Heeft mijn paard ataxie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janien30

Heeft mijn paard ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 23:43

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik heb er al veel over opgezocht, maar ik kom er niet helemaal uit dus toch maar een aparte topic.
Ik heb sinds een week een 2,5 jarige merrie. Ik kan helemaal niks aanmerken op de manier waarop ze loopt. Ze laat alle 4 haar hoeven 30 sec tot een minuut evenwichtig uitkrabben, ze oogt, naar mijn mening, juist een hele goede coördinatie te hebben.
Ze loopt door mul zand in een longeercirkel en bokt dan, gaat van galop terug naar draf, draait snel om en als ze door het mulle zand struikelt pakt ze zich gelijk weer op. Ook laat ze zich achteruit zetten en als ik haar om wil zetten hoef ik haar alleen maar aan te tikken en ze gaat uit haar eigen al vrij flexibel. Ze is klinisch gekeurd en hier 100% op goed bevonden voor de sport. Ik heb haar hoeven aan de voorkant gekruist gezet en dit herstelt ze gelijk, bij de achterbenen deed ze dit binnen 5 seconden (ongeveer op sec 4 of 5). Naast dat ze extreem braaf is (deken eerste keer op, geen probleem, poetsen, hoeven uitkrabben allemaal geen probleem) viel mij vooral op dat ze totaal geen weerstand geeft op haar staart.
Ik kan hem op en neer tillen, op der rug leggen, heen weer bewegen, eraan trekken maar 0,0 weerstand. Zelfs als ik hard in haar staartwortel knijp (1 x gedaan en misschien zielig maar wilde toch reactie weten) geen reactie! Als ik met mijn vingertoppen langs haar ruggenwervel helemaal naar het einde van haar bil glijd dan zie je wel een spier reactie. Niet heftig maar een gewoon normale reactie die een paard zou moeten vertonen. Ze is verder helemaal happy.
Ik heb wormenonderzoek laten doen en ze scoorde best hoog op bloedworm dus hier is een kuur voor besteld (dit zou het brave gedrag kunnen verklaren, maar ik denk niet de reactie op de staart)

Ik heb een afspraak gemaakt dat de dierenarts komt kijken, maar die kunnen pas halverwege januari.
Gezien dat dit nog best eventjes duurt hoop ik eigenlijk dat iemand mijn zorgen een beetje weg kan nemen doordat zij hier kennis van hebben of door ervaringen van mensen te horen die een paard hebben zonder ataxie of vergelijkbare gezondheidsproblemen die ook zo gemakkelijk met de staart omgaan.
Hieronder een filmpje van haar zodat je kan zien hoe ze loopt.

https://www.facebook.com/10000013636275 ... 211117517/

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt :)

Absolem

Re: Heeft mijn paard ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 23:51

Ik zie er helemaal niks aan hoor. Gewoon een merrie met attitude in de bak. En geen ataxie. Ik draai de staart van de hackney en de tuiger bij ons ook alle kanten op als ik die ga scheren hoor. Moet gewoon kunnen.

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 00:02

Absolem schreef:
Ik zie er helemaal niks aan hoor. Gewoon een merrie met attitude in de bak. En geen ataxie. Ik draai de staart van de hackney en de tuiger bij ons ook alle kanten op als ik die ga scheren hoor. Moet gewoon kunnen.

Oke en die van jou ook compleet zonder weerstand?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 09:52

Ik zie er ook niks aan en hoor ook niks alarmerends.
Als je er graag naar wil laten kijken is half januari toch prima, heeft geen spoed.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 09:59

Geen staartverlamming?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:03

Rizette schreef:
Geen staartverlamming?

Dan zou ze de staart ook niet dragen en dat doet ze wel.

Mijn huidige paard kan het ook niet echt schelen wat ik met de staart doe, die laat ook alles toe.
Zolang je er verder niets aan ziet zou ik me niet echt zorgen maken, maar omdat je het paard nog niet lang hebt is het wellicht wel handig om een bevestiging te hebben ivm terugbrengen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:36

Wat een leuk dier. Ziet er prima uit!

