Pijnlijke maag, welk supplement?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bollebuik

Pijnlijke maag, welk supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 10:43

Hoogstwaarschijnlijk heeft mijn paard last van maagzweren. Hij heeft/had een hoop problemen met zijn darmen, maar die lijken voor nu zo goed als onder controle. Maar door de medicatie die die krijgt, heeft ie nu dus last van zijn maag. Nu heb ik met de DA overlegt en die zegt dat ik hem kan gaan ondersteunen met een supplement. Zij noemt onderandere Gastrovet en Equitop Pronutrin. Ik ben benieuwd naar ervaringen met deze producten of evt andere producten die de maag beschermen.

Noukie

Re: Pijnlijke maag, welk supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:48

Mijn maag gevoelige paard doet het (na omeprazol) erg goed op mastic horse

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:59

Ulcer gold.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:03

Ik lees erg goede ervaringen van Maagsupport van de Paardendrogist! Staan ook reviews bij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:12

Geweekte bietenpulp en lucerne,in bietenpulp zit calcium brengt de zuurgraad van de maag omlaag,en in lucerne ook.
Genoeg hooi.
Geen granen of biks met granen.
Vooral vezels en vetten voeren

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:37

Er is een heel uitgebreid maagzweren topic. Ik adviseer je daar eens te gaan lezen, want het staat bomvol tips!

Als er al daadwerkelijk maagzweren zijn ga je het in ieder geval niet redden met alleen supplementen. Is er ook een scopie gemaakt? Hoe zeker is de dierenarts van maagzweren? Want als dit zo zeker is, zal je moeten starten met omeprazol. Dit medicijn is namelijk het enige wat daadwerkelijk de maagzweren kan doen genezen, verder zijn alle supplement voor ondersteuning. Dit medicijn niet te kort geven als je hiermee start, en zorg voor een heel rustige afbouw vanwege het rebound effect! Te snel stoppen kan zorgen voor verergering van klachten. Overleg met je dierenarts of dit al geïndiceerd is!

Verder heel goed je rantsoen onder de loep nemen. Weinig suikers, geen granen, geen kuil/voordroog. Droog onverpakt hooi is het beste. In de plaats van krachtvoer kan je kijken naar bietenpulp (bevat veel pectines wat een goed effect heeft op de maag), suikerarme slobbers zonder granen (vitalbix, agrobs). Ik zie hierboven ook Luzerne genoemd. Dit is wat dubbel, want ja, luzerne is prima en buffert maagzuur, maar veel paarden met maagklachten hebben last van de harde stengels waardoor het ook juist kan irriteren. Dit zou ik dus niet direct adviseren.

Dan de supplementen. Het is heel wisselend welk paard waarop goed reageert. Mijn paard deed het bijvoorbeeld perfect op ekygard, terwijl andere paarden in het maagzweer topic daar niets op deden. Dit is dus echt een kwestie van proberen wat voor jouw paard werkt.. Maar als je alleen gaat supplementeren en geen medicatie geeft en het zijn daadwerkelijk maagzweren, verwacht dan geen wonderen, welke je ook geeft.

Veel beterschap voor je paard!

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 14:15

We weten vrijwel zeker dat het om maagzweren gaat. Al het andere is al uitgesloten of zijn we bezig met behandelen. We gaan (voor nu) geen scopie maken. Mocht hij maagzweren hebben is het voor nu nog eerste graads omdat ze niet bloeden zei mijn DA. (Hebben we ook een test voor gedaan). Zijn rantsoen bestaat uit zo goed als onbeperkt hooi. Daarnaast krijgt hij 1kg bondpard colon voor zn darmen op een dag, paar handjes luzerne en 2,5kg (droog gewogen) fibrebeet. Dit is naar mijn idee wel een peima rantsoen. Ik heb het idee dat het is verslechterd sinds er een nieuwe levering hooi was halverwege vorige week. Dit hooi leek wel riet zo stengelig en hard. Dus hij heeft nu weer ander hooi, wat minder hard is in de hoop dat hij minder last van zijn buik krijgt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:18

Je paard is wel ontwormd neem ik aan? Horzellarven kunnen ook het beeld geven van een maagzweer

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:21

Ik snap niet zo goed waarom je geen scopie laat maken. Maagzweren zijn zo naar en pijnlijk, die moet je behandelen. Je wil als eigenaar toch zeker weten of je paard ermee loopt en in welk stadium de zweren zich bevinden?

Mijne kreeg Gastrogard. Een medicijn op basis van omaprezol, het enige dat helpt tegen maagzweren voor zover ik weet.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:39

Het geen scopie gedeelte snap ik wel, omdat het best een belastend onderzoek is. Maar zeggen dat het maagzweren van de eerste graad zijn zonder dat er een scopie gemaakt is kan natuurlijk niet. Als je niet scoped moet je er vrede mee hebben dit soort info dus niet te hebben en symptomatisch in overleg met een dierenarts behandelen. In dit geval, aangezien de dierenarts vrij zeker weet dat het maagzweren zijn, kom je niet onder een medicamenteuze behandeling uit ipv alleen supplementatie.

