Voerzakken aflezen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

Voerzakken aflezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 16:33

Hoi,

Ik ben aan het kijken wat ik mijn paarden wil voeren. voor een deel heb ik dit al rond en voor de andere nog niet. Ik zit vooral heel erg te kijken met hoe ik nu al die info over wat er in zit moet aflezen. Ik lees vanalles van EWpa tot ruw as of eiwit maar het is voor mij allemaal niet duidelijk...

Is er hier iemand die mij kan vertellen wat waar voor staat?
waar je nou eigenlijk op moet letten?

Waar ik voor al nog mee bezig ben ik mijn oude paard weer goed op gewicht krijgen.
Ik bestel mijn voer bij paardenvoer.nl (subli, voermeesters, cavalor en masters)

Groetjes

trustHim

Re: Voerzakken aflezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:41

Als het geen probleem is om te weken zou ik sowieso de senioren slobberbrok van masters aanraden, daar heb ik klanten met graatmagere paarden mee dik gekregen (de paarden dan he)

Voor dikmakers is o.a. eiwit van belang

Ewpa zegt wat over hoeveel energie een paard eruit haalt

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 16:54

hij krijgt momenteel 2kg seniores naast zijn huidige voer, zit daar veel verschil in?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 16:58

Je kunt eens op voervergelijk.nl kijken, daar kun je ook 2 verschillende soorten voer naast elkaar leggen, en bij elke term staat ook een beetje uitleg.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:27

Zamba schreef:
hij krijgt momenteel 2kg seniores naast zijn huidige voer, zit daar veel verschil in?

masters is wat hoogwaardiger, zit wat meer in wat betreft energie, maar ook eiwit en vet. 2,7% hoger in zetmeel/suiker gehalte maar als je wat dikker wil maken is dat niet heel erg .

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:30

Ik gebruik zelf voervergelijk.nl hiervoor altijd omdat je ook direct uitleg kan aanklikken bij al die vele waarden, waardoor je een beetje kan gaan inschatten welke waarde je wanneer kunt gebruiken en welke je juist lager wil houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:33

ewpa betekent EnergieWaarde PAard. Dit is vergelijkbaar met kcal voor mensen. Een gemiddeld paard van 500kg op rust (die het niet koud heeft en volwassen is, niet drachtig en geen hengst) heeft 4.1ewpa nodig. Snel magere dieren zit daar tot zo'n 10% boven, snel dikke paarden tot zo'n 10% onder.

Vroeger werd er VEP gebruik (VoederEenheid Paard). Dit was een afgeleide van de VEM (VoederEenheid Melkvee/koe), maar paarden verteren voer anders dan koeien, dus er was een andere berekening nodig en daar is de ewpa uit gekomen. Om je paard dikker te krijgen is dit de belangrijkste eenheid om naar te kijken.

Daarnaast heb je VREP en RE. RE is Ruw Eiwit. Dan is de hoeveelheid stikstof in het voer bepaald en dit keer 6.25 gedaan. Een gemiddeld eiwitmolecuul bestaat namelijk voor 16% uit eiwit. Maar een paard verteert geen stikstof, een paard verteert verteerbare eiwitten -> beschikbare aminozuren. Daarvoor is VREP uitgevonden. VREP staat voor Verteerbaar Ruw Eiwit Paard. Dit is dus het nuttige eiwitgehalte van een voer. Voor spieropbouw moet dit voldoende zijn voor een paard. Hetzelfde 500kg paard van eerder heeft minimaal 317g verteerbaar eiwit nodig.

Ruwe as is wat er over blijft na het verbranden op zeer hoge (ik dacht 1200°C) temperatuur. Dan is alle koolstof, waterstof en zuurstof uit het voer, en blijven de rest van de mineralen over. Het gaat dus niet om werkelijk as in het voer (zoals soms wel gezegd wordt), maar om de hoeveelheid mineralen in het voer. Dit zijn grotendeels calcium, fosfor, magnesium, natrium, chloor, kalium en zwavel. De macromineralen. Deze worden namelijk uitgedrukt in procent of per g/kg, dus aantal per 100 (eenheden) of aantal per 1.000 (eenheden), in tegenstelling tot micronutrienten die uitgedrukt worden in mg/kg of zelfs mcg/kg. Dus aantal per 1.000.000 of aantal per 1.000.000.000 (miljard).

Ruwe celstof, soms ruwe vezel genoemd, is het gedeelte lastig of niet-verteerbaar voer. Dit kan het paard niet zelf verteren, maar moet door de darmflora in de blinde of dikke darm verteerd worden. Voor een paard dat nauwelijks tot geen ruwvoer meer kan eten is het belangrijk dat dit hoog is, dit houdt de darmen en de maag gezond en de darmflora, wat belangrijk is omdat darmen en maag kunnen gaan zweren door te weinig vulling en daardoor pijn geven (en uiteraard ook een hongerprikkel geven bij te weinig voedsel) en de darmflora zorgt voor een goede vertering van al het voer dat erin gaat en als deze slechter wordt of dood gaat, ontstaan er gassen in de darmen, de gevreesde gaskoliek.
Voor paarden die onbeperkt ruwvoer krijgen is de hoeveelheid ruwe vezel minder van belang, hoewel een laag ruwe vezel vaak gepaard gaat met een hoog zetmeel+suikergehalte en dat is ook voor hen zelden verstandig.

Daarmee komen we bij de volgende 2 waarden, het zetmeel- en het suikergehalte. Dit is waar de helft van de paardenwereld op het moment in paniek raakt, maar dit is voor gezonde paarden, paarden zonder EMS/IR/suikerziekte of PSSM1, niet nodig. De meeste paarden kunnen prima een beetje suiker en zetmeel verteren, maar het is wel belangrijk dat het rustig opgebouwd wordt en dat je niet meer dan 1g/kg lichaamsgewicht aan zetmeel+suiker in 1 maaltijd voert.

En nu loop ik uit de tijd, als je wilt kan ik later nog wat vragen beantwoorden.