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 10:39

Dank jullie wel voor de reacties! Ik maak me zelf gelukkig ook minder zorgen inmiddels. Nu weer een paar dagen goed op kunnen letten en ze doet alles qua coordinatie zo goed, dat het me wel heel sterk lijkt. Ze is waarschijnlijk gewoon heel lief met der staart. Maar inderdaad wat jullie ook zeggen voor de zekerheid beter na laten kijken. Dan ben ik gerustgesteld.

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 10:39

Hevonen schreef:
Wat een leuk dier. Ziet er prima uit!

Dankjewel

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 10:40

Ik weet niet zo goed hoe het werkt, maar als mijn vraag beantwoord is moet ik er dan een slotje op laten zetten? Of gewoon zo laten?

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:41

Als je paard continu struikeld dan is er sprake van ataxtie. Die van mij kwam zelfs nog door de buigproef met zijn ataxtie. Maar ongelijke ondergrond was funest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:41

Ik zie er ook niets bijzonders aan.Best mooi paard. Ze is toch ook klinisch goedgekeurd.

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 10:44

anjali schreef:
Ik zie er ook niets bijzonders aan.Best mooi paard. Ze is toch ook klinisch goedgekeurd.

Ja zeker en ik heb ook niks aan te merken op de keuring. Alleen het is zo'n klein ding dat ik me voor kan stellen dat een dierenarts het ook makkelijk mist. Daarnaast wist ik zelf een hele hoop waar ik op moest letten, behalve dit. Toen ik dit liet zien aan iemand kwam ataxie naar boven. Het is mijn eerste officiele eigen paard dus daardoor is ook alles xtra spannend. Vandaar mijn onzekerheid. Maar ik hoop dat mijn dierenarts bevestigd dat ik me geen zorgen hoef te maken :)

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 10:49

kitobeer schreef:
Als je paard continu struikeld dan is er sprake van ataxtie. Die van mij kwam zelfs nog door de buigproef met zijn ataxtie. Maar ongelijke ondergrond was funest.

Dankjewel, vervelend dat jou paard het heeft. Hoe is het nu met jou paardje?
Die van mij heeft daar geen last van inderdaad, maar als je gaat zoeken op internet dan kom je ook verhalen tegen van mensen die net zoals die van mij ook nergens last van hebben behalve de staart en dan toch ingeslapen worden wegens ataxie. Dat soort verhalen laten je dan toch checken voor de zekerheid.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:02

Heb je op verschillende momenten de spiertonus in de staart onderzocht? Bijvoorbeeld voor en na beweging en ochtend tov avond? En met en zonder lawaai of iets dat evt. eng zou kunnen zijn?
Is de spanning in de staart dan steeds hetzelfde of kun je misschien toch (minieme) verschillen voelen?

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 11:17

Taucha schreef:
Heb je op verschillende momenten de spiertonus in de staart onderzocht? Bijvoorbeeld voor en na beweging en ochtend tov avond? En met en zonder lawaai of iets dat evt. eng zou kunnen zijn?
Is de spanning in de staart dan steeds hetzelfde of kun je misschien toch (minieme) verschillen voelen?

Niet bewust maar ik heb zowel in de ochtend gevoeld als in de avond en zowel voor als na losgooien. Ivm haar leeftijd van 2,5 doe ik nog niet meer dan dat met der. Spannende situaties reageert ze niet echt op dus ik heb het gevoeld op momenten dat het heel druk was met veel geluid en zij ook heel druk was en ook toen het rustig was. Ik heb inmiddels wel een keer weerstand gevoeld, maar wel heel licht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:40

Wanneer je naast haar staat en je hebt de staart vast , wat gebeurt er wanneer je haar aan de staart wat opzij trekt?

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 11:53

bigone schreef:
Wanneer je naast haar staat en je hebt de staart vast , wat gebeurt er wanneer je haar aan de staart wat opzij trekt?

