Leverproblemen paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EKaz

Leverproblemen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 16:20

Ik heb al heel het internet en bokt afgezocht naar mogelijke verklaringen bij de leverproblemen bij mijn beide paarden. Al hun leverwaarden waren verhoogd en paarden stonden niet samen. Het gaat om mijn 7 jarige en mijn veulen van nu bijna 7 maanden.

De bloeduitslag heb ik naar drie verschillende dierenartsen gestuurd... de ene zei iets giftig in het hooi, de andere het water (was eerst grondwater dat heel oranje kleurde) nu zijn we overgeschakeld naar leidingwater. Derde dierenarts zei dat iets giftig in het hooi haast onmogelijk is, want dat er dan veel meer paarden ziek zouden zijn.. die laatste stelde leverbot als diagnose..

Paarden zijn allebei behandeld tegen leverbot (eenmaal nog maar)
Het veulen was heel ziek... sloom, suf, doffe vacht, enorm veel schilfers in haar manen en voelde ook vettig aan, hele dikke buik, rode slijmvliezen.. mijn grote heeft al last van een patella fixatie en dit was enorm verergerd, voor de rest was er niets aan hem te merken.

Na de behandeling tegen leverbot is het veulen vrijwel direct opgeknapt.. haar vacht blinkt terug, buik was niet meer opgezwollen, geen rode slijmvliezen meer...
Nu bijna 2 maand na de behandeling is haar buik weer dikker en komen de schilfers terug... mijn vrees is nog altijd dat het toch in het hooi heeft gezeten of er nog altijd in zit.. ik pluis al alles uit maar kan eigenlijk weinig vinden buiten soorten zuring, voor de rest ziet het hooi er goed uit..
Leverancier van het hooi meent zijn weides goed te spuiten tegen JKK.. maar is dit wel voldoende vraag ik mij af?

Er zijn nog paarden met hoge leverwaarden op stal, maar er zijn evengoed paarden die niets hebben aan hun lever... en die paarden stonden wel bij mijn paarden..
Toch zegt mijn vaste dierenarts dat leverbot niet kan, omdat paarden kieskeurige eters zijn... Ik ben echt ten einde raad en pieker me er zot over...

Zijn er mensen die ervaring hebben met leverbot/JJK vergiftiging of vergiftiging door water? Wat waren de symptomen?

Hoe is de prognose? Wat kan ik doen om het hooi te testen hierop? Zijn er mensen met paarden die blijvende leverschade hebben?

Mijn dierenarts zegt dat ik mogelijk nooit de oorzaak ga weten, maar ik blijf me zorgen maken...
Volgende week volgt er nog een bloedonderzoek om te kijken of de waarden zijn gedaald...

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:44

Leverbot kan wel degelijk bij paarden voorkomen, dat je DA zegt dat dat niet kan lijkt me vreemd. Volgens mij kunnen die beestjes zelf jaaaren blijven zitten.. Alle symptomen lijken wel erg op leverbot, misschien doe je er wijs aan nog eens te testen? Het komt niet voort uit mestonderzoek alleen. Als er andere paarden staan met verhoogde leverwaardes doen jullie er misschien wijs aan het grondwater eens te laten testen.

Hoop in ieder geval dat er iets uit komt :(:)

EKaz

Re: Leverproblemen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 16:47

Bedankt voor je reactie! Er is alleen nog maar een bloedonderzoek uitgevoerd waar dus bij beide alles van de lever was verhoogd. Ik heb al eens gelezen over de test van leverbot gehoord, weet je hoe deze in zijn werk gaat?

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:07

Ik durf niet exact te zeggen hoe deze in zijn werk gaat, maar volgens mij is hij uitgebreider dan een simpel mestonderzoek. Misschien wel een combinatie van mest en bloedonderzoek tezamen. Kan je anders geen second opinion aanvragen bij een andere arts, die je kan vertellen hoe de test in zijn werk gaat?

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:13

Moll L, Gaasenbeek CP, Vellema P, Borgsteede FH. Resistance of Fasciola hepatica against triclabendazole in cattle and sheep in The netherlands. Vet Parasitol. 2000 Jul 24;91(1-2):153-8. doi: 10.1016/s0304-4017(00)00267-3. PMID: 10889368.

