Wat te doen met een paard met ernstige artrose?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiavh

Wat te doen met een paard met ernstige artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 19:43

Hey,
Sinds een jaar geleden te horen gekregen dat mijn paard in beide sprongen ernstige artrose heeft. Hij is hier 2x al voor behandel met ontstekkingsremmer spuitjes maar steeds niet aangeslagen.
Hij staat ondertussen op een wei waar hij dus steeds kan bewegen en dit helpt een beetje, hij is minder stijf dan toen hij op stal stond. Maar hij loopt nog steeds niet correct.
We hebben al verschillende supplementen geprobeerd zoals: glucosamine msn, groene mixpoeder van de da (geen idee hoe dat noemt), verschillende oliëen.
Wat moet ik met hem doen?
Nogmaals laten behandelen?
In beweging houden? (is dit dan pijnloos?)
Welke supplementen zouden moeten helpen bij ernstige artrose?

Ik ben radeloos ondertussen. Hopelijk kunnen jullie me goede raad geven.
Het enige dat ik momenteel nog met hem doe is af en toe gaan wandelen enkel in stap.

Marita

Re: Wat te doen met een paard met ernstige artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:57

Als je paard niet goed loopt, heeft ie pijn. Door continue te kunnen bewegen, voelt hij zich waarschijnlijk wel beter, maar niet perse pijnloos. Ik zou toch overwegen om hem op pijnstillers te zetten of afscheid te nemen. Het leven moet wel leuk en pijnloos zijn. Mijn paard had ook artrose en toen het niet meer pijnloos ging, heb ik haar laten inslapen. Zo’n beslissing hoort ook bij je verantwoordelijkheid als baasje.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:06

Zodra het niet meer gaat is er maar een mogelijkheid en dat is afscheid nemen. Zolang het acceptabel is zou ik hem lekker in de wei laten lopen.

Nog een keer behandelen kan, maar als het niet aanslaat is dat eigenlijk zonde van je geld.

Misschien is dit iets? https://www.pavo.nl/producten/pavo-mobility

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:24

Artrose word helaas nooit meer beter en als ie niet goed loopt zou ik overwegen hem een aantal dagen zware pijnstillers te geven. Loopt ie dan wel goed dan weet je dat ie de rest van de tijd veel pijn heeft. Je kan hem nog een tijdje op pijnstillers houden als dat werkt maar bereid je voor op het afscheid. Als ie niet meer pijnvrij zou kunnen leven zou ik hem in laten slapen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:31

Overleggen met je dierenarts hoe je hem nog een tijdje pijnvrij kan houden. Ik denk dan aan pijnstillers. Daarmee zou je hem in elk geval in de winter kunnen ondersteunen. Je hebt kans dat hij in de lente en zomer weer wat beter loopt. Je moet het nauwlettend samen met je dierenarts in de gaten houden. Als het niet meer gaat dan is afscheid nemen het enige wat je nog kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:32

Mijn paard heeft heel lang op duivelsklauw (vloeibaar) gestaan van de paardendrogist.
Daar deed ze het heel goed op.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:33

Een kreupel paard heeft pijn.. Ik zou hem op pijnstillers zetten voor nog een fijne tijd en zodra dat niet meer gaat respectvol afscheid nemen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:09

Mindim schreef:
Mijn paard heeft heel lang op duivelsklauw (vloeibaar) gestaan van de paardendrogist.
Daar deed ze het heel goed op.

Ik voer ook duivelsklauw maar dan de kruiden. Werkt hier ook ontzettend goed. En kost geen drol.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:15

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:49

Als de injecties telkens niet aan slaan, heb je dan wel de juiste plek behandeld? Oudere paarden hebben vaak artrose in de sprong (spat), maar het kan ook heel goed samenhangen met zere knieën/heupen/SI. Is de kreupelheid weg, wanneer de sprong verdoofd wordt??

Zo niet, kun je de sprongen wel blijven behandelen, maar dat heeft dan weinig zin. Daar zal best artrose zitten, maar niet de primaire oorzaak van de kreupelheid .
Kijk ook even kritisch met je hoefsmid naar manier van bekappen en eventueel ijzers.

Om echt goed effect van een supplement te zien, zou ik het zeker 6 weken proberen.