Dan trekt ze gewoon terug dus ze valt niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 12:37

Goed dat je hier alert op bent hoor TS! Ik heb een pony met forse ataxie en hij is klinisch en rx goedgekeurd.
Als je twijfelt, is het verstandig om er iemand naar te laten kijken :) Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:32

Janien30 schreef:
kitobeer schreef:

Dankjewel, vervelend dat jou paard het heeft. Hoe is het nu met jou paardje?
Die van mij heeft daar geen last van inderdaad, maar als je gaat zoeken op internet dan kom je ook verhalen tegen van mensen die net zoals die van mij ook nergens last van hebben behalve de staart en dan toch ingeslapen worden wegens ataxie. Dat soort verhalen laten je dan toch checken voor de zekerheid.

In februari zal het 2 j geleden zijn dat hij werd ingeslapen. Had malformatie aan c6 c7.

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 00:20

In februari zal het 2 j geleden zijn dat hij werd ingeslapen. Had malformatie aan c6 c7.[/quote]

Oh bah, wat naar dat het zo'n beloop heeft gehad. Wat dit precies is zegt me niet zoveel maar het was in ieder geval dus erg, wat naar om mee te maken. Daarna wel weer een paardje gekocht?

Janien30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 00:24

Tarico schreef:
Goed dat je hier alert op bent hoor TS! Ik heb een pony met forse ataxie en hij is klinisch en rx goedgekeurd.
Als je twijfelt, is het verstandig om er iemand naar te laten kijken :) Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Thnx nou inderdaad voor mijn gemoedsrust. Je ziet het aan niks behalve de staart. Maar er zijn genoeg verhalen zoals bij jou of dat er verder geen symptomen zijn. Dus ook al maak ik me niet meer zo heel veel zorgen, laat ik de afspraak toch doorgaan. Het kan sowieso geen kwaad mijn eigen DA er naar te laten kijken gezien ze gekeurd is door de DA van de eigenaar (waar ik nogmaals niks slechts over te zeggen heb, het is goed verricht). Dan heeft die van mij der ook gelijk gezien.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 02:35

Ik zie ook alleen een jong paard die lekker aan het uitsloven is in de longeercirkel. Ik zie snelle beenbewegingen en ze heeft ze goed onder controle. Schrok wel even toen ze ineens vanuit een snelheid op dr knieen ging en ging rollen. Dacht echt oh jeetje! Maar daarna pakt ze gewoon door.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:51

Janien30 schreef:
In februari zal het 2 j geleden zijn dat hij werd ingeslapen. Had malformatie aan c6 c7.

Oh bah, wat naar dat het zo'n beloop heeft gehad. Wat dit precies is zegt me niet zoveel maar het was in ieder geval dus erg, wat naar om mee te maken. Daarna wel weer een paardje gekocht?[/quote]

Ja ik wist sowieso dat ik tegen de zomer weer een paardje wilde. Niemand kon hier wat aan doen. Hij moet het altijd al gehad hebben achteraf bekeken. Ik had hem gekocht toen hij 2j was klinisch laten keuren nooit wat aan gemerkt. Met 4j zadelmak gaan maken en af en toe struikelde hij wel is flink dat wel besproken met mijn instructrice maar dat zou aan balans kunnen liggen. Maar dat was niet wekelijks. Uiteindelijk is hij overkop gegaan met een gebroken halswervel als gevolg.

Hij is op de foto gegaan en daar kon je duidelijk zien dat halswervel C6 en C7 die bijna in de borst zitten afwijkend waren en ontstoken waren.
Ik had geen opties. zo slecht was hij eraan toe. En bovendien moet hij nog 5j worden. De dierenarts verzekerde me dat het niet iets acuut was geweest maar er al lange tijd moet gezeten hebben.

En dat klopt ook wel want sky had de grootste moeite om over balkjes te lopen die coordinatie was te moeilijk.

1,5 week later bij een toeval kwam ik zijn look a like tegen via facebook weer een connemara maar deze keer een kruising met een iers sportpaard. En wat ik toen voelde was dat ik moest gaan zien.
Het is een hele trietse periode geweest. Maar ik ben dankbaar geweest voor de 2,5 j dat ik sky heb mogen hebben.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 01:50

Mijn merrie laat ook gewoon haar staart los, kan ik ook alle kanten op bewegen. Wat ik op het filmpje zie is een dominant paard wat geen idee heeft wat de bedoeling is.