Aanhechting tussenpeesblessure voorbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bibin

Aanhechting tussenpeesblessure voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 21:47

Hallo allemaal,graag hoor ik wat ervaring over bovenstaande blessure.

Dus echt de aanhechting en geen andere peesproblemen.

Ik heb al het hele forum door gelezen maar krijg eigenlijk geen antwoord op mijn vraag.

Namelijk, liep jouw paard ook zo kreupel?

Ik lees overal over nauwelijks kreupel etc etc.

4 weken geleden zagen we dat ze echt kreupel liep in draf. Gestopt met de les, na drie dagen Da laten komen. Advies 2 weken stappen daarna bellen.

Na 2 weken stappen en koelen even rechtdoor op het harde gekeken, nog steeds even kreupel.

Besloten het meteen hogerop te zoeken en afspraak op kliniek gemaakt, uitverdoofd, foto s en echo, conclusie blessure aanhechting tussenpees onder de knie . Ingespoten met ontstekingsremmer, Advies stappen onbeperkt, verder op stal en minipulse therapie. Over 6 weken terug. Gaat waarschijnlijk 4 maanden duren, geen reden tot zorg.

We zijn nu bijna een week verder na bezoek kliniek en ze loopt sindsdien ook in stap kreupel, misschien door de onderzoeken. Ze hebben flink wat buigproeven gedaan en gelongeerd. Maar ik maak me wat zorgen, zou dit na een week rust niet beter moeten gaan.

Dus mijn vraag, wie heeft dezelfde blessure en liep jouw paard ook echt kreupel? En wanneer zag je verbetering?

ivy_power89

Re: Aanhechting tussenpeesblessure voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:22

Mijn paard heeft een tussenpeesblessure rechtsvoor aanhechting aan de bovenkant.

Ik ben al maanden bezig, eigenlijk al vanaf februari. Was in draf duidelijk niet goed. 6 weken stappen, daarna opbouwen, maar vond hem nog steeds niet goed. Bij vervolg onderzoek duidelijk niet goed. 3.5 maand op de wei gelopen, terug voor controle en nauwelijks verbetering. Ook op echo beeld.
Door naar de raaphorst, daar met utc scan duidelijk blessure, 6 weken stappen (2x 30 minuten) 2x shockwave en verder 20 minuten koelen. Niet los in de paddock.
Inspuiten had geen zin, bracht de vezels alleen maar op spanning.
Na 6 weken terug, wel iets verbetering maar niet naar verwachting. Weer shockwave toegepast en nog eens 6 weken stappen.
Recent zijn we terug gegaan, nu was gebied rustig, en mogen we heel voorzichtig opbouwen.
Arts is nog steeds positief

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 14:58

Zo dan ben jij er al een tijd zoet mee. Wat fijn dat het nu eindelijk de goede kant op gaat.

Heb je jouw paard vanaf het begin op boxrust gezet, of liep hij nog in de wei / paddock?

Was jouw prognose ook max 4 maanden?

Wij moeten half januari terug, ik hou er nu al erg rekening mee dat het dan nog lang niet beter gaat, dan valt het niet zo tegen.

Shockwave heeft hij het niet over gehad. Wellicht de volgende keer als herstel uitblijft.

We zijn wel begonnen met de minipulse, daar was hij erg enthousiast over.

We wachten het maar af,

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 01:21

Ja heeft mijn paard ook gehad. Was echt stokkreupel. Wij hebben hem behandeld met prp en 3 shockwave behandelingen. Na 6 weken weer een goede echo en mochten vanaf daar weer opbouwen.

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 14:09

Hi, bedankt voor je reactie.

'fijn' om te lezen dat het dus vaker voor komt dat een paard er zo duidelijk kreupel van loopt.

En echt fijn om te lezen dat je als vrij snel weer kon opbouwen.

Het zal ook aan de ernst vd blessure liggen hoe lang het gaat duren.

Onze arts was positief dus daar hou ik me maar aan vast.

Helaas veel ervaring met ons andere paard en ook met deze dat het vaak toch net niet klopt helemaal.

Dit paard is van mijn dochters en we hebben al jaren continu pech met onze paarden dus ik probeer ze een beetje voor te bereiden dat ook dit best lang kan gaan duren.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:43

Mag ik vragen hoe je je paarden normaliter traint?
Jammer dat je al heb laten inspuiten, dat werkt vaak eventjes en zorgt daarna juist voor verslechting. Verder ben ik zelf geen voorstander van boxrust, om meerdere redenen.

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 15:03

@Agossie.

Ik ga uit van het advies van de Da.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:39

Ik hebbwel goede ervaringen met de minipulse. Mijn merrie had een tussenpeesblessure aan het achterbeen.
Er zat vocht in de pees waardoor het peeskapsel op spanning stond, dat was pijnlijk.
Kan door het inspuiten iets dergelijks ook bij jou aan de hand zijn?
Bij mij is het goed gekomen, maar de pees is wel beschadigd door het littekenweefsel.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:06

Ik heb er ervaring mee. Was helaas al in een vergevorderd stadium. Liep ook niet helemaal rad maar zeker niet stokkreupel. Toen bestond schockwave/ laser helaas nog net niet.
Ik kon kiezen, of 3 maanden in de box met paar keer per dag stappen. Of 1 jaar op de wei als ponylief zich rustig zou houden. Het was alleen wel zo vergevorderd dat het positiefste scenario zou zijn dat ik er buiten een stapritje mee zou kunnen maken met max. een paar minuten draf.
Omdat ponylief wat ouder was en thuis stond besloten een jaar op de wei te zetten. Hij hield écht van het werken maar mocht nu helemaal niets. Na 1,5 jaar ben ik er zo maar af en toe op gaan zitten en dan zomaar van de wei naar de stal (max 3 minuten). Maar was nog steeds niet helemaal rad. Hij verpieterde ook helemaal door het niets doen en gaf uiteindelijk toe aan de pijn (liet hij verder nooit merken). Uiteindelijk dus toch besloten hem in te laten slapen, helaas.

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 21:29

Wat zielig Anne dat het niet goed afgelopen is met je pony. Ik kan me voorstellen dat het heel rot is om te zien dat je paardje aftakelt.

Gelukkig ook positieve verhalen Dioni, heb je de minipulse lang gebruikt? Ik gebruik hem nu 2 weken, 2x per dag 30 minuten. Ik ben heel benieuwd of het resultaat geeft, het voelt iig wel goed om iets te kunnen doen.

Het zou best kunnen wat jij zegt, over dat inspuiten.

Dat er nog littekens zijn, in hoeverre ervaar jij daar nu nog last van qua training enzo.

Wij hebben haar nog niet zo lang, bijna een jaar, en we hebben flink geoefend met buiten ritjes maar ze vind het heel erg spannend allemaal en dat levert af en toe best gevaarlijke situaties op, ook als we met een groepje gaan. Dus als zij enkel nog geschikt zou zijn voor rechtdoor buiten ritjes hebben we wel echt een probleem.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:37

Mijn paard doet het al 2 jaar recreatief goed. Ze heeft ook een paar kleine plekjes op het si gewricht rechts. Af en toe heeft ze een mindere periode, dan pas ik de beweging aan tot ze weer bij trekt.
De minipulse gebruikte ik in het begin dagelijks. Nu naar behoefte.
Ik heb hem uiteindelijk gekocht, en geen spijt van.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:05

Mijn merrie heeft een ander soort peesblessure, maar die is ook al sinds t begin behoorlijk kreupel en nog steeds. Maakte mij altijd beetje zorgen, omdat de meeste verhalen met peesblessures zo zijn dat ze of niet kreupel zijn of maar heel kort. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn dus

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:16

Hier een volledig herstelde pony van deze blessure. Het was een lichte blessure en ik wilde mijn paard niet (te lang) op boxrust houden. Eerst 1,5 week op stenen paddock, vervolgens kleine zandpaddock en daarna een stuk wei afgezet.. het opbouwschema heb ik niet opgevolgd. Ik heb ze 3 maanden lekker paard laten zijn.. tot ik in haar gedrag merkte dat ze weer aan de slag wilde.

Voor ik er weer op ging een nieuwe scan laten maken, 90% hersteld, de rest moest juist door sterker worden/training herstellen.

Sindsdien loopt ze nu al 3kwart jaar goed (wel minder fanatiek/zwaar dan voorheen).

Met geduld komt het echt wel goed, zou je wel aanraden eerder een stap te langzaam te gaan ipv te snel.

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 10:08

Hoi Laura, hoe lang is je paard al geblesseerd?

Renee, klopt onze Da gaf ook aan dat het een lichte blessure is die wel wat tijd nodig heeft. Maar toen ben ik gaan googlen en dit forum gaan lezen en kwam ik toch andere verhalen tegen. Helaas heb ik, bij ons op stal, niet de mogelijkheid om zelf stukken af te zetten oid. Sowieso staan alle paarden nu op stal met paddockservice dus voor nu is de boxrust met stappen goed vol te houden. We gaan 3x per dag stappen en uitgebreid poetsen /knuffelen en plukjes hooi eten op het erf. Ik heb eigenlijk het idee dat ze het allemaal wel gezellig vindt.

Opbouwen daarentegen wordt wel een dingetje aangezien ze behoorlijk pittig kan zijn. Dus dat gaat we idd heel rustig aan doen, als het eenmaal zo ver is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:18

Hier ook een tussenpees (links voor) blessure ook op de aanhechting alleen dan laag ( buitenste sesam beentje).
Nu ongeveer 8 weken aan het stappen, op het harde en in een vlakke niet zware bak.
Omdat haar sesambeetje ook ontlast moet worden is ze binnendoor gezet en op ijzers.

Vorig jaar ook deze blessure gehad waarvan ze helemaal was hersteld.
Maar blijkbaar doet ze het zelf, ze gebruikt link voor als standbeen en in combi met minimaal scheef afslijten van haar hoef (naar buiten). Of ze dit is gaan doen naar haar eerdere blessure is niet duidelijk. Toen lag de fout bij mijn oude smid welke haar scheef op ijzers had gezet (wel minimaal, maar toch genoeg).

Nu is zij nooit echt kreupel geweest, gewoon een tikje erin. Het begon met 2 stappen niet helemaal lekker met aandraven. Daarna gewoon goed, en bleef goed. Twee weken erna wederom hetzelfde verhaal. Toen een afspraak gemaakt bij de kliniek omdat we we vermoeden dat ze hetzelfde had als het jaar ervoor.

Naast stappen loopt ze gewoon de hele dag buiten (vorig jaar was met de zomer en liepen ze 24/7 buiten).
Woensdag moeten we weer op controle, hopelijk ziet de pees er weer beter uit en mogen we verder opbouwen

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:30

@bibin, sinds begin april ongeveer. Toevallig paar weken terug gekeken en ze liep nog niet goed, maar ook niet zo slecht meer als aan het begin. Nu liep ze met het uitverdoven rechtdoor op t harde nog niet volledig rad, op de volte toen wel, daar maakte de da zich toen niet zo'n zorgen om, maar misschien moeten we daar uiteindelijk toch nog iets mee. Ik heb besloten om dr de winter te laten staan en van het voorjaar opnieuw te scannen. We doen wel regelmatig een wandelingetje door de wijk.

Ze heeft trouwens een blessure in dr strekpees achter, dus wel iets anders als een tussenpees.

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 16:49

Spannend kiki woensdag.
Super balen zeg 2keer zo n blessure.dan heb je ook het gevoel dat je niks anders doet dan er naast lopen.

@laura, jij bent ook al lang bezig, heb je je paard bij huis?

Ik kan er soms wel jaloers op worden wanneer stalgenootjes zeggen dat ze al 6 jaar (bijv) geen veearts hebben gezien.

Ik ben nu ook in afwachting van telefoontje van de Da. Ik voel een hard bobbeltje op haar pijpbeen net onder de knie,schiefel misschien, hoort dit bij de blessure? haar been blijft ook iets warm, we stappen nu al 5 weken en ze loopt nog steeds licht kreupel in stap, ik ben er niet gerust op. Dus heb wat foto s van de verdikking eb filmpje in stap door gemailt, ik ben benieuwd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:27

Ja idd echt niet leuk.
Maar vorig jaar was het ook niet duidelijk eigenlijk. Onder het zadel voelde ze niet 100% je voelde een tikje erin. Omdat het zo warm was haar lekker vrij gegeven voor 2 weken.
Maar totaal geen verschil.
Rare was, je zag er met lopen niets aan. Ook op het harde niet, maar erop wel.

Kliniek geweest en die zagen eigenlijk ook niks. Niet op de volte op het harde en zachte. Zoals hij zei `ik moet echt mierenn**ken dan miss 1 half mini stapje niet helemaal 100.
Buigproef links voor, echt heel minimaal.
Toen rechtvoor en toen merkte hij verschil in hoever hij kon buigen (rechts kon verder). Links gevoeld en idd, toen iets meer druk erop en toen gaf ze een mini reactie.
Foto bevestigde zijn vermoeden en aanvullende echo de rest.

Wij mogen wel onder de man stappen. Dus hebben vorig jaar heel wat stapritjes buiten gedaan.
Nu met deze periode dit jaar is het wat lastiger, vroeg donker, slecht weer. Dus nu meer in de bak bezig. Voor haar niet leuk, ze vind het doodsaai.

Nu voelt ze zich gelukkig wel goed, iets te goed. Pffff zo gek als een deur soms.

Maar hoe wordt ze verder gehouden? Staat ze op rust of heeft ze ook vrije beweging?

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 18:22

Ja met dit weer is het echt helemaal niks dat stappen!

En ik kan nog geen eens de bak in want zodra ik die in ga, gaat ze helemaal los, op het erf is ze gelukkig braaf zolang ik hetzelfde rondje aan hou, maar in de regen is het voor mij wel wat minder.

Afgelopen zomer is ze ook kreupel geweest, foto s en de hele mikmak maar toen kwam er niks uit, ze reageerde toen wel 90%rad op de 2e verdoving van onder. Ze werd elke week beter en na 8weken zijn we weer gaan rijden, dit ging dus 4 maanden goed en nu weer hetzelfde been, met als verschil dat ze nu alleen maar slechter liep na de 2e verdoving, dus hetzelfde been, maar andere blessure.

Puntje bij paaltje hebben we haar nog geen jaar,en stappen we al bijna de helft. in maart is ze ook nog erg ziek geweest, dus toen ook 6 weken uitgeschakeld.

Ik vind het ook zo zielig, ze staat verder gewoon op stal, met veel hooi, likspeeltjes en 3x per dag een ruim uur aandacht. Ze mag ook niet los vd arts. Ze heeft wel een buitenbox en er gebeurt heel veel op ons erf dus dat is wel gezellig.

Succes morgen, komt de arts bij je langs of ga je naar de kliniek?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:36

@bibin, ja inmiddels al lang. Ik heb gisteren bij Jente een pijnmeting laten doen. Ik had het idee dat ze pijn had in dr lijf. Was t nou alleen dr pees of zit er nog iets niet goed? Conclusie, in dr bekken zit ook een probleem. (Ik ga niet volledig uit van die pijnmeting, maar dit is iets wat ik zelf sinds het begin ook al roep). Dat zit de genezing natuurlijk ook wel in de weg. Dus dat gaan we nu behandelen, hopelijk neemt dat de pijn weg, kan de pees herstellen en is dat gelijk het euvel waarom ze niet volledig rad was na het verdoven.

Ze staat trouwens niet aan huis, maar wel vlakbij bij mensen aan huis die vroeger paarden hebben gehad, dus t is wel ons eigen feestje verder.

Hier ook al veel pech gehad. Ja ik weet dat ik een paard met problemen kocht, maar ik had gehoopt en hoop nog steeds dat we wel nog lekker bosritjes kunnen/ konden maken

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:44

Bibin, hier niet uit verdoofd en ook niet ingespoten.
Maar ze hoefde van onze da ook niet op rust, mocht gewoon dr ding blijven doen.
Vorig jaar was met de zomer en liep ze 24/7 buiten, nu overdag buiten en met de nacht op stal.

