Ik heb even getwijfeld maar wil hier toch een topic plaatsen, om anderen te behoeden van wat mijn paard en dat van een stalgenoot is overkomen. In een week tijd hebben zij allebei zandkoliek gekregen. Ze staan iedere dag in een klein groepje van 8 tot 5 op een redelijk kale wei, en naast het hooi dat ze bijgevoerd krijgen grazen ze ook nog vrij veel. Op deze manier krijgen ze dus blijkbaar heel wat zand binnen. Ik kan me voorstellen dat veel paarden op deze manier worden gehouden en in deze tijd van het jaar veel zand binnenkrijgen, en vond het dus de moeite waard om anderen ook te waarschuwen.
Het paard van mijn stalgenoot staat nu op de kliniek, omdat zijn situatie helaas niet verbeterde. De dierenarts had aangegeven nooit zoveel zand bij een paard te hebben gezien als bij hem.

Bijzonder is dat we in oktober nog mestonderzoek hebben laten doen. Hierbij is ook op zand gecontroleerd, en mijn paard zou weinig tot geen zand in de darmen hebben. De dierenarts gaf nu echter aan dat mestonderzoek vaak geen betrouwbare uitkomsten geeft als het om zand gaat, omdat het zand niet met elke mesthoop mee naar buiten komt. Als ik dit had geweten, dan had ik er natuurlijk allang een zandkuur in gegooid. En in de toekomst zal ik dit ook zeker regelmatig blijven doen.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2.. doe er je voordeel mee