Paard heter voeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 01:51

Met de zoekfunctie al veel topics gevonden, maar toch niet helemaal het antwoord gevonden wat ik zocht.

Mijn 8-jarige ruin is van nature een heel relax dier die niet zo snel gek te krijgen is. En hoewel ik dit zeer kan waarderen, mag hij van mij in het werk wel iets actiever zijn.

Hij staat 24/7 buiten, zonder deken, in droog zand, verharde uitloop en een grote inloopstal. Speelt dagelijks meerdere keren ruige spelletjes met zijn maatje van 1,5 jaar en krijgt onbeperkt voordroog of hooi. Hij komt buiten de winterperiode om een uur of 2-4 op het gras, beperkt, omdat hij jeuk lijkt te krijgen van gras. Heb hem een lange periode Vitalbix gevoerd, maar mede door de jeuk, besloten om over te stappen. Ik voer nu Pavo Inshape, 1 schep per dag. Hij wordt gemiddeld 4 keer per week gereden, dressuur en springen. Hij heeft altijd al de neiging gehad om van lucht dik te worden en ook nu is hij voor het mooie net iets te zwaar. Hij is door de Corona lockdown in kilo's aangekomen (kwam even stil te staan) en die willen er niet meer van af :') .

Eerder hem een 0,5 schep graan (geen idee meer welk merk) per dag gevoerd en hier werd hij heel fijn van. Ellende van granen/havers zijn dat de vogeltje elke dag dikke lol hebben en mijn werk om poep uit de paddock scheppen een langdurige en ellendige klus wordt.

Dus, ik zoek iets om mijn paard te voeren waar hij wel energie van krijgt, maar waar hij niet van aan gaat komen en bij voorkeur goed verteerbaar is. De vogels zoeken maar elders hun kostje bij elkaar. Ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet, vooral omdat ik niet wil dat hij zwaarder wordt.

Wie heeft advies voor mij?

troi

Re: Paard heter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:23

Kentucky lite e is een fijne!

Erg goed verteerbare granenmix

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:45

Mijn paard kwam ook energie te kort maar is gevoelig voor hoefbevangenheid en ook snel dik.
Nu krijgt hij voer van bio ron. Hij krijgt verschillende dingen.
Ik heb wel hulp gehad bij het samenstellen.
Voordeel is dat alles puur en biologisch is, ik vind het heel fijn om niet allerlei extreem bewerkte dingen te voeren.

Hij krijgt op het moment spelt, graan, zonnebloempitten en bokashi.
Ik heb ook nog wat andere dingen die hij gekregen heeft maar op het moment heeft ie daar geen behoefte aan.
Heel mooi om te zien dat ze echt heel goed zelf weten wat ze nodig hebben, in het begin viel hij echt aan op sommige dingen, hij heeft daar gewoon echt een tekort in gehad ondanks dat hij altijd een vitamine korrel kreeg.

Hij heeft nu een stuk meer energie, blijft altijd wel een tikkeltje lui maar dat is gewoon hoe hij is.
Veel meer looplust en hij is ook niet dikker geworden.

De vrouw die mijn hielp zei dat mijn paard langzame energie nodig had , je kan hem niet in een keer heet voeren en dat klopt want al geef je hem bijv een schep haver merk ik dat helemaal niet.
Terwijl ik nu met zijn dagelijkse portie voer echt veel verschil merk.

Een kopje kan je ook niet vullen met een brandweerslang vond ik een mooie uitdrukking van haar.

Geen idee eigenlijk wat de vogels doen met de mest van mijn paard, ik hoef zelf niet te mesten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:31

Hoe voer je het graan? Met brok? Dan kan het zijn dat het eruit komt, zoals het erin gaat en dan hebben de vogels er inderdaad veel plezier van.

Is er een mogelijkheid om het te laten pletten of geplette graan te kopen? Dan verteren ze beter en komt er ook niet in zn geheel uit.

Zelf meng ik graan met lucerne, daar moeten ze standaard al beter op kauwen en vind ik geen hele graankorrels in de mest.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:09

ik zou 0.25kg havermout proberen. Dit is extra gemakkelijk verteerbaar, dus blijft er in principe niets over voor de vogels.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:41

Kentucky E lite is goed voor net een tandje extra, die van mij blijft er ook mooi strak van. :)

Maar, dit is ook een granenmix waar de vogels op af komen in de mest.

Ik neem dat beetje langer mestruimen voor lief, mijn paard doet het super op 3x per dag een halfje.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:56

Ik zou het meer rijtechnisch oplossen. Een sloom paard is ook scherp aan het been te krijgen. Oefenen met een goede instructeur.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:25

1 schep krachtvoer per dag is niet genoeg om je paard te voorzien van alle benodigde vitamines en mineralen.
Hierdoor kunnen ze ook sloom worden. Je zou er een balancer (vitaminekorrel) bij kunnen geven.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 00:05

Rubs schreef:
Ik zou het meer rijtechnisch oplossen. Een sloom paard is ook scherp aan het been te krijgen. Oefenen met een goede instructeur.

