Mijn paard (5 jarige sport kwpn)

Mijn paard liep 12 weken geleden een beenwond op waarbij de peesschede was aangedaan en de pees geïrriteerd. Diezelfde avond hebben we hem bij de Hollands Kroon laten opereren.

Inmiddels zijn we 11,5e week verder maar houdt hij een enorm dik been:

Hij staat momenteel 12 uur per dag op een paddock van 10 x 10 meter en s’nachts op stal. Boxrust is geen optie, hij breekt de hele stal af.
Enkele weken geleden weer een echo moment gehad. Paard loopt in stap en draf 100 procent zuiver. Als je echt gaat zoeken zie je misschien dat hij iets minder gewicht op het been zet, maar dat is minimaal volgens de kliniek.
Echo beeld gaf iets minder mooi beeld aan: overvulling van de peesschede, hierdoor wordt continue de ringband/ annulair ligament geïrriteerd waardoor die nu ook te krap lijkt. Hierdoor lijkt er ook een pees op te spelen, doordat al die mechanisme’s niet meer goed kunnen samenwerken.
De vorige operatie gaf een prognose van 70 procent kans op herstel en dat ik er binnen 5 weken weer op zou zitten. Inmiddels bijna 12 weken verder maar kunnen zelfs nog niet stappen aan de hand.
Kliniek adviseert 2 opties, rustig opbouwen of een kijkoperatie en eventueel het aangedane weefsel verwijderen en ringband doorsnijden. Echter wel in Emmeloord en weer duizenden euro’s verder, en een 50/50 prognose. Optie 1 om rustig op te bouwen is lastig. Hij ontlast het been direct na 10/15 minuten stappen op het harde, maar blijft wel zuiver. Daarnaast is het been rond de 30 graden met temperatuurlaser. Goede been rond de 15 graden in rust.
Momenteel zitten we met onze handen in het haar, waar doen we goed aan? We zijn nu gestart met lasertherapie en volgende week donderdag staat er weer een controle echo gepland.
Daarnaast is het ook zo dat ik het paard pas sinds augustus in mijn bezit heb. Inmiddels zijn we ruime 4.000/ bijna 5.000 euro achteruit aan dierenartskosten. Hierdoor is de overweging voor nogmaals opereren enorm lastig, omdat we dan nogmaals een paar duizend euro kwijt zullen zijn aan kosten.
Heeft iemand misschien zoiets soort gelijks meegemaakt? Of waarom zou jij wel of niet kiezen voor een 2e operatie?