grasmix voeren voor aanvang weidegang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

grasmix voeren voor aanvang weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 09:06

Mijn oudere hafje heeft ppid en mijn jongere haf is wat gevoelig op de dramen met overgang kwa ruwvoer/gras

Nu gaan ze bij ons in mei het weiland op en wil ik april beginnen met ingrazen. Dit moet aan de hand, je kan niet even je paardje in weilandje zetten en je ding doen.

Ze staan bij ons maximaal maar 3 uur op het land, en toch wil ik dit graag opbouwen. Is het dan al een idee om voor die tijd grasmix door het krachtvoer te mengen en zo ook langzaam te kunnen opbouwen?

Het is niet dat ze gelijk 3 uur het weiland op gaan, dit wordt ook opgebouwd maar wel in een vrij snel tempo.. Tuurlijk kan ik ze eerder van het land afhalen.

Of zou dat geen effect hebben en is het zonde van de het geld van de zak gramix.

Beide paarden lopen wel 24/7 in een hitactief stal

RianneH

Re: grasmix voeren voor aanvang weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:24

Ik ben ooit met die reden begonnen met grasmix maar heb zelf geen verschil gemerkt in het voorkomen van gaskoliek door het gebruik. Structuur en vertering ervan verloopt toch heel anders dan dat van vers gras (helaas).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:28

Grasmix is veel droger dan echt gras en zullen de darmen ook anders op reageren. Ik zou het dus niet doen om koliek te verkomen. Wat wel kan als je echt traag wil opbouwen is bvb een Halve kg net geknipt gras bij het voer geven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:30

Grasmix is eigenlijk niets anders dan hooi in kleine stukjes gehakseld.
Het is kunstmatig gedroogd en daardoor niet vergelijkbaar met vers gras wat juist ook veel vocht bevat.

Om vers gras op te bouwen zullen ze echt vers gras moeten eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:35

Pas op met grasmix en grasbrok, er zit nogal wat suiker in. Ik dacht dat ik veilig de grasbrok van pavo kon bijvoegen. Mijn IR shet heeft 5 dagen een handje geweekte brok extra gekregen en staat hoefbevangen sinds gisteren. Dacht dat 7,8% suiker wel mee viel, niet dus. Kijk voor je paard met PIDD dus heel goed naar de waardes die vermeld staan op de zakken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:38

Maar denk je echt dat die 7.8% de oorzaak is? Kan ik me nauwelijks voorstellen. Hooi met 7.8% wordt als veilig gezien en daar eten ze veel meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:49

mysa schreef:
Maar denk je echt dat die 7.8% de oorzaak is? Kan ik me nauwelijks voorstellen. Hooi met 7.8% wordt als veilig gezien en daar eten ze veel meer van.

Ik word ondersteund door iemand die met kruiden werkt, zij geeft aan dat mijn pony geen voer mag hebben dat meer als 4% suiker bevat (weet ik pas sinds gisteren) . Mijn paarden staan op een zandpaddock, heb maar 1 gezond dier, de andere 2 worden ziek van gras. Mijn hooi is 2de snede, vaak zelfs 3de en daar is niets aan veranderd. Pony krijgt een handje luzerne en een handje brandon xl, krijgt ie al maanden zonder problemen. Hij kan mee ete' van 2 netten, maar niet uit de hooibak. Ging al een hele tijd goed zo. Ik geef 5 dagen grasbrok en poef, hij staat bevangen en de dierenarts kan komen. Mijn andere ruin die niet tegen gras kan, heeft ook problemen nu hij grasbrok bij krijgt. Voor hem kon ik zaterdag de dierenarts bellen. (paarden krijgen het dus niet meer) Ik zou het dan ook nooit zonder overleg met een dierenarts aan een paard geven dat niet gezond is. Kan geen toeval zijn dat mijn 2 zieke paarden een paar dagen na het toevoegen van grasbrok aan hun menu in de problemen geraken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:08

Bestaat dat, hooi met max 4% suiker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:18

Poekkie schreef:
Bestaat dat, hooi met max 4% suiker?

Geen idee, mijn hooi is niet getest. Feit is wel dat ik 2 zieke paarden heb en paar dagen nadat ik met de grasbrok gestart ben. Ik weekte 1 voerschep voor 2 grote paarden en een shet, wat neer komt op 1/3 emmer eens het geweekt is. Pony kreeg een handje, de rest werd verdeeld onder de 2 grote. Zaterdag stond mijn oude ruin die niet tegen gras kan met dikke benen en oedemen, waarvoor de dierenarts met spoed kon komen, gisteren stel ik vast dat mijn shet kreupel loopt. Voor beide dieren kan de dierenarts vandaag terug komen. De grasbrok is het enige wat erbij gekomen is in hun dieet de laatste week. Ik weet dat beide dieren niet tegen vers gras kunnen. Mij lijkt het dan ook toch echt wel overduidelijk dat je niet zomaar grasbrok kan geven aan dieren met gezondheidsproblemen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:29

Had je een beetje opgebouwd of direct 1/3 emmer? (Wat is dat, een 3l, zoiets?)
Want als ik de voerwaardes van grasbrok En grasmix even opzoek zie ik eigelijk niets schokkends en zou ik dat zo aan mijn 2 ex-hoefbevangen shets durven geven. Zeker een klein handje zou toch echt geen verschil mogen maken.

Hier trouwens ook al eens eentje bevangen gehad zonder dat er iets veranderd was aan het rantsoen. Alleen grof hooi en een beetje vitaminekorrel. Oorzaak zullen we nooit weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:35

Poekkie schreef:
Had je een beetje opgebouwd of direct 1/3 emmer? (Wat is dat, een 3l, zoiets?)
Want als ik de voerwaardes van grasbrok En grasmix even opzoek zie ik eigelijk niets schokkends en zou ik dat zo aan mijn 2 ex-hoefbevangen shets durven geven. Zeker een klein handje zou toch echt geen verschil mogen maken.

Hier trouwens ook al eens eentje bevangen gehad zonder dat er iets veranderd was aan het rantsoen. Alleen grof hooi en een beetje vitaminekorrel. Oorzaak zullen we nooit weten.

Ze krijgen geen 1/3 emmer per paard, de shet een handje en de 2 grote de rest. Zal neerkomen op max anderhalve voershep per paard. En als je Pavo mag geloven, is het product te vergelijken met goed hooi en kruiden.
Als er nu maar ene problemen had na het starten van de grasbrok, OK, maar 2 tegelijkertijd?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:45

Je weet op dit moment niet hoeveel suiker in je hooi zit, maar een kruidenvrouw heeft jou gewaarschuwd dat het max. 4% mag zijn (iets wat mij bijna onmogelijk lijkt?). En daaruit trek je de conclusie dat het aan de grasbrok ligt. Heeft je dierenarts gezegd dat het door de grasbrok komt?

Iedereen trekt natuurlijk voor zichzelf de conclusies die hij/zij wil trekken, maar als je gaat waarschuwen op een openbaar forum voor een bepaald product vind ik wel dat daar iets meer grond en argumentatie aan mag zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:51

Gini schreef:
Je weet op dit moment niet hoeveel suiker in je hooi zit, maar een kruidenvrouw heeft jou gewaarschuwd dat het max. 4% mag zijn (iets wat mij bijna onmogelijk lijkt?). En daaruit trek je de conclusie dat het aan de grasbrok ligt. Heeft je dierenarts gezegd dat het door de grasbrok komt?

Iedereen trekt natuurlijk voor zichzelf de conclusies die hij/zij wil trekken, maar als je gaat waarschuwen op een openbaar forum voor een bepaald product vind ik wel dat daar iets meer grond en argumentatie aan mag zitten.

Hooi krijgen ze al de hele tijd, van dezelfde leverancier en geeft geen problemen. Grasbrok wordt toegevoegd en na enkele dagen zijn de 2 die gezondheidsproblemen hebben ziek. Iets met 1+1=2. Als 1 ding wijzigen aan je voerbeleid dit effect heeft, dan is dit een logische conclusie van mezelf en de persoon die me met kruiden ondersteund.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:30

Ik verwacht niet dat grasmix hierin verschil gaat maken, omdat dit inderdaad al gedroogd is. Ik weet niet precies van welk gras grasmix gemaakt wordt, maar in het voorjaar heb je gewoon erg rijk gras waar alle paarden aan moeten wennen. Mogelijk kun je kijken naar producten om de darmen te ondersteunen, als je aan de snelheid van het opbouwen niet zoveel kan veranderen