Mijn 8-jarige ruin is van nature een heel relax dier die niet zo snel gek te krijgen is. En hoewel ik dit zeer kan waarderen, mag hij van mij in het werk wel iets actiever zijn.
Hij staat 24/7 buiten, zonder deken, in droog zand, verharde uitloop en een grote inloopstal. Speelt dagelijks meerdere keren ruige spelletjes met zijn maatje van 1,5 jaar en krijgt onbeperkt voordroog of hooi. Hij komt buiten de winterperiode om een uur of 2-4 op het gras, beperkt, omdat hij jeuk lijkt te krijgen van gras. Heb hem een lange periode Vitalbix gevoerd, maar mede door de jeuk, besloten om over te stappen. Ik voer nu Pavo Inshape, 1 schep per dag. Hij wordt gemiddeld 4 keer per week gereden, dressuur en springen. Hij heeft altijd al de neiging gehad om van lucht dik te worden en ook nu is hij voor het mooie net iets te zwaar. Hij is door de Corona lockdown in kilo's aangekomen (kwam even stil te staan) en die willen er niet meer van af

Eerder hem een 0,5 schep graan (geen idee meer welk merk) per dag gevoerd en hier werd hij heel fijn van. Ellende van granen/havers zijn dat de vogeltje elke dag dikke lol hebben en mijn werk om poep uit de paddock scheppen een langdurige en ellendige klus wordt.
Dus, ik zoek iets om mijn paard te voeren waar hij wel energie van krijgt, maar waar hij niet van aan gaat komen en bij voorkeur goed verteerbaar is. De vogels zoeken maar elders hun kostje bij elkaar. Ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet, vooral omdat ik niet wil dat hij zwaarder wordt.
Wie heeft advies voor mij?