Te hoge selenium waarde in het bloed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxx88

Te hoge selenium waarde in het bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:45

Zoals de titel al zegt, mijn paard heeft een zeer hoge selenium waarde in zijn bloed.
Ik heb zelf geen idee van waar dit komt.

Even wat achtergrond info:
Mijn paard werkt 6/7 dagen, gaat 1x/week naar de aquatrainer.
Hij kreeg in de zomer 1kg merriebrokken, 1kg energy control, wat bietenpulp en wat luzerne.
Daar deed hij het in de zomer heel goed op.
Ik gaf de merriebrokken omdat hij anders snel invalt door het werk en hiermee bleef hij mooi op gewicht.
Een kleine 2 maanden geleden (ongeveer) is hij ineens heel zenuwachtig geworden en heel onrustig en schrikkerig aan de hand.
Ik denk dat dit door te veel eiwitten in de voeding kwam dus ik heb even alle krachtvoer weggehaald en hem een kuur magnesium gegeven.
Dit lijkt te helpen.
Ik heb de samenstelling van de magnesium nog eens bekeken, deze bestaat uit 97,5% magnesiumoxide en 2,5% calcium.

Van waar kan dan de hoge selenium waarde in het bloed komen?
Volgens mijn dierenarts kan dit niet door de voeding komen, daarvoor is de waarde te hoog (en selenium is een duur supplement).
Zou dit zijn onrustig gedrag kunnen verklaren?
Verder is hij zeer energiek, heeft geen diarree, geen haaruitval,...
Ik vind enkel topics over een te kort aan selenium, vandaar mijn vraag.

Ik ga het magnesium supplement afbouwen en binnen 2 maanden trekken we terug bloed om te zien of de waarde gedaald is.
Alle andere waarden waren in orde.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:54

Welke merriebrok geef je nu precies? Voor zover ik weet zou een te hoog selenium gehalte toch uit de voeding moeten komen. Heb je ook naar het ruwvoer gekeken? Heeft hij een liksteen? Selenium kan zich opstapelen, heeft hij eerder iets gehad waar veel selenium in zou kunnen zitten? Als er in voer organisch gebonden selenium zit wordt dit ook in grotere mate opgenomen dan anorganisch gebonden selenium omdat er geen regulering op zit. Drinkwater zou evt ook nog kunnen

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 18:04

NienkeV1994 schreef:
Welke merriebrok geef je nu precies? Voor zover ik weet zou een te hoog selenium gehalte toch uit de voeding moeten komen. Heb je ook naar het ruwvoer gekeken? Heeft hij een liksteen? Selenium kan zich opstapelen, heeft hij eerder iets gehad waar veel selenium in zou kunnen zitten? Als er in voer organisch gebonden selenium zit wordt dit ook in grotere mate opgenomen dan anorganisch gebonden selenium omdat er geen regulering op zit.

Nu krijgt hij geen merriebrokken meer maar ik gaf die van pavo.
Hij had op de wei een field Rocky van cavalor (likemmer) staan maar daar is hij amper aan geweest.
Nu heeft hij (voorlopig) geen liksteen.
Hij krijgt voordroog hooi zoals al de rest van eigen land.
Ik kan echt niets bedenken vanwaar de hoge selenium waarde zou komen, 1kg merriebrokken/dag is toch ook niet zo raar?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:06

Hooi laten testen op selenium?
Op zandgronden is meestal te weinig selenium. Op kleigrond is de waarde vaak goed. Misschien zit er om een of andere reden tch teveel selenium in het gras/ hooi.
Testen hooi kan bij pavo op mineralen, dan kan je dat uitsluiten. Al hoor je vaker over selenium tekorten

Drinken ze water uit de sloot? Water kwaliteit getest?

NienkeV1994

Re: Te hoge selenium waarde in het bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:53

Ik ben inderdaad ook meer bekend met tekorten dan met overschotten. Ik zou het dan toch in je ruwvoer zoeken en inderdaad een Quickscan Plus van Pavo laten doen

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 20:16

Over die ruwvoer scan heb ik al eens getwijfeld, ik heb het toen niet gedaan omdat het hooi van 2 verschillende akkers komt en niet elke pak hooi helemaal hetzelfde is.
Qua water krijgen ze in de stal leidingwater en op de wei wordt de ton/bad met grondwater gevuld.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:35

Een te hoog Selenium is bij mijn weten giftig dus het is wel belangrijk dat hier gevonden wordt wat dit veroorzaakt

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:39

Mij staat bij dat hooi uit te eiffel hoog zit qua seleniumwaarde.
Ik heb het eenmaal meegemaakt dat de bloedwaarden ver boven normaal zaten.
Nooit achter gekomen waardoor het gekomen is. Vervolg onderzoeken heb ik niet meegemaakt.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 21:45

Little_Gift schreef:
Een te hoog Selenium is bij mijn weten giftig dus het is wel belangrijk dat hier gevonden wordt wat dit veroorzaakt

Ja, ik weet het! (Voorlopig heeft hij geen klachten, lijkt hij gezond en is hij super fris).
Maar ik heb echt geen idee wat de oorzaak is.
Ik geef als supplement enkel magnesium bij en ik heb nog eens op de pot gekeken en dit bestaat voor 97,5% magnesium oxide en 2,5% calcium. Verder heb ik hem nooit een supplement bijgegeven behalve een kuur biotine voor zijn hoeven.
Hij krijgt luzerne van vitalbix, hier zit wel wat selenium in maar daar krijgt hij ongeveer 2x 2handen per dag van (wat volgens mij niet overdreven is).
Verder kreeg hij merriebrokken en nu lannoo sport zen.
Voor de rest voordroog hooi en wat stro in zijn stal.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:31

In veel biotine supplementen zit vaak ook selenium.

Hoe hoog is te hoog? Heb je waardes?

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 00:10

De waarde moet tussen de 80 en 140 liggen en hij had 177.
Hij kreeg hoof aid van cavalor maar daar moet ik de samenstelling nog van bekijken (ik ben er ondertussen ook met gestopt).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:29

Weet je al meer?
Ik krijg net bloedwaardes terug van mijn haflinger....ook te hoog in selenium in bloed 191. En te laag in magnesium
Ze krijgt havens gastro 1/2 kg, en pavo daily fit halve koek en hooi

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 23:19

Nee, ik heb het nog eens met mijn dierenarts besproken maar ik heb echt geen idee van waar het komt.
Ik ga het magnesium supplement afbouwen en in maart komt hij terug bloed trekken om te zien of de waarde gezakt is.
De magnesium waarde was bij mij wel in orde, mooi in het midden (maar ik voer ook magnesium bij natuurlijk).
@janouk: neem dan zeker een magnesium supplement zonder selenium hé.
Al ben ik wel “blij” dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat jij ook niet weet van waar het komt.
Mijn dierenarts blijft erbij, het kan volgens hem niet uit het eten, hooi of water komen. Selenium is een duur mineraal en als het van het water of het land komt dan waren de boeren heel blij geweest :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:53

Is er geen industrie in de buurt waarbij selenium wordt uitgestoten?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:49

Morgen komen ze bij ons bodem en hooimonsters nemen op zoek naar selenium overschot.
Havens zei vandaag dat veel klavers in de wei ook kan leiden tot veel selenium. Maar ik kan nog niet veel info daarover vinden. Zoek verder