Soms kun je met een tijd pijnstilling de vicieuze cirkel wel doorbreken: paard heeft pijn, beweegt minder, resultaat is nog meer pijn. Als je met pijnstilling tijdelijk de pijn weg kan nemen en hij gaat weer meer bewegen, krijg je ze soms weer de goede kant op.

Duivelsklauw geeft wisselende resultaten, bij elk paard anders. Maar is de moeite waard om te proberen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:52

Afscheid nemen... Een kreupel paard heeft pijn en artrose is niet te genezen, het word alleen maar erger.

Cynthiavh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 14:54

Het paard loopt enkel kreupel bij het werken niet gewoon op de wei dus afscheid nemen lijkt me zeer drastisch.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:01

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:03

Cynthiavh schreef:
Het paard loopt enkel kreupel bij het werken niet gewoon op de wei dus afscheid nemen lijkt me zeer drastisch.

Uit je eigen bericht:
Hij staat ondertussen op een wei waar hij dus steeds kan bewegen en dit helpt een beetje, hij is minder stijf dan toen hij op stal stond. Maar hij loopt nog steeds niet correct.

Tja, je kunt hem 24/7 op de pijnstilling zetten maar is alleen maar pappen en nathouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:51

tjakka123 schreef:
Cynthiavh schreef:

Uit je eigen bericht:

Tja, je kunt hem 24/7 op de pijnstilling zetten maar is alleen maar pappen en nathouden.

Laten we er van uitgaan dat TS zelf daarin een inschatting van kan maken. Wij kennen het paard niet, hebben het ook niet in de wei zien lopen.
Ik blijf bij de Devils relief trouwens van het paardendrogist merk :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:54

Als je paard echt beperkt wordt in de beweging en ook in het leven zou ik een beetje een afweging gaan maken...

Wat je wel kan doen is eens 10-14 dagen metacam laten voorschrijven door de dierenarts en eens kijken of je paard veel veranderd in gedrag/beweging met zware pijnstillers. Zie je veel verschil? Dan vrees ik dat je weet wat je te doen staat. Een paard voor de rest van zijn leven op zware pijnstillers gaan zetten is geen oplossing maar een uitstel van executie...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:05

Ik zou wel meer info willen. Hoe ernstig is ernstig? Hoe zien de foto's eruit?

Mijn 2 ruinen en ene merrie hebben artrose, maar alle 3 verschillend.

Mijn merrie is 27 en liep toen ze 20 was en nog op stal stond slechter dan de laatste jaren 24/7 buiten. Ze heeft toen glucosamine gehad en curcuma, maar krijgt nu al paar jaar niks meer. Loopt goed en doet nog gek.

Mn ene ruin heeft artrose, maar loopt er niet slechter door. Heeft wel een slechte periode gehad, maar het bewegen doet hem goed.

Mn andere ruin heeft echt artrose door teveel, verkeerd en te zwaar trainen. Die heeft er meer last van, maar loopt wel zuiver.

Het verschil bij ze is; De merrie is bikkelhard, wil altijd lopen en toont slecht. Die is op de rontgen misschien slechter, maar ze laat dat echt niet zien mocht dat zo zijn.
De ene ruin kan echt niet veel hebben en zou echt kreupel lopen bij pijn.
De andere ruin is qua karakter totaal anders en dat merk je dan ook. Waar bij de andere 2 het 24/7 vrij bewegen goed helpt en ze al jaren zuiver lopen, is dat voor hem te laat gekomen. Hij is stabiel en was misschien slechter geweest als je hem jaren geen beweging was blijven geven, maar dat weten we niet. Hadden we hem eerder 24/7 buiten gehad, was hij misschien eerder stabiel geweest. En met stabiel bedoel ik dat de artrose minder snel erger wordt.

Dus het ligt er imo echt aan op welk moment je erachter komt en wat eraan kan en wil doen. Ben je er vroeg bij kan je echt nog veel betekenen met de manier van bewegen, voeding etc. Ben je wat laat, wordt het echt veel moeilijker.

Kreupel lopen=wel echt pijn en nooit oke. Een paard moet gewoon nog minimaal een sprintje kunnen trekken, de kudde een beetje bij kunnen houden en uit zichzelf rondlopen. Als er nu eentje ergens steeds alleen achter blijft, stil blijft staan etc, houdt het hier wel echt op. Ik kijk ook naar de anderen en hun reacties op elkaar.