Medische puzzel, wie o wie herkent er iets van? :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xCashmere

Medische puzzel, wie o wie herkent er iets van? :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 19:03

Mijn paard is sinds 3 weken af en aan kreupel zonder duidelijke reden..

Het begon woensdag 25 november, ik kreeg een telefoontje van mijn staleigenaresse dat mijn paard opeens kreupel was. Eenmaal aangekomen trof ik mijn paard echt kreupelend aan op drie benen. Linksachter wilde hij totaal niet er onder zetten en hij was ook echt ver van zijn speelse zelf. We dachten !aangezien de acute kreupelheid) dat het wellicht om een hoefzweer ging. De hoefsmid kwam toevallig die middag langs en heeft de tang er op gezet maar kreeg geen reactie. Ook was er verder niks warm, enkel de aanhechting achteraan bij de pees/koot iets, maar geen vocht niks. De hoef was niet warm en niks leek te duiden op een hoefzweer. We hebben
hem meerdere malen afgespoeld en hem op boxrust gezet in afwachting van de dierenarts die de volgende ochtend zou komen.

De volgende dag was echter de koot rondom dikker en zat er vocht in. De dierenarts heeft hem dus met ontstekingsremmers/pijnstillers en vocht afdrijvers in gespoten en hij moest op boxrust. Daarbij spoelde we nog steeds netjes zijn been af. De zelfde avond was de zwelling al weg en liep hij eigenlijk al weer rad.

Dit beeld zette door en we mochten na twee dagen rustig gaan stappen. Ook dit ging eigenlijk heel erg goed, hij werd wat drukker aan de hand maar hij liep constant rad en had eigenlijk sinds dag twee weer zijn normale praatjes.

Echter de woensdag een week later waren we opeens terug bij af, dit maal zonder vocht/zwelling. Wel kwam hij weer op drie benen zijn stal uit, duidelijk weer aangedaan.. Weer moet het s'nachts fout zijn gegaan want de avond er voor was hij fine. Op de stal cameras is ook niks te zien, voor het geval mensen daar nu van uit gaan.
We hebben toen rontgen foto's gemaakt van zijn koot van alle kanten en o.a. ook van het spronggewricht.
Dit alles lieten een perfect beeld zien, helemaal schoon en niks aan op te merken. Gelukkig dus geen scheurtje of iets.

Daarna weer hetzelfde principe, terug op de novacam en terug op boxrust en na enkele dagen mochten we alleen in de gang van de stal stappen. Aangezien hij buiten vrij druk was, dit ging goed dus hij mocht de stapmolen in. Hier ging eigenlijk alles perfect, hij bleef mooi rustig en bleef die dag en de dag er na rad.

Echter twee dagen er na was het weer raak. Dit was afgelopen zondag.. Opnieuw weer stok kreupel. :(
We hebben overlegd hoe we nu te werk moesten gaan en besloten dat ik een andere kliniek moest bellen om een echo/scan te bespreken. Dit kon echter pas op maandag.

Op maandag was hij echter again weer helemaal goed, niks opvallends meer. We hebben toen besloten hem in een grotere box te zetten, omdat we toch wilde proberen of dat wellicht effect had. Dit leek goed te gaan.. Hij kon iets meer bewegen maar bleef rad, vanochtend was er ook niks aan de hand. Hij is afgespoten en even uit de stal geweest voor het uitmesten. Echter kom ik net aan op stal en ik tref hem aan met een rondom dik sprong gewricht.. Het pijpbeen en de pezen zijn allemaal slank en koel, hij reageert niet pijnlijk op het eraan zitten bij de knie. De dierenarts komt zometeen weer om vocht afdrijvers in te spuiten en om het nogmaals allemaal goed na te lopen.

