Ervaring tenoscopie, flexura manica beschadiging?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaravdW

Ervaring tenoscopie, flexura manica beschadiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 08:45

Mijn pony heeft begin dit jaar een scheurtje in zijn flexura manica gehad. We zijn met boxrust en heel rustig weer opbouwen bezig geweest en van de zomer was het weer helemaal goed, echo was goed en hij liep ook goed.
Nu liep hij 3 weken terug een paar dagen niet helemaal goed, dus rustig aan gedaan en voorzichtig opgebouwd. Afgelopen week was hij weer niet rad en zijn we terug naar de kliniek gegaan voor fotos en echos. En gets, het is weer die flexura manica... Niet gescheurd maar wel vocht er in en dus zwelling en dus pijn. De dierenarts adviseerde een operatie om de flexura manica weg te halen, en dan zou het na revalideren weer helemaal goed moeten komen.
Volgende week wordt hij geopereerd bij de Lingehoeve. De dierenarts die gaat opereren was iets minder optimistisch en begon over percentages en slagingskansen van de tenoscopie.
Ik ben op zoek naar ervaringen met deze operatie maar kan niet veel vinden hier op bokt.

rien10

Re: Ervaring tenoscopie, flexura manica beschadiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 08:48

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:25

Ha Barbara,
Hoe gaat het inmiddels met het paard? Heeft de operatie al plaatsgevonden?
Mijn paard heeft nu zes weken geleden een tenoscopie ondergaan. Hij had geen problemen aan de manica flexoria, maar diepe buigpees, sedamschede en het annulair ligament. In ons geval is het annulair ligament doorgehaald. Als je meer wilt weten, mag je me gerust een pb sturen :)
Wij zijn er nog lang niet en het herstel/revalidatie zal lang duren, maar zijn dus een aantal weken verder.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 10:57

Hij is vorige week geopereerd, ik ga hem vandaag ophalen. Ik ben benieuwd naar de instructies die ik meekrijg zometeen, ik wil het hier wel delen. Misschien heeft iemand anders er ooit iets aan!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:34

Fijn dat je hem weer op mag halen! Hoe veel dagen heeft hij na de operatie moeten blijven?
Interessant dat je het gaat delen! Ik ben erg benieuwd. Leuk om te vergelijken :j

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 18:30

Hij mocht meteen de dag na de operatie al naar huis, had alleen geen vervoer dus toen kwam kerst en een zondag en kon hij vandaag (maanag) mee naar huis.

Nu is het twee weken boxrust, dan het verband eraf en hechtingen eruit. Dan aan de hand stappen, 2x daags 10 minuten. En 2 maanden na de operatie (eind februari) echo om te kijken hoe t geneest.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:42

Wat fijn! Dat is al snel!
Mij werd een indicatie gegeven dat de hospitalisatie na de tenoscopie 5-7 dagen zou zijn indien er geen complicaties optraden. Gelukkig ging hij wonderbaarlijk goed en mocht ik hem op de vierde dag na operatie al ophalen.
Verder klinkt het grotendeels hetzelfde :) Ook boxrust tot de hechtingen verwijderd werden. Wel moest het verband om de 3-4 dagen gewisseld worden, en na het verwijderen van de hechtingen nogmaals een verband. Na het verwijderen van de hechtingen mocht hij ook 10-15 minuten stappen aan de hand. Controle echo na 6 weken.

Beterschap voor je pony! Hopen op een voorspoedig herstel :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:58

@TS, hoe gaat het nu met de pony? :)

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 22:35

Het geneest heel goed, we mogen nu opbouwen met draven en daarna met weidegang. Ik hoef niet meer terug voor controle en kan na het opbouwen weidegang gewoon doortrainen tot hij weer helemaal op conditie is *\o/*