Lijnzaad: wat werkt nu het beste?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Lijnzaad: wat werkt nu het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 10:24

Van de week plaatste ik een foto op FB van een pan kokende lijnzaad. Daar kwamen vervolgens interessante reacties op. En nu ben ik wel benieuwd naar meer ervaringen, onderzoeken, enz.

Ik heb altijd geleerd: lijnzaad moet 20 min koken voor blauwzuur. Ik weet dat dit inmiddels achterhaald is, maar toch kook ik het nog steeds. Het wordt goed slijmerig en wordt op deze manier goed gegeten.
Ik voer het voor de eiwitten (paardlief gaat schuren van luzerne, dus heb ik gekozen voor lijnzaad als eiwitbron), voor de darmen en als zandkuur. Ik geef het regelmatig door zijn slobber, hij vindt het erg lekker en het helpt naar mijn idee goed ter ondersteuning van de spieren en (zand)koliek heeft hij nooit gehad. Ik ga er dus vanuit dat het doet wat het moet doen.

Ik heb ook een tijdje lijnzaadbrokjes van Horsefood gevoerd. Deze worden ook slijmerig als ze nat worden, dus in het verteringsstelsel. Fijne brokjes, maar ik voer toch liever puur. Maar wel heel handig als ze het gekookt of rauw lastiger eten.

En dan is er ook nog de optie rauw voeren, gewoon door het voer. Ik heb dit nooit gedaan, maar er waren mensen ook positief over op Facebook. 100-150gr per dag tot 2x deze hoeveelheid per dag als kuur.
De een zei dat het slijm zo pas in de darmen ontwikkeld en dus beter zou werken. De ander zei dat de zaadjes onverteerd naar buiten komen.

Wat is jullie kennis en ervaring hier over?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:23

Hier gaat het gemalen door het avondprutje. Zo eet hij het in elk geval graag en het is voor mij het meest makkelijk. Ik koop hele zaadjes, en maal dan telkens de portie die hij die avond krijgt in een elektrisch koffiemolentje (ca 15 euro bij de Blokker, fijn ding).

Slmt9

Re: Lijnzaad: wat werkt nu het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:30

Ik maalde de lijnzaad zelf thuis. Zonder te malen komt het er inderdaad weer zo uit.

Tegenwoordig geef ik dagelijks Pure Linseed. Dit is kort, sterk verhit waardoor blauwzuur en peroxide verdwijnen. Ook wel gemicroniseerd lijnzaad. Makkelijker voor de luiere mensen onder ons :+

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:33

Die van mij is erg kieskeurig en eet rauw, gemalen of gekookt niet. Ik heb die samengeperste brokken, omdat dat de enige vorm is die paardlief eet. Voor mij een ideale oplossing!

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:45

Soms zie je op Facebook inderdaad foto’s van hopen mest met enorm veel zand wat eraf komt nadat mensen een lijnzaad kuur gaven. Dan ben ik eigenlijk ook wel benieuwd op wat voor manier zij dit gegeven hebben, want kennelijk werkt het in dat geval als een tierelier! Ik geef momenteel alleen vlozaad als zandkuur maar zou lijnzaad voor het zand ook wel eens willen proberen. Maar dus ook heel benieuwd op welke manier het dan écht het meeste effect heeft. Dus dat je inderdaad echt de zand mee eraf ziet komen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:49

Ik voer t ongekookt en ongemalen als ik t geef. Max 100gr per dag. Op advies van mn oude veearts tegen zand. Al dat gedoe was niet nodig volgens hem, gewoon voeren en klaar

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:03

Als je het wil geven voor zandafdrijving, heeft dat beetje wat in een balancer zit natuurlijk weinig nut. Toch vind ik het raar dat er nog steeds niet dé manier van geven is uitgevonden :) Dat het in kleine hoeveelheden niet schadelijk is wat betreft blauwzuur: daar lijkt men over uit. Maar heeft bijvoorbeeld het tot snot koken nog een toegevoegde waarde bijvoorbeeld wat betreft het zand meenemen? Klinkt mij best logisch, maar is nog steeds niet echt duidelijk. Lijkt een beetje op goed geluk aanplaren meestal.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:08

Voor zand afvoeren gebruik ik gewoon vlozaad.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:11

Ik ook, eerst psyllium husk, nu vlozaad. Maar eerlijk gezegd is dat ook maar altijd omdat ik hoop dat het werkt. Van een lijnzaad kuur zag in op een gegeven moment zo’n imponerende foto (paard zal ook goed vol hebben gezeten, maar toch) dat ik dat ook zeker eens wil proberen. Dat leek in ieder geval zeer effectief gezien de laag zand tussen de mest.