Afgelopen dinsdag trof ik mijn paard op 3 benen aan. Hij heeft aan hetzelfde been (linksachter) een afgescheurde pees gehad, dus ik was natuurlijk in alle staten.

Hij bevestigde mijn vermoeden van een hoefzweer. Tenminste, hij wist het 99% zeker. Echter, de pijnplek zat in zijn hoefbal en hij wilde het dus liever niet open snijden. Daarom het advies gekregen om 2x daags te weken in biotex, los laten lopen op droge, stenen paddock en wat metacam voor de pijn (ben hier zelf vrij sceptisch over met een zweer, maar het was echt niet om aan te zien hoeveel pijn hij had, dus OK dan maar). Het zou ‘na een paar weken’ wel uitgebarsten en beter zijn.
Nu is de zweer echter al open. Hieronder fotoreeksje door de dagen heen:
Dinsdag: hoef nog dicht, druk op hoefbal en bij alleen een aanraking daar schoot ‘ie al de lucht in omdat het zeer deed

Woensdag: eerste stukje brak open. Nog steeds druk op de hoefbal en pijnlijk bij aanraking, maar lopen ging ook al wat beter (alhoewel ik dat lastig te bepalen vind, omdat hij ook metacam kreeg va dinsdagavond)

Donderdag: verdere openbarsting, ergste druk van de hoefbal was er af, maar hij vond het niet fijn als ik er aan zat. Lopen ging nog steeds prima

Vrijdag: verdere openbarsting. Druk was er af en hij vond het al minder erg als ik er aanzat. Prima stappen, maar nog steeds op de metacam (5 dagen voorgeschreven)

Zaterdag: nog wat verder... druk is er nu helemaall af, ik mag er gewoon aanzitten en hij loopt prima. Draf nog niet gekeken maar dat zal wel loslopen. Metacam heeft hij nu voor de helft gekregen om ‘af te bouwen’.

Dus ja... en nu? Dat plan voor die paar weken, is in een paar dagen al geklaard voor hoe het er naar uitziet.

Ik heb nog nooit eerder een paard met een hoefzweer gehad, dus vind het lastig om te bepalen wat ik nu het beste kan doen. Sowieso het wondje goed schoonhouden en van de metacam af, maar verder... beginnen jullie in dit stadium alweer met actiever beweging geven? Het is een bommetje energie.

Heel graag jullie ervaringen!