Vraag over keuring en score die is gegeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DaniHorse01

Vraag over keuring en score die is gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 13:28

Afbeelding
Ik ben gisteren bij een paard wezen kijken en eigenlijk verliefd geworden (nog verliefder na het zien van alle foto’s en filmpjes. Het rijden ging ook goed en ik voelde vertrouwen. Het paard, 3 jaar, is röntgenologisch gekeurd en heeft onderstaande score. Alleen de D in het rechter achterbeen doet mij twijfelen. Ik wil recreatief en misschien af en toe een
wedstrijdje gaan rijden. De dierenarts geeft op termijn een verhoogd risico. Dat is natuurlijk altijd afwachten hoe dat zich ontwikkelt. Op basis van de andere scores had ik het paard al lang gekocht maar dit zorgt wel voor twijfel. Wat is jullie advies?

Elisa2

Re: Vraag over keuring en score die is gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:02

Wat houdt die D in? Ik ken die score niet..

Mijn advies, second opinion vragen bij een andere dierenarts.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:48

Een D houdt in dat er een fragment zit, een OCD dus. E is slechtste. A helemaal gaaf.

Ik zou me even goed laten voorlichten door de arts. Zit het fragment op een plaats waar het makkelijk weg te halen valt? Is er al irritatie te zien? Zit het fragment op een plaats dat er irritatie te verwachten valt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:58

Dit is prok keuring ga ik vanuit? De D is inderdaad Dissans, dus een los botfragment in de sprong.
OCD in de sprong betekent meestal wel problemen in de toekomst en zijn niet makkelijk te verwijderen zoals dat met kogelfragmentjes wel kan.
Ik zou het in ieder geval nooit laten zitten en als het al operabel weg laten halen, waarbij je er wel rekening mee moet houden dat dit soort operaties vaak wel risicovoller zijn dan een chipje op de kogel.
Als je DA al negatief heeft geadviseerd en het niet heeft gehad over eventueel opereren denk ik dat ie niet zo gunstig zit. Je kunt het in ieder geval nog even navragen.
Als je het paard zou kopen is het verstandig om ook nog een keer een sportkeuring te doen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:08

Wat Suzanne F. zegt.

Ben je echt geïnteresseerd in dit paard, dan hoeft het m.i. een aankoop niet in de weg te staan mits!! je de foto's aan je eigen dierenarts laat zien/ beoordelen. Een OCD hoeft niet ernstig te zijn maar kan wel. Weet dat er een risico aan vast kan zitten, of dat je er zelf voor kiest het paard te laten opereren. Weeg die kosten op tegen budget en aanschafprijs.

Hier de verduidelijking met uitleg van de score (A-E en 1-4) van de KWPN site
https://www.kwpn.nl//Files/Files/Overig ... -en-OC.pdf

DaniHorse01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 16:08

Dank voor jullie reactie. Ik vind het een moeilijke keuze. Ben op zoek naar een nuchter paard waar ik hopelijk nog lang van kan genieten (ik weet dat je die garantie nooit vooraf hebt) en ik denk die gevonden te hebben. In ieder geval de nuchtere kwaliteit. Ik denk dat ik inderdaad even de foto’s opvraag en die bij mijn eigen vee arts voorleg met zijn advies. Oh ik zal zo balen als het een negatief advies is

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:20

Suzanne F. schreef:
E is slechtste. A helemaal gaaf.

De beschrijving is met prok anders. A is helemaal gaaf, maar B en C zijn contour afwijkingen en dat is voor de sport vaak helemaal geen probleem. D lijkt dan best wel slecht, maar is niets meer dan de melding dat er een [relatief klein] fragment zit. Normaal zou dat geen reden tot verhoogt risico zijn.... Je moet dus goed uitzoeken waarom deze veearts dat wel vind!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:30

Vraag de keurende dierenarts om advies what to do. Is het "verhoogd risico, ik raad je af het dier te kopen voor jouw gebruiksdoel" of is het "momenteel verhoogd risico, mits operatie Y of behandeling X kan dit paard wel voldoen aan jouw gebruiksdoel".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:26

Suzanne F. schreef:
Een D houdt in dat er een fragment zit, een OCD dus. E is slechtste. A helemaal gaaf.

Ik zou me even goed laten voorlichten door de arts. Zit het fragment op een plaats waar het makkelijk weg te halen valt? Is er al irritatie te zien? Zit het fragment op een plaats dat er irritatie te verwachten valt?

Bedankt weer wat geleerd :)

Heel verstandig om de foto's voor te leggen bij je eigen DA TS.

DaniHorse01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 15:56

Even ter aanvulling; ik de foto’s met mijn eigen veearts besproken. Hij zei dat er een risico aan zit maar als er problemen komen het wel te opereren is. Misschien krijgt hij er nooit last van misschien wel. Je zou het evt ook vooraf kunnen opereren maar dan ga je wel in gezond weefsel snijden. Het is altijd een gok maar dat is het ook met een paard waar niks aan is. Hij zou de gok wel durven nemen. Voor de zekerheid nog een andere vee arts geraadpleegd en die vertelde dat hij bij dit soort opmerkingen zelf den problemen ziet.

Dank voor jullie input in ieder geval!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:25

Ik zou altijd fragment er op voorhand uit laten halen.
Als je later klachten krijgt dan kun je alsnog wel gaan opereren, maar dan is er vaak door het fragment ook al veel reactie op het kraakbeen en gewrichtskapsel. Of je moet bijv elk jaar een foto laten maken ofzo, om het verloop goed in de gaten te kunnen houden.
Knie problemen worden door veel ruiters vaak pas erg laat opgemerkt, helaas.. Als het nu een kogel aan een voorbeen was geweest, was het dus ook nog anders wat mij betreft.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:35

Ik zou het fragment er ook op voorhand uit laten halen. Ik heb dit ook gedaan met een 3 jarige merrie. Paar weken rust en erna nergens meer last van gehad!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:01

Als een fragment in de sprong operabel is, kan het gunstig zijn.

Als hij er ooit last van krijgt, ben je eigenlijk al te laat.
Dan is er meer aangetast dan wanneer je het nu zou laten opereren.

Het spronggewricht is nou eenmaal een gewricht waarin heel veel botjes zitten en waar ook heel veel beweging in zit.

Ik zou vooraf opereren zeker overwegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:54

Zou ik ook een vraag mogen stellen? Mijn paard heb ik in oktober gekocht zonder te keuren. Ik kende haar al een tijdje en heb nooit wat vreemds gemerkt met haar tijdens het longeren (onbeleerd). Ik heb nu het keuringsrapport gevonden van 1,5 jaar geleden en vraag me af wat “OC” bij haar kogelgewricht zegt. Is dit iets om mij zorgen om te maken?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-21 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:59

_lauraaa_ schreef:
Zou ik ook een vraag mogen stellen? Mijn paard heb ik in oktober gekocht zonder te keuren. Ik kende haar al een tijdje en heb nooit wat vreemds gemerkt met haar tijdens het longeren (onbeleerd). Ik heb nu het keuringsrapport gevonden van 1,5 jaar geleden en vraag me af wat “OC” bij haar kogelgewricht zegt. Is dit iets om mij zorgen om te maken?

Ja en nee. Het is een afwijking van het gewricht. Maar er is ‘alleen’ sprake van een afvlakking en niet van een los fragment. Het hoeft dus nooit tot problemen te leiden. Google maar op OC of Osteochondrose, dan vind je genoeg informatie.