Ik heb een vraag. Ik heb er al veel over opgezocht, maar ik kom er niet helemaal uit dus toch maar een aparte topic.
Ik heb sinds een week een 2,5 jarige merrie. Ik kan helemaal niks aanmerken op de manier waarop ze loopt. Ze laat alle 4 haar hoeven 30 sec tot een minuut evenwichtig uitkrabben, ze oogt, naar mijn mening, juist een hele goede coördinatie te hebben.
Ze loopt door mul zand in een longeercirkel en bokt dan, gaat van galop terug naar draf, draait snel om en als ze door het mulle zand struikelt pakt ze zich gelijk weer op. Ook laat ze zich achteruit zetten en als ik haar om wil zetten hoef ik haar alleen maar aan te tikken en ze gaat uit haar eigen al vrij flexibel. Ze is klinisch gekeurd en hier 100% op goed bevonden voor de sport. Ik heb haar hoeven aan de voorkant gekruist gezet en dit herstelt ze gelijk, bij de achterbenen deed ze dit binnen 5 seconden (ongeveer op sec 4 of 5). Naast dat ze extreem braaf is (deken eerste keer op, geen probleem, poetsen, hoeven uitkrabben allemaal geen probleem) viel mij vooral op dat ze totaal geen weerstand geeft op haar staart.
Ik kan hem op en neer tillen, op der rug leggen, heen weer bewegen, eraan trekken maar 0,0 weerstand. Zelfs als ik hard in haar staartwortel knijp (1 x gedaan en misschien zielig maar wilde toch reactie weten) geen reactie! Als ik met mijn vingertoppen langs haar ruggenwervel helemaal naar het einde van haar bil glijd dan zie je wel een spier reactie. Niet heftig maar een gewoon normale reactie die een paard zou moeten vertonen. Ze is verder helemaal happy.
Ik heb wormenonderzoek laten doen en ze scoorde best hoog op bloedworm dus hier is een kuur voor besteld (dit zou het brave gedrag kunnen verklaren, maar ik denk niet de reactie op de staart)
Ik heb een afspraak gemaakt dat de dierenarts komt kijken, maar die kunnen pas halverwege januari.
Gezien dat dit nog best eventjes duurt hoop ik eigenlijk dat iemand mijn zorgen een beetje weg kan nemen doordat zij hier kennis van hebben of door ervaringen van mensen te horen die een paard hebben zonder ataxie of vergelijkbare gezondheidsproblemen die ook zo gemakkelijk met de staart omgaan.
Hieronder een filmpje van haar zodat je kan zien hoe ze loopt.
https://www.facebook.com/10000013636275 ... 211117517/
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt