Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_K

Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 15:52

Hoi,

Ik heb even getwijfeld maar wil hier toch een topic plaatsen, om anderen te behoeden van wat mijn paard en dat van een stalgenoot is overkomen. In een week tijd hebben zij allebei zandkoliek gekregen. Ze staan iedere dag in een klein groepje van 8 tot 5 op een redelijk kale wei, en naast het hooi dat ze bijgevoerd krijgen grazen ze ook nog vrij veel. Op deze manier krijgen ze dus blijkbaar heel wat zand binnen. Ik kan me voorstellen dat veel paarden op deze manier worden gehouden en in deze tijd van het jaar veel zand binnenkrijgen, en vond het dus de moeite waard om anderen ook te waarschuwen.

Het paard van mijn stalgenoot staat nu op de kliniek, omdat zijn situatie helaas niet verbeterde. De dierenarts had aangegeven nooit zoveel zand bij een paard te hebben gezien als bij hem. :( Mijn paard is gelukkig al wel een stuk hersteld.

Bijzonder is dat we in oktober nog mestonderzoek hebben laten doen. Hierbij is ook op zand gecontroleerd, en mijn paard zou weinig tot geen zand in de darmen hebben. De dierenarts gaf nu echter aan dat mestonderzoek vaak geen betrouwbare uitkomsten geeft als het om zand gaat, omdat het zand niet met elke mesthoop mee naar buiten komt. Als ik dit had geweten, dan had ik er natuurlijk allang een zandkuur in gegooid. En in de toekomst zal ik dit ook zeker regelmatig blijven doen.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2.. doe er je voordeel mee ;)

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:54

Wat ontzettend naar, goed dat je hier nog even waarschuwt! Krijgen jullie paarden extra hooi in de wei op de grond? Hooi in een bak kan veel schelen! Verder geef ik zelf preventief 1x in de 4 maanden een zandkuurtje.

Nimmy

Re: Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:01

Hier ook een shet die in eerste instantie op de mesttest schoon leek en op de foto een zandbuik bleek te hebben (ze bleef buikig).

Nu een half jaar verder merk ik dat ze duidelijk fitter en slanker is! Preventief voer ik ook gekookt lijnzaad, heb bij haar het idee dat dit beter werkt dan vlozaad, pas toen ik daarmee begon positieve testen op zand.
Afbeelding
Dit was afgelopen week, wat was ik blij dat t er eindelijk in grote hoeveelheden uit kwam ipv korreltjes...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:06

Nimmy schreef:
Hier ook een shet die in eerste instantie op de mesttest schoon leek en op de foto een zandbuik bleek te hebben (ze bleef buikig).

Nu een half jaar verder merk ik dat ze duidelijk fitter en slanker is! Preventief voer ik ook gekookt lijnzaad, heb bij haar het idee dat dit beter werkt dan vlozaad, pas toen ik daarmee begon positieve testen op zand.
[ [url=m/d8q05M.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was afgelopen week, wat was ik blij dat t er eindelijk in grote hoeveelheden uit kwam ipv korreltjes...

Dit dus! Ik vind testen echt gevaarlijk. Dat er niks uit komt, wil niet zeggen dat er niks in de buik zit. Dat is juist het gevaar! Zand wordt zwaar, komt er niet uit en dan heb je de ellende.

Het is vaak ook echt niet van 1x zand eten, maar steeds beetjes.

Goed en voldoende ruwvoer en veel vrije beweging helpt wel om zand verzamelen enigzins te voorkomen. Dan zijn de darmen actief en komt meeste er wel uit.
Maar ik zou altijd preventief kuren en ook vaker dan wat men lukraak adviseert. Ik hoor weleens 2x pj en dat is gewoon weinig.
Als paarden veel op stal staan en alleen in de zomer op het volle gras, zal het best meevallen, maar goed........Meesten komen gelukkig meer en langer buiten.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 16:06

welmoedz schreef:
Wat ontzettend naar, goed dat je hier nog even waarschuwt! Krijgen jullie paarden extra hooi in de wei op de grond? Hooi in een bak kan veel schelen! Verder geef ik zelf preventief 1x in de 4 maanden een zandkuurtje.

Ze krijgen het wel in bakken, maar soms valt het uit hun mond ernaast en dan eten ze het van de grond.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 16:08

@Nimmy, jeetje wat een hoop zand zeg! En bedoel je dat je al vlozaad gebruikte, maar dat het zand er pas uitkwam toen je lijnzaad gebruikte?

@superpony: idd, eigenlijk zouden die mestonderzoeken standaard een waarschuwing moeten bevatten als er een negatief resultaat voor zand uitkomt. Jij zegt 2x per jaar zandkuur te weinig, wat is volgens jou een goede frequentie?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:25

Bij mijn mestonderzoek staat dat er ook bij dat het voor zand geen betrouwbare test is, (net als bepaalde wormen) maar als ze toevallig wel wat vinden is dat goed om te weten.
Ik geef ook gekookt lijnzaad en mijn paardjes hebben tot nu toe nooit last.
Ze hebben wel een bestrate plek om te eten en krijgen volop hooi en lopen altijd vrij.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:26

Een vriendin heeft afgelopen zomer haar oudje getest (1 keer mest in water opgelost) en daar zat geen zand in. Paar dagen later zandkoliek en bij de foto zei de dierenarts dat je die hoeveelheid nooit eruit zou hebben gekregen zonder op de kliniek te staan. Psylliumzaad is alleen als een onderhoudsbeurt te zien die je elke maand max. 5 dagen zou moeten uitvoeren (!). Als je zelf test door mest in water op te lossen moet je dit blijkbaar meerdere dagen achter elkaar doen om een idee te krijgen hoeveel zand er in darmen zit.
Hier in de omgeving staan veel paarden op zand/paddock paradise, maar het gaat vooral om de paarden die op kortgegeten, droge weides staan, waar de meeste problemen te vinden waren.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:27

Jessica_K schreef:
@Nimmy, jeetje wat een hoop zand zeg! En bedoel je dat je al vlozaad gebruikte, maar dat het zand er pas uitkwam toen je lijnzaad gebruikte?

Ja, begonnen met week parrafine via sonde en daarna doorvoeren met vlozaad. Lijnzaad later erbij en nadat vriendlief teveel had klaargemaakt even een paar dagen hogere dosis, in die paar dagen kwam het ineens echt los.

Test altijd minimaal 5x doen, dan is de kans al groter op een goed beeld. (Nog steeds geen garantie)

Aantal keer kuur is afhankelijk van de huisvesting, maar bij grote kans op zandopname zou ik standaard lijnzaad bijvoeren en 1x pm kuur en in het weideseizoen (mits voldoende gras en geen andere aanleiding) elke 3 a 4 maanden.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:41

Nimmy schreef:
Jessica_K schreef:

Ja, begonnen met week parrafine via sonde en daarna doorvoeren met vlozaad. Lijnzaad later erbij en nadat vriendlief teveel had klaargemaakt even een paar dagen hogere dosis, in die paar dagen kwam het ineens echt los.

Test altijd minimaal 5x doen, dan is de kans al groter op een goed beeld. (Nog steeds geen garantie)

Aantal keer kuur is afhankelijk van de huisvesting, maar bij grote kans op zandopname zou ik standaard lijnzaad bijvoeren en 1x pm kuur en in het weideseizoen (mits voldoende gras en geen andere aanleiding) elke 3 a 4 maanden.

Vraagje hoeveel vlo zaad moest jij van de da geven? Heb het helaas ook pas gehad en test nog zeker 1 x per week mest van 3 verschillende hopen om in het oog te houden hoeveel ze er uit werkt ( staan bij ons nu op straat en ze mag onder "toezicht " effe rollen en rennen inde bak ) ze at als ze op zand staat altijd al zand krijgt vitaminekorrel en heeft op stal beschikking over houtblok en mineralen blok en krijgt ruim ruwvoer

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:44

100 gr pd (jaarling shet)

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 16:51

DA gaf bij mij aan dat ze 2x200 gram per dag moest krijgen (volwassen Fries).

Omdat ze de eerste twee dagen niet wilde eten kwamen we hier helaas bij lange na niet aan, inmiddels kan ik wel deze hoeveelheid voeren.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:12

Het is inderdaad de tijd voor (zand)koliek momenteel. Ik heb al verschillende klinieken hiervoor zien waarschuwen op hun social media.

Mijn paard is begin van het jaar geopereerd aan zandkoliek en toen gaven ze op de kliniek ook aan dat er een flinke stijging in paarden met zandkoliek is de laatste jaren. Ze zien het veel gebeuren door langdurige droogte, kort gras en paarden die dat korte gras blijven eten óf paarden die hooi vanaf de zand/gras grond gevoerd krijgen.
Mijn paard was een uitzondering, die bleek het een lekkere snack te vinden. Is waarschijnlijk ooit uit een tekort in iets ontstaan en daarna een gewoonte geworden. Op dat moment geen tekorten meer te vinden, maar in de paddock durft ze nog graag ervan te eten dus zij staat die tijden met een masker op buiten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:34

Wanneer je op een pensionstal staat dan snap ik niet dat de pensionhouder zijn klanten hier niet voor waarschuwt, beetje nalatig en jullie zitten met de kosten.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:40

Sinds ik twee jaar geleden een paard met zandkoliek had voer ik ze elke winter 1 keer per maand een zandwegkuurtje, op advies van de dierenarts. Nooit meer gezeik gehad.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:49

Hmm.... ik voer hier 2x per jaar een psylliumkuur en sommigen zelfs nooit. Maar die 2x per jaar is te weinig dan. Anderzijds heb ik hier in 4,5 jaar nog nooit zandkoliek meegemaakt. Stof tot nadenken...

Ze krijgen winter en zomer onbeperkt hooi uit slowfeeders in een palletbox op beton. Maar kunnen ook de wei op waar het gras natuurlijk kort is. Ik gun ze die extra loopruimte graag (6000m2) en het is lekker meer bewegen voor hen, maar hier lees ik dan dat ik dat beter dicht zou zetten en alleen track+beton. Alhoewel dat nog steeds een groot stuk is, vind ik dat niet zo’n fijn idee eigelijk. In de zomer geef ik strookbegrazing en dan is het gras natuurlijk ook kort. Geen idee waar ik het best aan doe.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:06

Jessica_K schreef:
DA gaf bij mij aan dat ze 2x200 gram per dag moest krijgen (volwassen Fries).

Omdat ze de eerste twee dagen niet wilde eten kwamen we hier helaas bij lange na niet aan, inmiddels kan ik wel deze hoeveelheid voeren.

Ik mocht de hoeveelheid tot 500 gram op voeren :j das idd veel

trysteffyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:28

bigone schreef:
Wanneer je op een pensionstal staat dan snap ik niet dat de pensionhouder zijn klanten hier niet voor waarschuwt, beetje nalatig en jullie zitten met de kosten.

Hier zelf mijn eigenpaard begin van het jaar zandkoliek gehad. En sinds dien krijgt ie elke maand een kuurtje.
Nou werk ik op een grote pensionstal en als ik een paard zie in het zand loopt te vroeten geef ik ook aan bij de eigenaar of het misschien handig is om toch even een kuurtje aan hun paard te geven. Ik wil namelijk niet dat de paardenvriendjes ziek worden ook al zijn het niet mijn paarden ik heb wel altijd contact met ze met buiten zetten enzo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:38

Wanneer ze in de bak lopen te wroeten, daar doe je niet zoveel aan maar wanneer ze dus op een korte schrale weide staan dan is dat een garantie voor te veel zand inname. En dat gaat jaren goed tot het genoeg is en er 10tallen kilo’s zand in de blinde darm ligt . Vaak is er ook nog wel wat te merken met het rijden, Soms wat narrig want het gewicht in die darm kan pijn doen.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 10:40

Ja, ik vrees ook dat dit zich al jaren heeft opgebouwd, want dit is zeker niet het eerste jaar dat ze op een kale weide staat. Het zal ook niet met één zandkuur allemaal weg zijn, dus ik blijf de komende tijd elke maand een kuur doen denk ik.

Is de hoeveelheid lijnzaad die je normaal gesproken voor een kuur zou geven ongeveer hetzelfde als de hoeveelheid vlozaad? Dus ongeveer 200gr per dag?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:45

Mijn dierenarts adviseert voor een normale kuur circa 50 gram per 100 kilo paard aan vlozaad. Dus een normale onderhoudskuur zou voor een paard van 550 kilo 275 gram zijn. Bij een hoge mate van zand zou dit in principe verdubbeld mogen worden.

Lijnzaad durf ik niet te zeggen, maar ik zou dit navragen aan je dierenarts voor een duidelijk antwoord.
Als ik op bokt geregeld lees dat de meeste mensen 50-75 gram vlozaad per dag voldoende vinden als normale zandkuur voor een paard, dan durf ik niet zomaar op elk advies te vertrouwen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:07

Jessica_K schreef:

@superpony: idd, eigenlijk zouden die mestonderzoeken standaard een waarschuwing moeten bevatten als er een negatief resultaat voor zand uitkomt. Jij zegt 2x per jaar zandkuur te weinig, wat is volgens jou een goede frequentie?

Ik hou er meestal 6-8 weken tussen. Ik geef ze gemalen lijnzaad, dan een weekje niks en dan de psyllium.

Voor mijn gevoel prikkel ik de darmen dan net iets meer.

Dat paarden in het najaar, de winter meer zandkoliek hebben, zal meerdere oorzaken hebben. Sommigen hebben het gras kort staan eten en zand binnen gekregen gedurende een periode. Of mensen zijn hooi op de grond gaan bijvoeren, of in een bak en ze pakken van wat ernaast valt.
Maar.........Paarden staan ook nog steeds veel op stal in de winter en darmen hebben beweging nodig voor een optimale werking. Daar gaan veel mensen echt aan voorbij, maar is echt belangrijk voor het van voor naar achter eruit werken.
Tel daarbij de overgang op van gras naar ruwvoer en de darmen hebben wel wat te verduren.

Wij voeren het hele jaar rond onbeperkt hooi op meerdere plekken. Van voorjaar tm najaar kunnen ze een tijdje per dag op de wei. Ik heb meerdere kleine weitjes en laat ze nooit kaal eten en er is daarnaast dus altijd hooi.

Alles wat op de grond valt, halen we elke dag weg.

Ons hooi was stoffig, dus ander hooi gezocht. Tijdens die overgang zag ik ze grond likken, dus meteen maatregelen met bijvoeren en psyllium.

2x per jaar geef ik er ook epsom zout bij. Bij echte verdenking zoals even terug, hebben we paraffine. In eerste instantie om meerdere keren pd rechtstreeks in de mond te spuiten zoals even terug de shet na eerste keer via een sonde.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:07

Vlozaad mag gerust tot 1gram per kg lichaamsgewicht. Dus een 'normaal' paard mag gerust 500 gram. De vraag is hoe je het erin krijgt ;)

Preventie is bij zand nog veel belangrijker dan behandelen. Dus inderdaad voeren uit een bak, maar ook rondom de bak zorgen voor schone bestrating zodat ze met het op pakken van de gevallen sprietjes geen zand mee nemen. Mineralen huishouding moet verder op orde zijn. Soms zie je met selenium tekort ook dat ze bewust zand gaan eten. En een kale weide is niet ideaal. Wellicht stuk verharden rondom de ruiven/slowfeeders. En het 'weide' gedeelte maar enkele uren per dag open. Win win: je gras groeit harder dus je weide is minder kaal én ze hebben minder tijd waarin ze zand kunnen opnemen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:23

Je kunt zelf ook makkelijk testen op zand. Als ik de mestonderzoeken doe op de kliniek waar ik werk doen we mest in een lange handschoen met water op zijn kop hangen.
Kun je zelf wekelijks doen om te testen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:47

Jasmijn159 schreef:
Vlozaad mag gerust tot 1gram per kg lichaamsgewicht. Dus een 'normaal' paard mag gerust 500 gram. De vraag is hoe je het erin krijgt ;)

Preventie is bij zand nog veel belangrijker dan behandelen. Dus inderdaad voeren uit een bak, maar ook rondom de bak zorgen voor schone bestrating zodat ze met het op pakken van de gevallen sprietjes geen zand mee nemen. Mineralen huishouding moet verder op orde zijn. Soms zie je met selenium tekort ook dat ze bewust zand gaan eten. En een kale weide is niet ideaal. Wellicht stuk verharden rondom de ruiven/slowfeeders. En het 'weide' gedeelte maar enkele uren per dag open. Win win: je gras groeit harder dus je weide is minder kaal én ze hebben minder tijd waarin ze zand kunnen opnemen.

Dat lukt *\o/*