Ik ben begonnen bij Pharmahorse maar op een bepaald moment overgestapt op Healthy Origins, vanwege het natuurlijke vitamine E vs synthetisch (gok ik, aangezien er nergens een vermelding staat van natuurlijke vitamine E).
Nu, Healthy Origins op zich tevreden mee, zijn capsules en gewoon 1 capsule per dag bij de vitaminenbrok en hij krijgt 1000 IE binnen, als hij het op eet. De laatste tijd laat hij de capsule steeds vaker liggen, en dan op een later tijdstip is die wel weg, maar of die dan toch binnen is of dat hij uit de voerbak 'gevallen' is weet ik niet. Daarnaast is het vaak een gedoe om aan een nieuwe pot te geraken, ik bestel dit maar 1x per jaar omdat ik er 8 maanden mee doe, maar meestal tegen dat ik die nodig heb is die niet meer in voorraad en nu met het Corona-jaar is het helemaal een ramp.
Dus zat ik nog eens te kijken naar Pharmahorse, en het verschil (qua hoeveelheid en prijs) en zit te denken om terug naar daar over te schakelen. Ik heb een berekening gemaakt maar wil even bevestiging of deze klopt, dan weet ik wat ik ongeveer aan de pony geef. Het is namelijk moeilijk vergelijken omdat ieder eigen eenheden ed gebruikt.
In ieder geval, in Heathy Origins zit in 1 capsule 1000 IE (of IU als je wil) vitamine E.
Bij Pharmahorse praten ze over 127 gram Elementair per kilogram.
Volgens Pharmahorse heeft een paard 4 schepjes van +- 4 gram nodig per dag.
Voor het gemak heb ik even gerekend met 5 schepjes, dus ongeveer 20 gram per dag.
127 gram vitamine E/kg poeder = 2.5 gram vitamine E/20 gram poeder.
2.5 gram = 2500 mg = 2500 IE (IU).
Maar: er vanuit gaande dat het om syntetische vitamine E gaat is er meer nodig, want 1 IE = 1 mg natuurlijke vitamine E of 0.67 gram syntetische vitamine E (dus +- 2/3e)
Reken je dan die 2500 IE (dus 2/3e hiervan) om dan kom je op 1666 IE uit, een stukje hoger dan 1000 IE per dag wat hij nu krijgt.
Klopt deze berekening?
Trek je het op die manier door naar 4 schepjes (dus 16 gram) dan zit je uiteindelijk op 1354 IE wat ook nog voldoende zal zijn. Met 3 schepjes kom je op 1016 IE. Rekening houdend met dat het poeder is en dus misschien wat gemorst wordt/blijft liggen/schepjes niet 100% gelijk verdeeld zijn is dit al meer op het randje.
In ieder geval, dit alles er vanuit gaande dat mijn berekening klopt, en dat wil ik dus even met jullie checken

Verder heb ik nog iets in mijn hoofd zitten dat vitamine E maar een aantal maanden houdbaar is, en daarna ook afzwakt qua werking. Ik herinner mij ook uit het verleden dat het poeder na een tijdje geel werd en wat ging klonteren, waarschijnlijk door het vocht dat er toch onbedoeld bij komt. Iemand hier ervaring mee of dit in poeder een groter probleem is dan in een capsule? Of werken mijn capsules na een aantal maanden sowieso ook minder?
In tegenstelling tot vroeger waarbij de emmer elke dag open ging, zal nu de emmer maar 1x per week open gaan (ik zet potjes klaar) dus misschien zal dit ook minder een probleem vormen. Maar vraag me dus wel af of het de werking beïnvloed.
Laat je dus maar horen, over mijn berekeningen, en jouw ervaringen met beide producten