Dikke benen, medisch of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Dikke benen, medisch of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 16:51

Deze ochtend voor de eerste keer peesbeschermers gepast voor mijn 9jarige ruin van 1m65. We hebben nooit bescherming om gehad maar gezien we een beginnend spring duo zijn, liever toch bescherming voor tijdens de springles.

De L maat (in 2 verschillende merken) lijkt toch wel best klein (in omtrek), terwijl ze prima passen op 2 andere grotere paarden. Dus ben ik wat gaan vergelijken en merk dat zijn onderbenen best dik zijn. En ja, nu maak ik me zorgen. Ze zwellen soms wel na zware inspanning of meerdere dagen op stal ( is uitzonderlijk, tijdens mijn zwangerschap viel het op). Zijn benen zijn eigenlijk nooit echt slank, droog. Erg, niet erg? Vocht ophoping of iets anders? Kunnen we daar iets proberen aan te doen of gewoon accepteren dat het zo is?

Hij gaat dagelijks enkele uren buiten en wordt 3x/week dressurmatig gereden en 1x los of vrijspringen of longe. Geen ijzers, tikt zich nooit aan.

Kinke

Re: Dikke benen, medisch of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:55

wat is dan 'enkele' uren? kan me voorstellen dat wanneer hij langer buiten is, dit is opgelost.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:06

Dat zullen wel stalbenen zijn en die heten niet voor niks stalbenen. Paarden hebben beweging nodig. Mijn merrie was 20 en had ook stalbenen toen ze bij ons kwam. Staat inmiddels al jaren 24/7 buiten en heeft droge, strakke benen. Net als de rest hier overigens. Ook allemaal goede hoeven en algehele gezondheid. Dat in combinatie met goed voeren, want slechte voeding zorgt ook voor problemen in het paardenlijf. Zeker als paarden zoveel stil staan, moet er niet teveel hardvoer/granenrijk voer in bijv.

Maar het is echt een totaal plaatje.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:12

Je zegt net dat het optreedt na 'enkele dagen binnen'. Dat is logisch. Als jij veel suiker (zit in hooi) zou eten, en alleen maar stil zou staan, zouden je benen ook opzwellen. Een paard hoort echt minstens 8 uur per dag naar buiten te gaan. in de zomer liefst nog meer. Het enige dat dit verhelpt is véél beweging buiten, goed in- en uitstappen en correct trainen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:19

Ik weet zeker dat als hij hele dagen vrij kan bewegen hij mooie dunne beentjes zal hebben maar helaas is dat niet overal mogelijk

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:23

Dat ze niet overal 24/7 buiten kunnen staan snap ik, maar dat er nog stallen zijn die ze een volledige dag binnenhouden, of ze niet buiten zetten wanneer het een beetje 'regent' snap ik niet...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:12

Als het stalbenen zijn is het zacht. Voor zover ik je verhaal begrijp denk ik dat je paard forse benen heeft (is gewoon zijn bouw, kan geen kwaad) en dat bij lang stilstaan zijn benen opzwellen (stalbenen).
Als hij voldoende beweegt gaat de zwelling weg, wat dan overblijft (en strak is) dat is dat de bouw van je paard.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:23

Hij zal wel forse benen hebben om mee te beginnen. Niet alle paarden met dezelfde stokmaat hebben dezelfde beenomtrek. Dat is heel normaal. Maar dat de benen niet droog zijn kan veel oorzaken heben. Is het hard of zacht wat je ziet als je er op drukt? zijn het bulten of in zijn geheel "dikker" tussen het bot en de pees? Verdwijnen ze helemaal na "werk" of blijf je het altijd een beetje zien? Wanneer heb je voor het laatst ontwormt? Wat voor bodem heb je in de bak en de plek waar ie buiten komt?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 18:40

Misschien heb ik het verkeerd verwoord. Zijn benen zijn niet super dik, gewoon iets gezwollen (alle 4, niet warm en regelmatig, niet kreupel) en daar is geen verandering in met meer/minder buiten. Maar als hij veel minder beweging krijgt (minder wordt gereden, meer op stal of intensieve training) dan krijgt hij inderdaad stalbenen (en die verdwijnen ook zodra hij 10/15min stapt) maar echt droog staan zijn benen nooit.

Hij krijgt al 3j graanvrij. Nu ik er bij nadenk, krijgt hij wel onbeperkt voordroog. Ze krijgen 2x halve snede van een grote baal, geen idee of dat veel is maar hij eet het nooit volledig op gezien hij daarnaast ook buiten staat en wordt gereden. Hij eet altijd langzaam maar eet een deel ervan niet op en mengt dat dan door het stro in de nacht. Misschien toch teveel suikers?

edit: Hij heeft ook altijd wat te mager gestaan. Met mijn zwanegrschap heeft hij 1j rust gehad en zijn de kilo's er eindelijk aangevlogen. Maar ik merk wel dat ik hem sinds enkele weken nogal opgeblazen vind. Zijn buik is goed vol en rond terwijl hij toch redelijk intensief wordt gereden en buiten komt (de weide is nu nogal kaal dus veel eet hij daar nu ook niet). Moet ook zeggen dat de paarden op deze stal er eigenlijk bijna allen te dik staan maar sommige worden ook weinig/niet gereden terwijl dit ons geval niet is. Eigenlijk zijn de enige die 'ok' zijn de 1m70+ paarden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:45

Popstra schreef:
Ik weet zeker dat als hij hele dagen vrij kan bewegen hij mooie dunne beentjes zal hebben maar helaas is dat niet overal mogelijk

Zegt niet altijd wat hoor...
Sommige paarden hebben gewoon een breed onderstel :')
De mijne heeft bv. Van nature echt brede benen... botstructuur, maar ook veel vlees/spierweefsel erop waardoor ze altijd heel fors ogen. Maar er zit geen vocht in.

