Paard eet ineens geen muesli meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey1998

Paard eet ineens geen muesli meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 20:55

Hoi allemaal,

Ik heb een 5 jarige kwpn van bijna 1.80 groot! Hij staat momenteel op rust (buiten in een kleine paddock) wegens een wond/operatie en revalidatie. We wandelen dagelijks 30 tot 45 minuten.

Situatie is als volgt:

Paard staat dagelijks 8 tot 12 uur lang buiten met onbeperkt hooi. Hij eet dit ook heel goed, en ruim voldoende. Daarnaast krijgt hij dagelijks extra bietenpulp en wortelen, ook dit eet hij zonder problemen.

Ik voer hem al maanden pavo care4life en sinds kort voermeesters efficiënt (vervanging voor de sportbrok) beide een schep per dag verdeelt over 2 keer.

Sinds een week ongeveer eet hij helemaal geen muesli meer, hij zoekt de brok en wortelen er tussenuit. Ik vind dit na al die maanden zo vreemd. Dus vraag me af of er iemand is die iets soortgelijks heeft meegemaakt, lag de oorzaak bij een beginnend medisch probleem, of iets in die richting? Of is dit puur kieskeurig zijn in het voer?

Bedankt alvast! :D

Rubs

Re: Paard eet ineens geen muesli meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:05

Als hij alles goed eet behalve dat dan denk ik dat hij het niet meer zo lekker vindt.. en zn nieuwe voer vindt hij wel erg smakelijk.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:16

Kieskeurig. Zijn brok bevat natuurlijk veel meer “lekkers” (suikers/melasse) als zijn muesli.

Waarom voer je niet de voermeesters rust & herstel ivm revalidatie?
Dan heeft hij de energie van de efficient niet nodig en kan hij de eiwitten uit de R&H gebruiken voor herstel wond.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:32

Mijn paard is ook een zeikerd als het over voer gaat. De ene dag lust ze dingen wel, de andere niet. Dan gaat het weer een tijd goed, en dan is het vies. Ik maak me er geen zorgen meer om. Als die van jou zijn andere brokken etc wel gewoon eet dan zal er niets speciaals aan de hand zijn. Eet ie helemaal geen krachtvoer meer dan kan je aan maagzweren denken.

LillyGuust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:28

Hier ook, echt gek. Een jaar lang heeft hij de Agrobs Alpengrun Musli met smaak opgegeten, enkele weken terug begon hij ineens de brokken er vantussenuit te halen.
Hij krijgt nu enkel nog zijn balancer, de musli moet hij plots niet meer hebben.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:46

Paarden zijn zoetekauwen. Alle brok, muesli met flink wat melasse, suiker, zetmeel erin gewoon niet meer kopen en gezonde bijvoeding geven. Daar is inmiddels meer dan genoeg van op de markt. Voor volume en niet meer kieskeurig selecteren van het lekkers kan er een gezonde mash (met water erbij) gemengd worden. Bergwiesen of Vitalbix of zoiets.