Ik ben zelf alleen radeloos aan het worden. Het gaat om een Hengst van bijna 6, reeds gekocht in Augustus en toen helemaal compleet op de foto gezet (benen/rug/hals) en klinisch ook een perfect beeld. De afgelopen weken enkel op de paddock geweest dagelijks, geen wei ivm het weer. Nergens iets geks gedaan, kwam echt zo uit de stal na een dag rust.. Is er iemand die iets herkent in dit verhaal of wellicht een idee heeft wat dit kan zijn?

Afbeelding

Ik weet het zelf even echt niet meer |( We weten nu ook niet of een echo iets gaat laten zien.. Vooral omdat het bijna lijkt te bewegen/zweven van plek. Er zijn in totaal 7 rontgen foto's genomen van alle kanten. Nergens was iets te zien, ook het spronggewricht was mooi zonder bemerkingen. Ik hoor zometeen nog na overleg of ze toch idd die echo wilt laten maken bij een andere kliniek. Maar wie o wie heeft enig idee wat dit beeld in godsnaam kan zijn?! :(

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:10

Ik zou zelf hem een keer goed na laten kijken in de kliniek, dan kom je toch verder is mijn ervaring. Iets wat beweegt lijkt me ook eerder in de weke delen zitten, dus ik kan me voorstellen dat een röntgenfoto geen zin kan hebben

Zamba

Re: Medische puzzel, wie o wie herkent er iets van? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:20

idd even met echo kijken, hoeveel komt hij buiten? veranderd dit? tov wanneer het been dik is en wanneer niet? doe je andere dingen in het rijden waardoor het de volgende dag dik kan zijn?
nergens een wondje wat toch kan infecteren?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:23

Is de hoef ook op de foto gezet? Want een diepe sluimerende zweer kan toch wel lang voor klachten zorgen en niet met de tang te vinden zijn. Soms loopt het been er ook door op, vooral als ze ook nog minder bewegen

xCashmere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 19:27

Zamba schreef:
idd even met echo kijken, hoeveel komt hij buiten? veranderd dit? tov wanneer het been dik is en wanneer niet? doe je andere dingen in het rijden waardoor het de volgende dag dik kan zijn?

Hij staat al weken op stal rust, is maar 2 a 3 keer per week gereden maar stond twee dagen stil toen dit gebeurde. Hij kwam voor dit alles elke dag ochtend/middag op de paddock, maar hij deed daar eigenlijk nooit gek of raar. Is geen heet hoofd qua karakter. De echo willen we vermoedelijk als nog gaan doen, maar zonder duidelijk gebied waar je naar moet kijken is het volgende de klinieken wel lastig. Hij is sindsdien niet meer onder het zadel, enkel boxrust en een paar dagen gestapt. Hele been is compleet gecheckt door drie mensen, niks van wondjes/sneetjes, ook niet miniscule. Echt met een zaklamp alles afgezocht.. Maar niks gevonden.

MarjanB schreef:
Is de hoef ook op de foto gezet? Want een diepe sluimerende zweer kan toch wel lang voor klachten zorgen en niet met de tang te vinden zijn. Soms loopt het been er ook door op, vooral als ze ook nog minder bewegen

De hoef is ook op de foto gezet. Ook hier was echt niks te zien wat op een hoefzweer duid, de hoef en de koot zijn vanuit drie verschillende hoeken bekeken op 3 losse foto's. Dit alles gaf niks raars aan.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:28

Die van mij heeft ook eens soortgelijke klachten gehad en dat bleek toch een zweer.
Ook al reageerde hij niet op de tang en dergelijke.
Inderdaad de ondervoet op de foto laten zetten

xCashmere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 19:34

Zojuist besloten om bloed af te nemen om te kijken of er iets afwijkends in gevonden kan worden. Morgen komt ze terug om te kijken hoe het met de zwelling staat. Is deze afgenomen kunnen we door voor een echo.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:44

Succes, hopelijk komt er snel wat duidelijkheid, je doet er blijkbaar alles aan.

xCashmere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 21:34

Clasical schreef:
Succes, hopelijk komt er snel wat duidelijkheid, je doet er blijkbaar alles aan.

