Gefeliciteerd met je paardje! Super leuk!
Van honden weet ik dat het wordt aangeraden om niet in een keer van het een naar het andere voer te switchen en tijdens de overgang te mengen, maar met mijn paarden heb ik dat nooit gedaan en ben een aantal keer gewoon overgestapt of ergens mee begonnen/gestopt.
Enige wat ik dan deed was niet gelijk grote portie, maar kleine om te proberen/wennen.
Goed ruwvoer is sowieso prima. Als hij overgaat van bijvoorbeeld onverpakt hooi naar bepaalde soorten voordroog en/of kuil kan dat problemen geven. Als ie overgaat van 24/7 gras naar hooi, of andersom kan tricky zijn en is een overgangsperiode met gefaseerde opbouw beter.
Wat krachtvoer betreft zou ik heel kritisch zijn. Weet niet wat hij/zij op de huidige stal krijgt, maar er is veel krachtvoer (brok/muesli) op de markt met veel suiker en andere ingrediënten die niet perse goed zijn voor paarden. Op de FB pagina van Denken over paarden staat een zuiver voer lijst met paardenvoer zonder "foute" ingrediënten.
De meeste paarden doen het super op onbeperkt kwalitatief goed ruwvoer, met daarbij een balancer/vitaminebrokje. Je kan dan van de vitaminebrok niet in een keer de dagelijks aanbevolen hoeveelheid geven, maar beetje opbouwen.