Ervaringen gedragsveranderingen (maagzweren?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doriendr

Ervaringen gedragsveranderingen (maagzweren?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:28

Hallo,

Zijn er mensen die ervaring hebben met gedrags symptomen van maagzweren?

Mijn merrie is enkele weken geleden opeens veranderd in haar gedrag. Het is allemaal begonnen met het volgende:

September (ze is hier door omstandigheden wel twee keer van plaats moeten verhuizen dus ik dacht toen dat het geeuwen enkel stress was):
- veel geeuwen
- veel plassen

Heb toen bloed laten nemen en bleek dat ze een worminfectie had ondanks ik haar wel ontwormd had. Dit dan ook behandeld, het geeuwen was dan opgelost (het plassen had er natuurlijk niets mee te maken en zou geen erg zijn volgens de DA, sommige paarden drinken en plassen nu eenmaal veel.)

2 maand later vertoonde ze de volgende symptomen:
- ze begon met te achterpoten richting de singel te stampen wanneer ik haar voorzichtig probeerde aan te singelen
- ik heb 10 minuten gereden om te zien hoe het was onder het zadel e, hierbij was niets te merken , ze was heel braaf
- continu chagrijnig met de oren plat zowel in de weide als in de stal als op de poetsplaats (niet tijdens het 10 min rijden toen)
- reageert boos als ik met een zadeldoek of zadel haar richting uitstap
- ook bij het borstelen durft ze nu bijten of stampen wanneer ik aan haar flanken / buik druk zet
- bij het nog maar binnenkomen in de longeerpiste legt ze haar oren nog platter dan plat. zelfs makkelijke grondwerk oefeningen stonden haar niet aan. bij het longeren zelf aan haar 'slechte kant' begon ze zelfs aan te vallen, ik heb mij niet laten doen maar na elke halve cirkel probeerde ze mijn richting uit te komen met de oren plat en bokte ze wanneer ik haar uit mijn buurt stuurde

--> dierenarts laten komen, de eerste zei dat ze rugpijn had, is hiervoor behandeld maar symptomen nog steeds hetzelfde

==> tweede dierenarts laten komen, bloed genomen, tekort aan selenium wat ik nu aan het supplementeren ben; deze dierenarts wilt ook behandelen op maagzweren om te zien of er verbetering is of niet.

Wat ik mij vooral afvraag is of haar chagrijnig gedrag en mij zelfs aanvallen in de longeerpiste van een maagzweer afkomstig kunnen zijn? Heeft iemand hier ervaring mee met dergelijke gedragswijzigingen?

Ik vind het zo jammer .. Ik heb haar nog maar van juni en het is/was echt een hele lieve merrie. Ze was liever lui dan moe in een longeercirkel maar zo'n stout en agressief gedrag had ze nog nooit eerder vertoond tijdens longeren. Onder het zadel is ze wel heel vooruit maar doodbraaf. Ik hoop dat het ermee te maken heeft en dat ze terug de oude wordt.

bedankt alvast voor de opinies/ ervaringen

Dorien

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Ervaringen gedragsveranderingen (maagzweren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:49

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:51

Mijn oudje (ruin) veranderd enorm als de maagzweren opspelen.
Word heel nerveus, gaat weven en luchtzuigen. Kan van de ene op de andere dag zijn bij hem.
Als zijn maag rustig is, is hij ook rustig.

Dus ja zulke gedragsverandering kan komen door maagzweren.

Bij een merrie zou ik ook hormonale dingen in het achterhoofd houden.
Maar heb zelf nooit merries dus kan daar verder geen inhoudelijke reactie op geven.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:43

Is ze Cushing getest? Veel plassen is niet maagzweer typisch... Cushing typisch echter wel en dat kan ook gedragsverandering veroorzaken