Slowfeeder bij voernijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Valentine97

Slowfeeder bij voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 11:02

Hi Allen,

Mijn KWPNer heeft vrij heftige voernijd. In de winter komt ze elke dag 8 uur buiten en in de zomer langer. Ze krijgt 4 keer per dag hooi (pensionstal). Echter, zou ik het hooi graag in een slowfeeder willen geven. Ik heb dit eerder geprobeerd, ze staat tussen 2 andere paarden in haar eigen stal, maar dan flipt ze compleet, wat zich uit in trappen tegen de muren. Daarna besloten de slowfeeder weg te halen en hooi op de grond te geven, waardoor ze haar buren niet kan zien. Dit heeft het trappen erg verminderd.

Weet iemand een oplossing. Van die netten met fijne mazen mag ik niet ophangen.

RianneH

Re: Slowfeeder bij voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:06

Het trappen is altijd of alleen bij de eerste honger? Het kan zijn dat als er altijd iets van voer aanwezig is ze minder heftig op de buren zal reageren omdat de piek tussen voer en geen voer mist.

Doet ze het vooral bij binnen komen dan kan je eerst een portie op de grond en de rest in een slowfeeder geven? Maar je mag überhaupt geen netten geven?

Valentine97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 14:33

RianneH schreef:
Het trappen is altijd of alleen bij de eerste honger? Het kan zijn dat als er altijd iets van voer aanwezig is ze minder heftig op de buren zal reageren omdat de piek tussen voer en geen voer mist.

Doet ze het vooral bij binnen komen dan kan je eerst een portie op de grond en de rest in een slowfeeder geven? Maar je mag überhaupt geen netten geven?

Trappen is alleen als ze daadwerkelijk voerbakjes hoort of als ze ziet dat ik met hooi aankom zetten. Ze ziet het hooi wel liggen voor haar stal, als dat is wat je bedoelt?

Nee netten mogen we niet ophangen, ivm de veiligheid.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:09

Mijn merrie had voernijd, nu staat ze 24/7 in een kudde met hooi in slowfeeders en is t helemaal verdwenen juist omdat ze weet dat ze altijd kan eten, ik weet niet of t de bedoeling is dat ze altijd eten heeft hiermee? Dan zou t namelijk heel goed kunnen werken, en dan vullen als ze buiten staat, hier is zelfs de voernijd op krachtvoer verdwenen terwijl ze dan ook echt wel even moet wachten in een box.
Andere optie is misschien schotten langs de tralies bij de slowfeeder, dat ze de buren niet kan zien tijdens t eten

Valentine97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 21:08

Maddy_Paola schreef:
Mijn merrie had voernijd, nu staat ze 24/7 in een kudde met hooi in slowfeeders en is t helemaal verdwenen juist omdat ze weet dat ze altijd kan eten, ik weet niet of t de bedoeling is dat ze altijd eten heeft hiermee? Dan zou t namelijk heel goed kunnen werken, en dan vullen als ze buiten staat, hier is zelfs de voernijd op krachtvoer verdwenen terwijl ze dan ook echt wel even moet wachten in een box.
Andere optie is misschien schotten langs de tralies bij de slowfeeder, dat ze de buren niet kan zien tijdens t eten

Helaas gedijt ze qua gezondheid niet goed op een 247 paddock. Tralies willen m'n buurtjes niet, dus dacht misschien weet iemand een slowfeeder die niet van gaas is en laag hangt, of een slowfeeder vanaf de grond zeg maar.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:56

Begreep ik t dan net verkeerd of doet ze ook lelijk als ze echt staat te eten? Wat gebeurt er als ze 24/7 hooi heeft liggen?

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:04

Ons paard werd ook bokchagrijnig van slowfeeders en reageerde zich af op ons (nieuwe) veulen en onze jonge shet, daarom besloten om onbeperkt te gaan voeren en niet meer uit een slowfeeder. De sfeer is aanzienlijk verbeterd en waar we vreesden voor onbeperkt vreten blijkt ook niet zo te zijn. Heel af en toe stopt hij zowaar met eten. Hij is wel dikker geworden met het onbeperkte hooi, maar willen dit toch blijven doen, omdat we het veulen ook onbeperkt hooi aan willen bieden.