Nee ga daar heen met de trailer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:19

Vanmorgen weer bij de kliniek geweest.
Buigproef goed.
Longeren op het harde en zachte goed
Echo van pees en sesam beentje goed.

Met het compliment dat ze zo ruim kon bewegen.

Weer groen licht om alles weer naar het normale op te bouwen.
Zoals de da zei "gas op die lolly" _O-

Wel voor op ijzers laten was zijn advies, iets binnendoor. Puur om herhaling te voorkomen.
Nou ben ik geen echte fan van ijzer, maar als dat het kan voorkomen, prima daar kan ik mee leven

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:33

Mijn ruin had al oude peesblessures aan de achterbenen die goed hersteld waren met 24/7 buiten. Alles ging eigenlijk goed, tot hij opgejaagd werd door een ander paard en heel gek heeft gedaan. Hij liep echt rot, dus gelijk een echo laten maken en dat was niet goed.

Ik heb helaas het advies van de veearts opgevolgd en zijn leefruimte verkleind, naar een klein paddockje met zijn vaste shet vriendje. Hij kon amper lopen, dus eerst laten staan en na 2 weken kleine stukje gaan oppakken met wandelen op het harde.
Hij ontwikkelde al snel littekenweefsel, door dat stil staan.

Daarop een soort demping zooltjes gekregen en het stappen gaan uitbreiden, zodat hij eerst redelijk pijnvrij weer kon bewegen. Daarna snel die zooltjes weg en zo op het harde stappen. En weer 24/7 samen laten lopen.
Veel ups and downs gehad. HB geweest door het stil staan en wel een bak hooi, want wat moet je anders op een klein stukje doen.

Dat heeft op onze vorige plek nog wel wat tijd gekost, maar sinds we verhuisd zijn en thuis een mooie pp aanleggen loopt hij al meer dan een jaar goed en het littekenweefsel is niet erger geworden, dan toen we het ontdekten en hem gelijk van dat kleine stukje hebben afgehaald.

Veel advies is echt achterhaalt en behandelingen zijn soms twijfelachtig. Vaak is het vervangen van vrij bewegen en het resultaat te betwisten, want wie zegt dat een paard na 3 maanden is hersteld door een behandeling? Hoe goed zijn resultaten na 3 maanden vrij laten staan? Tijd speelt daarin ook ene grote rol.

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 16:43

Super goed nieuws kiki!

Lekker aan de slag en duimen dat het nu allemaal goed blijft gaan.

Ik snap wat je bedoelt superpony, en ik heb meer verhalen gelezen dat het beter ging met grotendeels of 24/7 buiten.

Nu heb ik op onze stal die keuze al helemaal niet, sowieso niet hier in de buurt. We hebben 2paarden en onze andere zou ik met een gerust hart buiten zetten met een blessure, die kijkt niet op of om. Maar dit paard gaat continu uit dr dakkie, lijkt me niet heel bevoordelijk. Maat fijn dat het bij jouw pony goed is gekomen.

Ik heb contact gehad met de Da. De verdikking had hij ook al gevoeld en op de foto gezien toen haar knie gefotografeerd werd. Was een oud iets. Ver vd pees af. Dat ze in stap nog niet goed loopt vond hij wel jammer maar er is geen regel voor en ieder paard geneest anders. Dus we blijven stappen, 13 Januari terug, volgende week haar ijzers er af met zooltjes (dat was een leuk idee van da nr 1, maar totaal niet nodig volgens kliniek) dus dan staat ze weer lekker op haar blote voetjes, misschien helpt dat ook.

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 16:52

@laura

Wat handig zo n pijn meeting. Is dat helemaal betrouwbaar? Dat zoeken is zo vervelend he, je weet dat er iets is, maar om er achter te komen wat duurt vaak zo lang.

Lijkt me heerlijk om eigen baas te zijn over je eigen plekje, helaas wonen wij daarvoor echt aan de verkeerde kant vh land denk ik.