als draf.

Gelbrich bijzonder! Maar hoe is het temperatuur verschil ? Is het echt heel extreem of valt het wel mee ?

Zunzuncito ook heel bijzonder. Ik heb me nooit eigenlijk verdiept in de hoef temperaturen van het paard maar toch vreemd. Maar jou paard heeft dit nog steeds?

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:46

Naaoommii schreef:
Gelbrich bijzonder! Maar hoe is het temperatuur verschil ? Is het echt heel extreem of valt het wel mee ?

Ik vond het best wel extreem dat links zo koud was ten opzichte van de andere drie hoeven. Ga straks voelen hoe haar hoeven vandaag zijn.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:01

Volgens mij komt een koude hoef door een verminderde bloedsomloop in die hoef. Dat hij wel warm wordt als het paard in beweging is, is dan niet zo gek want als het paard loopt, pompt de hoef door het hoefmechanisme bloed door de benen.

De vraag is alleen waarom dit zo opvallend minder is in dit been in stilstand...

Heb je misschien een foto van de voorkant van beide benen?
Ik kan me voorstellen dat een afwijking in de hoef of in de beenstand eea zou kunnen verklaren.

En ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt. Als die het niet weet, zou je als je het echt wil weten misschien thermografie erop los kunnen laten om te zien waar de kou begint en of er misschien ergens juist een warme plek te vinden is.

Toch zou ik me er eerlijk gezegd niet teveel zorgen over maken. Het kan ook iets simpels zijn als dat je paard gewoon liever op het ene been leunt, net zoals ik meestal op rechts sta als ik moet wachten :+
Of misschien draait ie altijd dezelfde kant langs om waardoor het ene been weinig gebruikt wordt.

Al met al zou ik zorgen dat de hoeven gelijk zijn, of zo gelijk als mogelijk, en dat je paard voldoende vrije beweging heeft.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:36

Gelbrich schreef:
Naaoommii schreef:

Ik vond het best wel extreem dat links zo koud was ten opzichte van de andere drie hoeven. Ga straks voelen hoe haar hoeven vandaag zijn.

Vandaag alle hoeven even warm :)

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 17:26

Gelbrich heeft je paard hier ook last van ? Of veranderd momenteel er niet zo veel als het de ene hoef te koud is ? Fijn dat ze vandaag op temperatuur zijn. Vanmiddag was de rechter weer te koud en de linker te warm.

Runa dankje voor je uitgebreide reactie! Ik zal morgen eens foto's van z'n benen maken

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:27

Naaoommii schreef:
Gelbrich heeft je paard hier ook last van ? Of veranderd momenteel er niet zo veel als het de ene hoef te koud is ? Fijn dat ze vandaag op temperatuur zijn. Vanmiddag was de rechter weer te koud en de linker te warm.

Eerder voelde ik nooit aan haar hoeven maar omdat ze onregelmatig is vroeg iemand vorige week hoe warm/koud haar hoeven zijn. Sindsdien voel ik elke dag even :)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:47

Mijn paard heeft regelmatig temperatuurverschil. Vaak is er dan iets gaande in de warme hoef waardoor het lijf de doorbloeding even op standje sambal zet. Soms zit er dan een zweer aan te komen, maar dat kan lang duren voor het zichtbaar is. Of een kleine kneuzing die afgevoerd moet worden. Of misschien een beetje rotstraal of een andere irritatie? Ik zou het even aankijken.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 20:10

Helaas nog geen DA bezoekje gedaan.
Heel ongelukkig is mijn paard over de omheining gesprongen omdat ik hem wilde pakken (hij laat zich vaker niet pakken) maar nu voor het eerst over het draad heen gesprongen. Gister een uur bezig geweest om hem te kunnen pakken hij liep door het dorp...

Uiteindelijk met wat mensen hem een ander weiland ik kunnen sturen maar tot de dag van vandaag kan ik hem niet over het hoofd aaien. Dus DA afspraak voor vandaag moeten annuleren.

Wellicht gaat dit nog even duren helaas. Een buurt genoot probeerde hem te pakken en hield zijn hoofd stevig vast en alles wat je niet moet doen is dat... I'll keep you updated

Befleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:19

Wat een naar bericht,hopenlijk kan je snel weer tot hem doordringen.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:07

Hoe is het nu?

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 18:36

Het heeft me helaas flink wat dagen gekost om hem weer een halster om te doen helaas. Hij houd voorlopig z'n halster om en hopen dat zijn stress wat minder word. Hij is namelijk door een buurvrouw gepakt toen hij los was.. goed bedoeld maar ze pakte hem zo stevig bij z'n hoofd dat hij daar echt panisch van werd en nu kan ik hem amper bij de hoofd zitten.

We hebben gelukkig een nieuwe afspraak gemaakt aankomende dinsdag. Dan gaan we eindelijk bloed prikken.
Vandaag waren zijn hoeven gelijk aan temperatuur

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:45

Ach wat sneu. Hoeven zijn maar rare dingen :). De ene dag allemaal even warm en de andere dag de ene kouder dan de ander. Ben benieuwd wat er uit komt.

Thermografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:17

Wat vervelend allemaal. Echter een koude en een warme hoef hoeft niet afwijkend te zijn (kan wel maar dan is dit blijvend tot oorzaak opgelost is). Een paard heeft een natuurlijk mechanisme dat minder bloed in een onderbeen laat komen (geeft koude hoef/onderbeen) en dit zelfs om en om per been kan aansturen. In de thermografie is dit proces heel mooi te zien.

Wat wel afwijkend is, is dat je paard paniekerig wordt als je aan het hoofd zit, dit kan pijn gerelateerd zijn. Zelf even goed kijken of de reactie bij je paard aan beide zijdes van het hoofd hetzelfde is en of je geen verdikkingen ziet of neusuitvloeiing.
Succes,

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 00:18

Thermografie schreef:
Wat vervelend allemaal. Echter een koude en een warme hoef hoeft niet afwijkend te zijn (kan wel maar dan is dit blijvend tot oorzaak opgelost is). Een paard heeft een natuurlijk mechanisme dat minder bloed in een onderbeen laat komen (geeft koude hoef/onderbeen) en dit zelfs om en om per been kan aansturen. In de thermografie is dit proces heel mooi te zien.

Wat wel afwijkend is, is dat je paard paniekerig wordt als je aan het hoofd zit, dit kan pijn gerelateerd zijn. Zelf even goed kijken of de reactie bij je paard aan beide zijdes van het hoofd hetzelfde is en of je geen verdikkingen ziet of neusuitvloeiing.
Succes,

Warmte van de hoeven is inmiddels opgelost. Zijn weer op temperatuur en bloedwaarden waren normaal.

Paard word niet paniekerig als je aan het hoofd zit... Het is dat hij schrikt van wat je doet. De normaalste bewegingen die je maakt bij een paard, daar schrikt hij van. Paard is in september 2019 uit IJsland gekomen gelijk uit de wei na 3 jaar. Gedrag trekjes ben ik bekend mee met veel paarden die ik getraind heb in IJsland zelf dus er is geen pijn in het spel dan had ik dit zeker herkend. En zeker wat er met hem is gebeurt na het "uitbreken" lees random vrouw bespringt hem en grijpt hem bij het hoofd helpt niet mee..

Inmiddels is dit "probleem" ook opgelost en heb ik hem zo het halster weer om :) en paardlief is nu met vakantie tot aan de zomer onze opfok