Nieuw paard; voer mengen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naoom_

Nieuw paard; voer mengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 16:06

Hoi bokkers :wave:
Ik heb mijn 1e eigen een paardje gekocht en ga deze volgende week verhuizen. Nu wil ik de oude stal vragen om wat kracht-/ruwvoer van hun mee te nemen om dit te mengen met het nieuwe voer. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe doen jullie dit?

xx_Irisje

Re: Nieuw paard; voer mengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:17

Ik heb dit nog nooit gedaan, ruwvoer is sowieso elke baal anders. Wel handig om te weten of het paard kuil of hooi krijgt en de hoeveelheid hardvoer en welk type. Dan weet je ongeveer hoe het met benodigdheden en energie zit.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:22

Nee dat heb ik ook nog nooit gedaan.
Even (vooraf) vragen wat voor soort en hoeveel brokken ze nu voeren, dan kan je hetzelfde/vergelijkbaar voer halen.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:24

Gefeliciteerd met je paardje! Super leuk!

Van honden weet ik dat het wordt aangeraden om niet in een keer van het een naar het andere voer te switchen en tijdens de overgang te mengen, maar met mijn paarden heb ik dat nooit gedaan en ben een aantal keer gewoon overgestapt of ergens mee begonnen/gestopt.
Enige wat ik dan deed was niet gelijk grote portie, maar kleine om te proberen/wennen.

Goed ruwvoer is sowieso prima. Als hij overgaat van bijvoorbeeld onverpakt hooi naar bepaalde soorten voordroog en/of kuil kan dat problemen geven. Als ie overgaat van 24/7 gras naar hooi, of andersom kan tricky zijn en is een overgangsperiode met gefaseerde opbouw beter.

Wat krachtvoer betreft zou ik heel kritisch zijn. Weet niet wat hij/zij op de huidige stal krijgt, maar er is veel krachtvoer (brok/muesli) op de markt met veel suiker en andere ingrediënten die niet perse goed zijn voor paarden. Op de FB pagina van Denken over paarden staat een zuiver voer lijst met paardenvoer zonder "foute" ingrediënten.

De meeste paarden doen het super op onbeperkt kwalitatief goed ruwvoer, met daarbij een balancer/vitaminebrokje. Je kan dan van de vitaminebrok niet in een keer de dagelijks aanbevolen hoeveelheid geven, maar beetje opbouwen.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 16:56

Bedankt voor de tips!
Ze krijgt nu volgens mij onverpakt hooi en op de nieuwe stal ook. Zal dit nog even checken. Daarnaast 3/4 muesli verdeeld over de dag.
Ik ga eens kijken op die FB pagina Devitootje, dank je! :)

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:00

Idealiter pak je 7-10 dagen de tijd waarin je het oude voer afbouwt en het nieuwe voer opbouwt. Zo kan de darmflora wennen aan het nieuwe voer, zeker als het heel ander voer is. Maar eerlijk, toen ik mijn pony kocht wist ik dit ook niet dus hij is ook van de ene op de andere dag gewisseld, maar als je het zo goed mogelijk wil doen zou ik het langzaamaan doen. Al moet ik zeggen dat als hij nu slecht voer krijgt ik daar wel zo snel mogelijk mee zou stoppen waarschijnlijk. Je kunt wel sneller wisselen maar dat kan bijvoorbeeld wel gepaard gaan met diarree