De bonpard colon vind ik overigens niet geschikt voor een maagzweer paard gezien de granen en hoeveelheid zetmeel.. mogelijk valt daar nog wel winst te behalen, al begrijp ik dat dat lastig is gezien de darmproblemen.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 16:19

Hij is idd ontwormd in oktober. Scopie doen we voorlopig niet omdat het zo ingrijpend is idd. De bonpard colon is op advies van de DA, daar stop ik mee als hij van zijn medicatie af is. Maar dat duurt nog minimaal 3-4weken. Dat de maagzweren niet zo erg zouden zijn is gebaseerd op een test waarmee je kan zien of er directe bloedingen zijn in maag of darmen, deze test hebben we 2x gedaan en was 2x negatief. De DA zei dat we er dan vanuit kunnen gaan dat ze niet bloeden en dus niet 'erg' zijn.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:27

Dat ben ik niet eens met jouw dierenarts. Maagzweren zijn altijd erg, altijd pijnlijk, en kunnen een ernstige vicieuze cirkel creëeren. De test die uitgevoerd is, is neem ik aan de Succeed test? Ik zou deze test absoluut niet als leidraad gebruiken om maagzweren in ernstig of niet ernstig op te delen.

Daarnaast weet ik niet welke medicatie je momenteel geeft, maar als deze ook een negatief effect hebben op de maag en hij moet hier nog 3-4 weken op staan is er een nog grotere kans dat niet behandelen met medicatie een erg slechte keus gaat zijn..

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 16:32

Hij krijgt prednisolon. En ik ben ook bang dat dat het nog ernstiger maakt. Ik ga morgen nog overleggen met de DA over medicatie, is pas sinds donderdag dat we aan maagzweren denken namelijk

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:44

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:51

Bollebuik schreef:
Hij is idd ontwormd in oktober. Scopie doen we voorlopig niet omdat het zo ingrijpend is idd. De bonpard colon is op advies van de DA, daar stop ik mee als hij van zijn medicatie af is. Maar dat duurt nog minimaal 3-4weken. Dat de maagzweren niet zo erg zouden zijn is gebaseerd op een test waarmee je kan zien of er directe bloedingen zijn in maag of darmen, deze test hebben we 2x gedaan en was 2x negatief. De DA zei dat we er dan vanuit kunnen gaan dat ze niet bloeden en dus niet 'erg' zijn.

Rare opmerking van je DA, mijn DA heeft altijd gezegd dat maagzweren ernstig zijn, hoe klein ook. Helemaal als je niet weet in welk stadium ze zijn. Je paard wel mogelijk met maagzweren hebben lopen, maar geen scopie willen doen om vast te stellen of en hoe omdat deze ingrijpend is, vind ik een hele rare overweging.

Prednisolon mag je niet gebruiken bij dieren met maag- en/of darmzweren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:53

MalaQ schreef:
Het geen scopie gedeelte snap ik wel, omdat het best een belastend onderzoek is.

Dat valt echt heel erg mee. Het enige lastige is dat een paard de avond voor het onderzoek moet vasten, want de maag moet leeg zijn. Dan heb je het dier alvast op de kliniek staan en krijgen ze een scopie de volgende ochtend. De scopie zelf is zo gebeurd. Het is echt geen ingrijpend onderzoek, hoe kom je op dat idee?
Maar ja het onderzoek is wel ca 400 euro. Dat heeft ook niet iedereen op de plank.
Ik heb het wel gedaan, gelukkig had mijn paard geen maagzweer.
Als er daadwerkelijk een maagzweer zit dan red je het met supplementen alleen niet. Dan moet ze op medicatie. Ben het dus ook niet eens met je dierenarts. Bovendien kosten supplementen ook aardig wat
Als er medicatie gegeven wordt met een negatief effect op de maag, moet er eigenlijk gelijk ook omeprazol bij om de maag te beschermen. Jammer dat dat zo weinig wordt gedaan.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:09

Dan heb ik het verkeerd omschreven Babootje. Ik vind vooral het vasten en dan het onderzoek belastend. Ik had een paar maanden terug dezelfde overweging met mijn paard en begrijp beide kanten goed, het wel doen, maar ook het niet doen :)

Babootje schreef:
Als er medicatie gegeven wordt met een negatief effect op de maag, moet er eigenlijk gelijk ook omeprazol bij om de maag te beschermen. Jammer dat dat zo weinig wordt gedaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 17:15

De prednisolon krijgt hij al een week of 5 en toen we begonnen had hij eigenlijk geen klachten, op de klachten van zn darmen na

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:55

Tja, leuk of niet, ik wilde toch wel zekerheid. Ik vind de risico's van maagzweren gewoon te groot.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:08

Je kunt vrij simpel, door te gaan behandelen met omeprazol, checken of het idd een maagzweer is. Indien je paard binnen enkele dagen opknapt weet je genoeg, zaak is alleen de omeprazol lang genoeg te geven dan en heel rustig af te bouwen. Tijdens het afbouwen kun je een aanvullend supplement bij gaan voeren. Daarnaast zou ik kritisch naar mijn krachtvoer kijken als ik jou was en lucerne ophogen en evt aanvullen met bietenpulp. Je kunt evt biergist bijgeven, werkt goed op het hele verteringsgestel.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 19:15

Wildgirl schreef:
Je kunt vrij simpel, door te gaan behandelen met omeprazol, checken of het idd een maagzweer is. Indien je paard binnen enkele dagen opknapt weet je genoeg, zaak is alleen de omeprazol lang genoeg te geven dan en heel rustig af te bouwen. Tijdens het afbouwen kun je een aanvullend supplement bij gaan voeren. Daarnaast zou ik kritisch naar mijn krachtvoer kijken als ik jou was en lucerne ophogen en evt aanvullen met bietenpulp. Je kunt evt biergist bijgeven, werkt goed op het hele verteringsgestel.

Hij krijgt al 2,5kg bietenpulp op een dag, dat is voor nu wel genoeg aangezien hij mooi bij trekt.
Luzerne ophogen gaat niet, krijgt hij echt mega dikke benen van helaas..

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:16

Ulcer gold hele goeie ervaring mee.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:40

Mastic horse kun je ook proberen