Triclabendazole resistentie is een bekend probleem bij leverbot

EKaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:17

Volgende week vraag ik aan mijn dierenarts of het toch mogelijk is om zo'n test te doen.. desnoods combinatie mestonderzoek.. de dierenarts die leverbot vaststelde zei dat de testen niet altijd het juiste resultaat geven en dat hij deze daarom liever niet deed... maar als ik er echt op sta, kan hij niet weigeren denk ik dan...
Mijn stalbaas gaat alleszins niet mee in het verhaal, ondanks de bloeduitslagen, dus als ik iets wil laten testen (grondwater, hooi,...) is het volledig op mijn kosten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:21

Leverbot kan weldegelijk. Mijn merrie heeft het ook gehad. Al kwamen we daar per ongeluk achter.
Ik zou denk ik eerder aan de ijzer vergiftiging denken, al weet ik niet of dit blijft, als ze schoner water gaan drinken. Alsin is dat permanent, net als jkk

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:22

Toch kruiskruidvergiftiging doordat de plantjes in het hooi zaten / zitten ? Het is soms echt heel moeilijk te zien
De symptomen lijken er in elk geval wel heel erg op.

Dat niet alle paarden tegelijk ziek worden, is logisch. Hoe erg het is en of ze er symptomen van krijgen, is afhankelijk van hoeveel ze ervan gegeten hebben en ook het gewicht van het paard.
Een veulen zal dus veel sneller symptomen vertonen en last hebben dan een volwassen groot paard.

Drinkwater dat oranje kleurde, is meestal een overvloed aan ijzer. Kan ook verhoogde leverwaarden geven.

EKaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:32

Als het JKK is, is het dan puur pech dat mijn twee het hebben, maar een jaarling die bij mijn volwassene stond helemaal niet? Ze krijgen allemaal hetzelfde hooi.

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:42

Mijn tinker is 4,5 - 5 jaar geleden flink ziek geworden. Hij had opstapeling van metalen in de lever. Daar heeft hij 3 maanden prednisolon gekregen. Vorig jaar is het terug gekomen. Weer 3 maanden prednisolon er in. Afgelopen november weer ziek nu bloedarmoede. Ik ben nu naar een andere dierenarts geweest (Erik Laarakkers.) Erik is een holistische dierenarts die kijkt verder dan alleen de symptomen. Hij meet alle organen uit. De oorzaak van alles is een kopervergiftiging die hij 4,5 - 5 jaar geleden heeft opgelopen. Waar hij toen stond besproeide ze weides met water wat daar langs ligt. Vroeger heeft daar een fabriek gestaan die metalen loosde in dat water. En dat water was ook oranje.

De symptomen die mijn tinker liet zien waren.
-geen werklust
-spieren verdwenen
-viel ontzettend af (hij wordt normaal van lucht al dik)
-haar uitval van de manen en staart
-slecht uit de wintervacht komen.

Nu zijn we met druppels bezig voor de lever, maar ook voor de milt en darmen. Deze staan allemaal in verbinding met elkaar. Je kunt niet alleen de lever aanpakken, want dat werkt. Dan dweil je met de kraan open. Ik ben nu kleine 2 weken bezig met de druppels. Ik merk dat hij zijn energie weer terug komt.
Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal. Veel succes met je paard

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:43

Ah ik las dat alle paarden verhoogde leverwaarden hadden. Maar het zijn enkel die 2 van jou en de anderen die erbij lopen niet. Excuus. :o
Dan zou het inderdaad vreemd zijn dat het JKK in het hooi geweest is.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:49

Het water kan je iig redelijk makkelijk testen door van die test papiertjes (weet even niet hoe ze dat noemen) die ze voor aquariums gebruiken. Heb je zo ongeveer voor elk mineraal wel zon papiertje; ijzer, koper etc...
Dat kost je de wereld niet.

EKaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:52

Het zit nogal ingewikkeld in mekaar.
Mijn volwassen paard stond samen met een jaarling, in die periode is mijn paard in juni getest en had hij een perfect bloedonderzoek.
Mijn veulen is op diezelfde stal geboren (in juni) en begin oktober merkte ik dat er iets scheelde met die symptomen...
Ze heeft samengestaan met 5 andere veulens, die veulens waren er sinds september. 4 van de 5 hoge leverwaarden, eentje alleen wormen net als die jaarling die bij mijn volwassene stond.
In juni is er nog een arabier geweest met hoge leverwaarden, maar dit was dus voor dat mijn twee ziek werden.. de rest van de paarden die getest zijn, hebben dus niets aan hun lever.

EKaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:52

En die strips, zijn die hetzelfde als die ze bij vissen gebruiken? Ik wist niet hoe ze het testen of hoe ik het kon doen

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:02

EKaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 18:03

Bedankt! Ga er direct 1 bestellen!

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:05

Was het eerste voorbeeld hoor wat ik tegenkwam, dus kijk eerst even wat je wilt testen precies en of dat er inzit en kosten vergelijken .

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:11

Leverbot kan, en ben je ook niet in één klap van af. Dat moet echt even goed aangepakt worden.

