Shetlander plot kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muchacho1

Shetlander plot kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 12:06

Ik heb sinds nu 1,5 week een Shetlander over genomen, is nooit iets aangedaan en is totaal niet opgevoed. Inmiddels is het echt een schat alleen normaal aanraken etc is nog lastig.
Hij staat nu nog bij degene waar ik heb van heb overgenomen. Staat veel in hele modderige grond tot de kogel, sommige plekken knieeen. Heeft wel een stuk droog waar hij kan staan. Het eten is alleen in het modderige stuk.

Nu kom ik vannochtend bij hem, ne het viel me gelijk op dat hij minder actief was, stond niet te eten bij de andere. Ik ging hem even een stukje wandelen en hij is plots heel erg kreupel in z’n linker achter een. Kogel is warm, maar niet dik. Hoeven zijn nog niet bekapt, staat op de planning wanneer hij wordt verplaatst. De hoef was ook aardig warm maar niet super heet ofz.

Zou dit een hoefzweer kunnen zijn? Is dit een spoedgeval? De veearts die ik heb die komt alleen bij spoed op zondag en zegt dat dit geen spoed is.
Kan iemand mij helpen? Kan het ook iets anders zijn dan een hoefzweer? Ik temperatuur vanmiddag zijn temperatuur.

Hevonen

Re: Shetlander plot kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:11

Kan van alles zijn. Let goed op of het been niet dik wordt (Einschuss), maar verder kun je het pas een beetje bekijken als je hem uit de modder hebt. Je kunt natuurlijk zijn benen afspoelen, misschien heeft hij een wondje of dikke plek die je nu niet ziet. Verder de hoeven goed schoonmaken en kijken.

Denk dat een hoefsmid een goed idee is, misschien kan hij eerder komen. Goede hoefsmeden hebben vaak veel idee van been- en voetproblemen.

Muchacho1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 17:39

Dierenarts is net geweest. Blijkt toch uit de castratie te komen, was we iets dikkig maar zei dat dat hoorde dus gingen er niet meteen alarmbellen af.
Hij had 38,1 graden koorts, later na koelen 37,3 dus dat was wel wat gezakt.
Morgen nieuwe medicijnen en hopen op verbetering. Hij eet, drinkt, plast en poept ( iets dunner, volgens naar van de stress) nog wel.
Benen waren nog wel warm en dikkig maar minder. Vanavond weer even erheen om te kijken.
Helaas kan ik er niet in, staat op een kinderboerderij en is allemaal afgesloten vanaf 3 uur. Voor spoed kan de eigenaar het hek openen maar doet de eigenaar niet snel helaas. Donderdag wordt hij naar een andere stalling verplaatst.

Heeft iemand van jullie nog tips en wat ik het beste kan doen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:42

IK vind jouw verhaal niet heel duidelijk, maar als hij net is gecastreerd kan er natuurlijk wat ontsteking ontstaan. Dat moet je dan een- of liefst tweemaal daags koelen met zacht stromend koud water. Misschien handig om zoiets in de openingspost te vermelden.

Muchacho1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 22:00

Hevonen schreef:
IK vind jouw verhaal niet heel duidelijk, maar als hij net is gecastreerd kan er natuurlijk wat ontsteking ontstaan. Dat moet je dan een- of liefst tweemaal daags koelen met zacht stromend koud water. Misschien handig om zoiets in de openingspost te vermelden.

Klopt, had ik niet aan gedacht helaas. heb idd vanmiddag gekoeld en zwelling ging ook wel wat meer weg. Veder was het advies koelen, stappen en ontsmetten.
Mocht hij er morgen nog zo bij staan zouden ze langs willen komen, deze avond vond de dierenarts niet nodig helaas.
Ga morgen vroeg er meteen heen om te oordelen en evt de dierenarts op te bellen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:05

Ik zou hem kort na een castratie niet in de modder zetten. Wonde toch proper houden. Door de modder en het vuil kan het ook infecteren.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:21

Wanneer is ie gecastreerd?

Mijn paard had na de castratie ook flinke zwelling. Moest toen van de DA 2x daags koelen en stappen met m, om de bloedsomloop goed bezig te houden.

Paard liep toen ook heel vreemd wijdbeens, zo sneu :=

Muchacho1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 22:34

Dilan93 schreef:
Wanneer is ie gecastreerd?

Mijn paard had na de castratie ook flinke zwelling. Moest toen van de DA 2x daags koelen en stappen met m, om de bloedsomloop goed bezig te houden.

Paard liep toen ook heel vreemd wijdbeens, zo sneu :=

Afgelopen donderdag middag gebeurt, heeft toto vrijdag ochtend in stal gestaan ( kende hij niet, was in paniek) dus nu staat hij weer buiten. Is dus op de 3e dag ontstaan. Hoe is het bij jou verkopen? Heeft het kang geduurd?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:49

Weet niet precies meer hoe lang, maar geloof dat ik een week gekoeld/gestapt heb en toen was de zwelling weg.

Maar het is alweer 10 jaar geleden, dhs pin me er niet op vast :o

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:53

De wonden zijn nog open, dik in de modder lijkt me erg link, ook gezien tetanus. Hopelijk is hij daartegen gevaccineerd? Ik zou hem toch niet daar willen hebben staan; wel buiten maar dan op een droog stuk. Goed in de gaten houden of het niet ontsteekt (koorts) want dat dan chronisch worden (funiculitis). En anders een pensionstal opzoeken waar hij in drogere en betere omstandigheden kan staan.
Bij mijn veulen was de zwelling na 1,5 week helemaal weg en ongeveer een week later waren de wondjes ook dichtgegroeid.

Muchacho1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 22:55

Lindsey_99 schreef:
De wonden zijn nog open, dik in de modder lijkt me erg link, ook gezien tetanus. Hopelijk is hij daartegen gevaccineerd? Ik zou hem toch niet daar willen hebben staan; wel buiten maar dan op een droog stuk. Goed in de gaten houden of het niet ontsteekt (koorts) want dat dan chronisch worden (funiculitis). En anders een pensionstal opzoeken waar hij in drogere en betere omstandigheden kan staan.
Bij mijn veulen was de zwelling na 1,5 week helemaal weg en ongeveer een week later waren de wondjes ook dichtgegroeid.

Pony wordt donderdag verplaatst naar pensionstaloing, staat helaas nu op een kinderboerderij. Helaas geen mogelijkheid nu op binnen houden of droog, stal kan hij net om draaien en buiten is alles nat, wel bestrafte stukjes helaas. Bedankt voor je ervaring! :o