Shetland merrie gaat vaak liggen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SMariffa

Shetland merrie gaat vaak liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 23:46

Ik heb een 8 jarige shetlander merrie die in het verleden (minstens 2 jaar geleden) een keer hoefbevangen is geweest. Ik weet niet hoe ernstig aangezien dat bij de vorige eigenaar was.
Nu gaat ze de laatste tijd alleen vaker liggen. Eigenijk alleen op stal en overdag in de zandpaddock bijna niet.

2 weken geleden is er een lymfedrainage gedaan ivm het vermoeden winterbevangenheid en hebben we haar voer aangepast naar minimale dosis metazoa voor de vitamine.

Kan het zijn dat ze door het voer minder energie heeft en daardoor gaat liggen of om haar voeten te ontlasten. Ze loopt daarentegen wel een stuk beter sinds de behandeling. Draaft aan zonder dat je het vraagt en ook op het harde loopt ze zonder problemen. Dus nu absoluut geen hoefbevangenheid symptomen...
Weet iemand wat dit kan zijn...

veranadautje

Re: Shetland merrie gaat vaak liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:51

Staat ze in de paddock met meer paarden en krijgt ze daardoor overdag te weinig rust ?

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 23:55

Nee ze staat bij mij thuis met mijn paard. Dit gaat heel goed en ze staan dan ook regelmatig samen te dutten. In haar stal gaat ze liggen (niet plat trouwens) en moet je haar echt motiveren om te gaan eten bijvoorbeeld. Daarna loopt ze ook wel een aantal passen heel stijf

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:07

Ik lees dit nu pas, maar hoe gaat het nu? Ik zou hier zeker wel even naar laten kijken, misschien is ze toch meer bevangen dan je verwacht. Als in een kanteling. Of misschien wel spierbevangen?

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 13:24

Earth schreef:
Ik lees dit nu pas, maar hoe gaat het nu? Ik zou hier zeker wel even naar laten kijken, misschien is ze toch meer bevangen dan je verwacht. Als in een kanteling. Of misschien wel spierbevangen?

Ze doet het eigenlijk heel goed, ze loopt buiten echt goed. Ze draaft zelf aan als je met haar loopt en wordt weer helemaal happy zodra ze springbalken ziet. Van het weekend is ze een stuk mee op buitenrit (wandeling) geweest en dan loopt ze ook gewoon goed. Je moet haar sochtends alleen nog steeds motiveren om op te staan als ze eten krijgt.