Jkk kan, dat bouwt op. Bij de een wellicht sneller dan de ander.

Metalen in drinkwater kun je laten testen, en lijkt me ook wel zinnig in deze situatie met meerdere paarden met verhoogde waarden bij elkaar.

Laat dan ook je grond/gras meteen even testen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:48

Bij ons op stal hadden ook alle 4 paarden verhoogde waarden (ik weet niet meer welke waarde, kan ik wel terugzoeken). Geloof dat de normaalwaarde 5-37 zoiets was en hij was iets van 700! bij mijn paard. Verder van buiten niet ziek en dus gelukkig per toeval ontdekt.
Bij ons waren het wel mycotoxines (denk ik) in het hooi. Eerst eea geprobeerd met ontworming etc maar na overstap op ander hooi gingen de waardes rap weer terug omlaag. Nu pas weer laten testen en nog helemaal in orde!
Dus mocht er bij ons weer iets niet goed zijn met de leverwaarden zal het hooi het eerste zijn waar we aan denken.
Dit kun je trouwens niet zien of ruiken aan het hooi, het is gewoon pech. Geloof dat het te maken heeft met bvb extreme weersomstandigheden voordat het gehooid wordt dat die mycotoxines erin gaan zitten en daar zie je dus niks van terug in het hooi. Zoiets zei onze DA tenminste.

EKaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 08:07

Hier ben ik weer...
Jammer genoeg geen goed nieuws...
Bloedresultaten waren nog verhoogd... mijn beide paarden hebben gamma GT waarden van de ene 279 en het veulen 288...
We zijn nu ander hooi gaan geven, en verhuizen zo sbel mogelijk.
Ik weet het echt echt niet meer... behandeling tegen leverbot is nog eens opgestart + equeste pramox binnen 3 weken nog eens herhalen..
Anders vrees ik dat het kliniek wordt voor een biopsie..

attie405

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:59

Wat vervelend TS, dat ze desondanks nog steeds verhoogd zijn!
Zijn ze al behandelend met fasinex? Ik herken je verhaal, mijn pony had ook flink verhoogde leverwaardes, zat met mijn handen in het haar. Dierenarts dacht ook leverbot, wegens het op koeien en schapenland staan en mijn pony was IR, wat aantrekkelijk is voor de leverbotten. Toen eenmaal met fasinex behandelend en weinig resultaat. Toen in samenspraak met dierenarts besproken naar de kliniek toe te gaan voor een biopt, daar aangekomen adviseerde ze mij nogmaals een behandeling fasinex, dit was beter aangeslagen en deed de waardes dalen. Moet er wel bij zeggen dat hij altijd iets verhoogde waardes heeft gehouden, maar niet schrikbarend. Kliniek vertelde mij dat de leverwaardes echt onwijs kunnen stijgen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:33

Ellende dit :7

Mycotoxines in het hooi schijnt inderdaad ook tricky te zijn. Positief is dat de waardes wel terug kunnen dalen en het dus niet ' stapelt '.
Hopelijk betert het met ander hooi te geven.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:43

Bij ons paard hebben we uiteindelijk een punctie laten doen en in zijn lever is de giftige stof die oa JKK bevat aangetroffen (diagnose hepatitis en chronische intoxicatie met pyrrolizidine alkaloïden).
Dit paard heeft ook bijna zijn hele leven grondwater gedronken waar veel ijzer in zat, maar er was bij hem geen opstapeling zichtbaar. In mijn berichten is het topic nog wel te vinden van ons traject.

Na de mogelijke medicatiekuren (regulier en homeopathisch) en het weghouden van JKK bleven de leverwaarden wel veel te hoog. Paard was inmiddels wel weer redelijk de oude, dus we hebben het maar los gelaten. De lever zal in zoverre als mogelijk de schade compenseren en zolang als we geen bijzonderheden zien laten we het zo.

EKaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 12:18

Ik lees zoveel mensen die problemen hebben met paarden hun leverwaarden... Het is echt een hel!
Ik ben ergens bang om ze naar de kliniek te brengen, omdat mijn dierenarts zegt dat het niet zonder risico is...
Ben wel blij om te horen dat jullie paardjes ondanks alles toch goed stellen!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:28

Is er behandeld met Fasinex tegen de leverbot?
Toen mijn vorige paard leverbot had hebben we haar 2 x met Fasinex behandeld. Knapte op als een tierelier!
Leverbot bevestigen was toen wel lastig. Het gebeurde met bloedonderzoek maar het was nogal afhankelijk van hoe je de bloeduitslag interpreteerde of je er een (mogelijke) leverbotbesmetting uit haalde.