Het punt is dus, zijn zijn benen na beweging dunner? Of zijn ze vroeger dunner geweest? Dan is het idd vocht, dus dan helpt meer bewegen, maar ook goed kijken wat voor (kracht)voer je er in stopt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:37

dat beantwoordt nog niet de vraag hoe lang ze op stal staan :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 19:54

Omdat de discussie ook eindeloos is. Ik ga hier nier het hele verhaal schrijven maar hij heeft 2j 24/7 buiten gestaan en dat was geen oplossing voor zijn algemene gezondheid. De hoeveel per dag is afhankelijk van zoveel zaken zo wil mijn paard absoluut niet in de weide blijven als 1 van de andere paarden weg gehaald wordt, dan staat hij na 10min nat in het zweet, dus ja dan gaan ze allen terug naar binnen. Net zoals er 1 van de paarden hysterisch wordt van regen en de andere knettergek van insecten dus ja dan gaan ze terug naar binnen. En dan nog wel 100 andere zaken die de hoeveelheid bepalen van 1u tot 12u. Maar dat verandert NIETS aan zijn benen. Dus gelieve de discussie hierbij te stoppen :)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:39

Hoelang staat hij nu dagelijks, kwa uren, buiten? Ik zou sowieso switchen naar gewoon hooi. In voordroog zit sowieso veel meer suiker!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:01

Een paard heeft geen spieren of vlees in zijn onderbenen. Alleen pees, bot, zenuwen, bloedvaten en huid en haar aan de buitenkant. Dat maakt ze ook zo kwetsbaar. Paarden met "dikke benen" die wel droog zijn hebben gewoon meer bot. Niet alle paarden hebben iele beentjes en niet alle paarden hebben nog droge benen als ze wat ouder worden. Dit hoeft niets te betekenen. Misschien kan je de DA er eens naar vragen als ie toch op stal is? Zonder het paard en zijn benen te zien is er weinig van te zeggen en de meeste mensen kunnen er zelfs als het paard voor hun neus staat niets zinnigs over zeggen. Er kunnen veel oorzaken zijn voor dikkere benen die lang niet allemaal slecht zijn.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:52

Slecht werkend lymfesysteem, misschien eens een manueel lymfedrainage therapeut inschakelen? Voor meer informatie kan je ook een kijkje nemen op mijn site www.equinelymfedrainage.nl

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 02:32

crazygirl1 schreef:
Omdat de discussie ook eindeloos is. Ik ga hier nier het hele verhaal schrijven maar hij heeft 2j 24/7 buiten gestaan en dat was geen oplossing voor zijn algemene gezondheid. De hoeveel per dag is afhankelijk van zoveel zaken zo wil mijn paard absoluut niet in de weide blijven als 1 van de andere paarden weg gehaald wordt, dan staat hij na 10min nat in het zweet, dus ja dan gaan ze allen terug naar binnen. Net zoals er 1 van de paarden hysterisch wordt van regen en de andere knettergek van insecten dus ja dan gaan ze terug naar binnen. En dan nog wel 100 andere zaken die de hoeveelheid bepalen van 1u tot 12u. Maar dat verandert NIETS aan zijn benen. Dus gelieve de discussie hierbij te stoppen :)

Dus ook dagen 1 uurtje. Tja, als je die discussie niet wil voeren, wil je dus ook geen oplossing.

Kuil is ook niet goed.

En echt overal kunnen paarden ruim naar buiten, als de mens maar wil. Dus investeren, aanpassingen doen etc. Zijn eerste basis behoeften en noodzakelijk, omdat je heel veel problemen tegenkomt door te weinig buiten lopen, geen sociaal contact, te weinig of slecht ruwvoer etc.
De ene 24/7 is de andere niet, dus 1x ergens proberen zegt niks. Zeker als in zo een periode alles anders was.

Maar goed, Mensen hopen altijd een tovermiddeltje te kunnen kopen tegen allerlei problemen. Dat mag dan wel alles kosten.Maar het probleem echt aanpakken is te lastig. Tja. Succes dan maar.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:08

Het ene paard heeft ook gewoon droger beenwerk dan het andere paard, daar kan je niet altijd wat aan doen.

Je zou nog wel een keer kritisch naar het voer kunnen kijken. Wat is de kwaliteit van het voordroog dat wordt gevoerd? Wat voor brok krijgt je paard?

Je kan een keer een kuurtje vochtafdrijvende kruiden voeren, berkenblad en kleefkruid zijn hier geschikt voor, om te kijken of het dan verbeterd.

Mijn paard heeft snel vocht op de benen, snel stalbenen, gevoelig voor einschuss, snel buikig maar met ander voer (Nee geen hippe commerciële balancers, gewoon brok en goede kwaliteit voordroog) is het nu veel beter terwijl hij minder buiten staat dan voorheen.

Staar je ook niet blind op hoe droger het hooi hoe beter. Er is ook droog hooi van slechte kwaliteit.