Inderdaad, is mij met mijn vorige merrie ook gelukt. Van een lui en flegmatiek paard, naar actief en flitsend voor het been.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 00:29

Naf enerG gaf mijn paard net even wat meer scherpte toen hij op arm voer stond ivm zweren en toch flink sportte. Was er erg over te spreken. Kon net iets meer zonder heet te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 00:35

Minoes schreef:
1 schep krachtvoer per dag is niet genoeg om je paard te voorzien van alle benodigde vitamines en mineralen.
Hierdoor kunnen ze ook sloom worden. Je zou er een balancer (vitaminekorrel) bij kunnen geven.

Wat TS voert de pavo inshape wel... Dat is geen krachtvoer maar zit tussen een muesli en balancer in. Is een citraat hier zit ook al vitaminekorrel bij in. Met één schep geef je de aanbevolen hoeveelheid en voorzie je in alle behoeften aan vitamines en mineralen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 00:57

De Pavo Inshape is voorzien van de Vital brokjes, dus daarin krijgt hij genoeg. Het graan wat ik gaf werd gemengd met dit voer en daar werd wel goed op gekauwd, maar misschien niet goed genoeg.

Rijtechnisch wordt er aan gewerkt, maar voor zowel mij als voor paard is het fijn als hij vanuit zichzelf iets meer go heeft.

Kentucky Lite E had ik gevonden. Houd ik in gedachte. Naf enerG kende ik nog niet, kan ik zeker proberen.

@Mizora: Ik kan bijna niets vinden over havermout voor paarden, behalve dat het een energiearm voer zou zijn. Haver is uiteraard overal te vinden, maar specifiek havermout dan weer niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 01:15

Ik weet niet of echt heter voeren altijd werkt. Mijn paard (Haflinger) is altijd een flegmatieke geweest. Hij heeft vroeger op vitaminekoek+hooi gestaan, daarna bijna 1,5 kg sportbrok per dag (niet mijn keuze) en staat nu op 500g PavoInShape per dag. Op de eerste stal was hij moddervet, de stallen daarna mooi in vorm.

In die moddervette periode was hij sloom en absoluut niet aan het been en ik kon ook niet goed genoeg rijden om het eruit te krijgen. Met veel te zijn afgevallen en veel lessen heeft hij nu veel meer looplust en is hij echt fijn te rijden. Maar tussen die portie sportbrok en die PavoInshape merk in van energie niet zo heel erg veel verschil. Eerder zelfs nog looplustiger op de Inshape en eigelijk ook algemeen gezonder en beter in zijn vel en vacht. Dus of graanproducten echt bijdragen weet ik niet, in mijn ervaring alleszins niet.

Wel heb je van die sporttoppings. Ik ben even de naam kwijt, ze verkopen het in zwarte Rechthoekige potten van 5 kg van Pavo. Misschien zoiets?

Havermout had ik ook nog nooit gehoord, maar ben wel heel benieuwd naar hoe het juist werkt :) Hebben de meeste fouragehandelaars dat?

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 01:24

Je zou een slobber met haver kunnen proberen maar ik zou het toch ook eerder rijtechnisch gaan zoeken.

Mijn ruin werd vroeger altijd wel fris van slobber dus daar moest ik zuinig mee doen, anders was het feest.
Mijn merrie werd van meer voer/energie alleen maar vervelend maar ging er geen stap harder van lopen. Die stopte de extra energie in het zoeken naar bakkabouters. Door haar scherper aan het been te rijden, kreeg ik een fijn en voorwaarts paard zonder de eeuwige discussie of ze nu wel of niet aangevallen kon worden door buitenaardse wezens in de bak.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 03:39

Lastig..
je zou ook eens biergist kunnen proberen, de b vitamines zorgen voor meer energie.. merk het goed aan mijn paard wanneer ze het krijgt. Daarbij is het goedkoop en nog goed voor veel meer dingen.

Verder zou je eens gerstvlokken kunnen geven, dit is makkelijk verteerbaar en voor langdurige energie in tegenstelling tot haver.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 08:29

Mijn vorige paard gaf ik cavalor endurix voor net wat meer energie. Bij haar werkte dat goed. Mijn huidige paard moet ik dat vooral niet geven want die wordt er te heet van

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:44

Misschien kan je de granenmix door de luzerne voeren dan moet ze er beter op kauwen en hebben de vogels er minder plezier van! Ik zou ook wat omega 3-6-9 bij voeren van subli voor meer energie

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:54

Yvank_ schreef:
Minoes schreef:

Wat TS voert de pavo inshape wel... Dat is geen krachtvoer maar zit tussen een muesli en balancer in. Is een citraat hier zit ook al vitaminekorrel bij in. Met één schep geef je de aanbevolen hoeveelheid en voorzie je in alle behoeften aan vitamines en mineralen.

Ah, sorry! Dan heb ik niks gezegd. :D