Dat maakt het ook zo lastig, een droom die langzaam aan in een grote nachtmerrie vervalt. Ondanks dat je zo zorgvuldig aankoopt en voor je gevoel alles getest hebt.. Maar hopelijk komt er een deze dagen een antwoord uit.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:59

Kan het vanuit de knie komen?

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:09

Laat een echo maken en het griffelbeen eens rx’en. Een peesblessure of gebroken griffelbeen hoeven geen constante kreupelheden te tonen.

En bij kreupelheid proberen dezelfde dag nog bij een kliniek te staan, dan kan er uitverdoofd worden. Hoewel je daar natuurlijk behoorlijk afhankelijk bij bent.

Sterkte en beterschap voor je paard!

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:04

xCashmere schreef:
Zamba schreef:

Hij staat al weken op stal rust, is maar 2 a 3 keer per week gereden maar stond twee dagen stil toen dit gebeurde. Hij kwam voor dit alles elke dag ochtend/middag op de paddock, maar hij deed daar eigenlijk nooit gek of raar. Is geen heet hoofd qua karakter. De echo willen we vermoedelijk als nog gaan doen, maar zonder duidelijk gebied waar je naar moet kijken is het volgende de klinieken wel lastig. Hij is sindsdien niet meer onder het zadel, enkel boxrust en een paar dagen gestapt. Hele been is compleet gecheckt door drie mensen, niks van wondjes/sneetjes, ook niet miniscule. Echt met een zaklamp alles afgezocht.. Maar niks gevonden.

Oké, zijn er buig proeven gedaan? Je zou voor de zekerheid de voet nog in soda kunnen zetten en evt met waterstofperoxide kunnen spuiten aan de onderkant. Aantal dagen volhouden voor het geval het toch een zweer is? Vaak kan een arts wel een inschatting maken vanuit waar hij kreupel loopt, of je het onderin moet zoeken of juist meer naar bóven. Ik zoj wel goed het been verzorgen im de tussentijd, pijnstillers, koelen en evt klei, de zwelling en pijn kan zorgen voor irritatie op andere plekken waardoor er op latere leeftijd problwmen kunnen ontstaan

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:39

Met de manier waarop hij staat, waardoor het lijkt of hij zijn hoef vooral niet wil belasten, denk ik toch eigenlijk ook dat het een hoefzweer is. Eentje die goed verstopt zit...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:48

Is zijn hartslag gemeten ? Hartfalen kunnen vochtophopingen veroorzaken die kreupelheid veroorzaken.
Ik had een ruin die dat had. Is daardoor helaas ook gehemeld. Toen dit geconstateerd werd vielen wel alle puzzelstukjes op hun plaats. Moeilijk aankomen, afwisselend fit en niet fit. Af en toe onverklaarbaar kreupel en daarna weer rad. Heel stom, want dat wordt nogal gemakkelijk overgeslaan in een onderzoek.
Ik was best wel boos op de kliniek die rontgen nam dat ze dit niet eens gecheckt hebben en die rontgen dus volledig nutteloos waren.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:12

Ik hoop voor je dat het toch een hoefzweer is. Het beeld is er wel naar. Ook omdat je steeds AB geeft / moet geven. De zweer rijpt dan niet helemaal lekker door.

Ik zou toch aanraden om te weken, evt in een pamper met een lading zuurkool om zijn hoef.

xCashmere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 21:02

We zijn bijna twee weken verder. Inmiddels is het tijdens de anti biotica kuur weer opeens toegenomen. Hij loopt nu ook al een week lang mega wijdbeens. Ook hebben we inmiddels 3 behandelingen erop zitten tegen ontstekingen waarvan twee lange kuren waren. Echter is het dus nu again weer vol gelopen, nog tijdens het einde van de kuur. ;(

