Gevoelige darmen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje327

Gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 22:04

Hoi Iedereen!
Ik heb een vraagje,
Mijn merrie heeft erg gevoelige darmen, ze krijgt 2x daags brokken, hooi, om de dag lijnzaadolie en natuurlijk lekkere wortels/ snoepjes.
Ze kan niet tegen kuil, zodra ze kuil of vochtig hooi eet merken we het direct aan haar en is de mest nog slechter dan normaal.
Ze komt iedere dag uit stal en haar mest is de laatste tijd erg droog en niet goed verteerd. Hebben de mest al laten controleren en heeft recentelijk een wormenkuur gehad. Na het mestonderzoek adviseerde de dierenarts om een vitamine spuit te geven, dit hebben we ook gedaan maar ze is bij haar buik nog steeds erg gevoelig en de mest is nog steeds niet helemaal top. Nu wil ik een supplement gaan geven maar er zijn zo veel keuzes dat ik het niet meer weet. Wat adviseren jullie om te geven zodat haar spijsvertering op orde blijft, haar mest verbeterd en haar buik minder gevoelig wordt?

Alvast bedankt!

Hilary

Re: Gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:18

Ik zou de lekkere wortels en snoepjes even stoppen (suiker, darmen worden daar niet blij van) en de lijnzaadolie dagelijks gaan geven. Hoe veel krijgt ze? Hoeveel brokken krijgt ze? Hoeveel hooi krijgt ze? Hoeveel komt ze buiten?

Mijn ruin heeft ook gevoelige darmen, ik heb bij hem verschillende middelen geprobeerd. Het ene werkt beter dan het andere, maar onbeperkt hooi en 24/7 vrije beweging maakte ook een groot verschil.
Je kan veel doen met diverse supplementen, maar de basis moet ook goed zijn, anders is het dweilen met de kraan open :)

Maartje327

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 22:43

Ze krijgt 2x daags een volle schep brokken, 2/3 x daags een ruime portie hooi, ze staat op stro gestald en komt nu in de winter vanaf november tot en met april niet meer op de wei (deze zijn bij ons nu gesloten) lijnzaadolie krijgt ze 30 ml.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:52

Hoe en hoeveel vrije beweging heeft ze nu dan nog op een dag?
Verteringstelsel en beweging hebben veel invloed op elkaar.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:55

Mijn paard is ook gevoelig op de darmen en doet het erg goed op fiberforce :) Mest is een stuk beter als ze dat krijgt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:58

Wat voor brokken krijgt ze? Zit daar veel suiker en granen in (melasse)? Dat is meestal niet goed voor de darmen.

Stop eens helemaal met de brokken en geef alleen maar goed hooi. Bijvoorbeeld in een groot hooinet en zorg ervoor dat die niet leeg raakt.

Eventueel kun je een kuur Darmbalans van Ecostyle/Vitalstyle geven al dan niet met Oerbalans. De Oerbalans kun je blijven geven. Misschien heeft je paard helemaal geen gewone brokken nodig of in elk geval niet zoveel.
Wie heeft er bedacht om zoveel brok te geven?

https://www.ecostyle.nl/dier/paard/supp ... darmbalans

https://www.ecostyle.nl/zoeken?search=Oerbalans

Je kunt ook proefzakjes bestellen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:05

Hoeveel wordt ze gereden? Ik zou anders vitamine brokje en goed hooi proberen. En, als ze in de winter helemaal niet naar buiten kan, een andere stalling zoeken. Vrije beweging kan zoveel van dit soort problemen oplossen

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:56

Mijn paard krijgt divet en binnenkort ook imvet van vetcur voor zijn spijsvertering en immuunsysteem. Een mycotoxine binder wil ook nog wel eens helpen voor dunne mest en dat de voedingsstoffen beter opgenomen worden. Goede verhalen gelezen over algae vitalis maar ik heb gewoon de goedkope binder gekocht die daar in zit. En idd ook hooi en een brok met weinig suiker en zetmeel.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 01:21

Het paard dat ik rij krijgt bonpard colon. Is speciaal voor paarden met darmproblemen.