Afbeelding

Gisteren heeft hij vocht afdrijvers gehad, pijnstillers, AB en een ontsteking/koorts remmer. Het enige wat effect heeft gehad lijkt de koorts remmer. De zwelling is iets afgenomen, maar nog steeds zit het been vol vocht. Echter dus niet op de originele plek van de onderste koot.. Het heftigste gedeelte is de hak/sprong. Ook gaf zijn bloedwerk echt acute verhoogde ontstekings waarde aan. We kunnen echter totaal niet bepalen waar het nu zit. Vandaar dat we besloten hebben om morgen de kliniek te bellen en een MRI te regelen. Hij is inmiddels ook echt behoorlijk aan het afvallen.. en het beeld begint zorgelijk te worden omdat steeds als het terug komt het weer een stapje erger is. Zijn lymfeklieren zijn ook flink gezwollen en mega warm. Al met al is er iemand die iets herkent in dit beeld? Hierbij nog een filmpje van het wijdbeens lopen; |(

https://youtu.be/fiE3zYtGFJw

Zijn testikels zijn meerdere malen nagevoeld en dat geld voor de complete lies streken/benen. Nergens kregen we echt een noemenswaardige reactie. En ook de tang is er nog enkele keren opgezet en er is goed geschraapt om te kijken of we iets konden vinden qua hoefzweer. Maar de dierenarts gaf aan dat een hoefzweer die z'n intense ontstekingsreactie te weeg bracht echt wel gespot zou moeten kunnen worden op de foto's. :n

Maar goed brand los, ik hoop dat iemand dit herkent en ik hoop bovenal dat de MRI dan finally duidelijkheid kan bieden. Moet wel toegeven dat ik mega nerveus ben er voor door het process erom heen met alle kans op nog meer blessures. :(

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:05

Ik zou het denk ik veel hoger op zoeken. Bekken, knieen etc. Zoals ie loopt lijkt het me bijna niet dat het uit de onderbenen komt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:11

Earth schreef:
Ik zou het denk ik veel hoger op zoeken. Bekken, knieen etc. Zoals ie loopt lijkt het me bijna niet dat het uit de onderbenen komt.

Mijn gedachten ook bekken, heup, rug

xCashmere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 21:13

Earth schreef:

Dat denken we nu ook, alleen het begon allemaal vanuit de koot. Hij reageert verder ook niet in de knie/sprong. Je mag overal drukken en doen. We zijn zelfs bang dat we het nog veel hoger moeten zoeken.. Wellicht inwendig. Alleen verklaart het voor geen meter hoe het eerste gedeelte is begonnen en waarom het nu opeens hoger op zit. Alsof het door zijn lichaam zweeft. Dat wijdbeens lopen is ook van de laatste weken. Maar de hoop is dus dat een MRI duidelijkheid kan geven..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:17

Koot kan ook zijn he, het kan natuurlijk beide. Het is wel heel lastig om hogerop te laten onderzoeken.

xCashmere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 21:21

Earth schreef:
Koot kan ook zijn he, het kan natuurlijk beide. Het is wel heel lastig om hogerop te laten onderzoeken.

Nja de koot was nu sinds twee dagen wel dikker, maar hiervoor eigenlijk koel en slank maar hogerop dus vol vocht. Wat op zichzelf al raar is.. Normaal zakt vocht juist sneller naar beneden. Maar aangezien de behandelingen amper tot niet aanslaan is het wel key dat we gaan uitvinden waar het exact zit en waar we mee dealen.. Maar of de MRI genoeg gaat zijn is nog maar de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:22

Is er wel al uitverdoofd om te lokaliseren waar de pijn zit? Daar zou ik dan denk ik eerst maar eens mee beginnen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:27

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee maar wil je je wel graag succes wensen met de MRI en hopelijk komt er wat uit.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:45

Jeetje, wat naar zeg!

Is er al gewrichtsvocht afgenomen om uit te maken of er sprake is van een gewrichtsontsteking?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:57

Ontsteking gaat altijd naar beneden maar als je toch bezig bent met röntgen en is goed dan neem je de bovenkant toch ook mee