Elektrolyten Equifyt, hoe voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Elektrolyten Equifyt, hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 21:59

Ik heb 2 dozen elektrolyten gewonnen van Equifyt, kei leuk natuurlijk!
Alleen nu staat er op de doos dat ik ze door water moet voeren.....niet handig. Slobber voer ik ook niet.

Nu vroeg ik mij af of er bokkers zijn die deze ook hebben en het droog over het voer voeren?

Heb de vraag ook na Equifyt gemaild :-)
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 09-12-20 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Re: Elektrolyten Equifyt, hoe voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:07

Gewoon, door wat slobber. Niet te moeilijk denken 8-).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 22:18

Utixo schreef:
Gewoon, door wat slobber. Niet te moeilijk denken 8-).

Ik voer ook geen slobber ....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:52

Waarvoor wil je het toepassen?

In principe voer je elektrolyten altijd met water omdat het zouten zijn en bij zout eten extra vocht nodig is. Slobber kan je ook prima van biks maken of bietenpulp, maar gewoon een halve emmer water waarin je het mengt kan ook goed. Eventueel doe je er nog een scheut appelsap doorheen als het paard niet vreselijk geneigd is tot drinken.

Niet alle paarden drinken direct goed uit een emmer, dat aanleren is sowieso handig zodat ze dat goed doen wanneer het echt moet.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 22:59

Nee ik voer geen slobber omdat ik dat niet wil, heb het niet nodig. Ze krijgen hun voer en normaal
Voer ik droog daaroverheen de elektrolyten van Pharmahorse, geen probleem!

Alleen daar staat het ook bij aangegeven dat het kan bij Equifyt niet dus de vraag is aan bokkers die hier specifiek met dit merk ervaring hebben of dat dus ook kan :-)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:05

Mocht het volgens Equifyt niet kunnen, dan kan je prima een schep water bij je voer doen. Dat is ook slobber, slobber hoeft absoluut niet een aangepaste voersoort te zijn. Hier krijgen ze alles als slobber, ooit bij 1 paard begonnen omdat die gevoelig is voor slokdarmverstopping. De rest heeft het een keer voor de grap gekregen en bleken toen hun eten veel smakelijker te vinden. Aangezien het maar 5-10 minuten hoeft te staan om slobber te worden, is het geen moeite (ze krijgen allemaal eens per dag bijvoer. Marstall Force met Fiber nuggets, sojaschroot en lijnzaadolie. Maar in het verleden ook luzernebrok, subli basisbrok, nature's best en metazoa broxxx als slobber gevoerd).

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:09

Maar je moet elektrolyten met vocht voeren. Het zijn zouten die vochttekorten aanvullen, dan moet je dus wel dat vocht erbij voeren. Droog over het voer doet het niet zoveel.

Is het echt zo erg om een handje slobber, of desnoods voer aan te lengen met water?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 23:19

De tip van de schep water is een goede, bedankt!! Doe ga ik zeker toepassen :-)

Ja het is erg, ik heb Een paard met een zware voedsel allergie en daar ga ik niks meer mee rommelen kwa voer.

Je hoeft elektrolyten niet met water te voeren, kan prima droog over het voer als ze ervoor geschikt zijn zoals die van pharmahorse.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:23

Kan prima, als jij zeker weet dat je paard daarna drinkt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:23

Mizora schreef:
Mocht het volgens Equifyt niet kunnen, dan kan je prima een schep water bij je voer doen. Dat is ook slobber, slobber hoeft absoluut niet een aangepaste voersoort te zijn. Hier krijgen ze alles als slobber, ooit bij 1 paard begonnen omdat die gevoelig is voor slokdarmverstopping. De rest heeft het een keer voor de grap gekregen en bleken toen hun eten veel smakelijker te vinden. Aangezien het maar 5-10 minuten hoeft te staan om slobber te worden, is het geen moeite (ze krijgen allemaal eens per dag bijvoer. Marstall Force met Fiber nuggets, sojaschroot en lijnzaadolie. Maar in het verleden ook luzernebrok, subli basisbrok, nature's best en metazoa broxxx als slobber gevoerd).

Hier idem, de pre-active of de grasbrok kan in theorie droog gevoerd worden, maar ik heb eentje die blijkbaar niet goed kauwt en dus wel eens vast staat.
Ik zet de dag ervoor voor elk hun portie klaar, beker water erbij, en dag erop hebben ze hun lekker prutje.

Ik zou dus ook gewoon schepjes water erbij doen, dan blijft de poeder ook beter plakken, anders snuiven ze erin en is het weg.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 12:11

Voor degene die het intressant vind, volgens Equifyt kunnen ze ook door het voer gemengd worden, kan zijn dat de smaak dan te heftig is en ze het niet graag eten maar dat moest ik per paard bekijken en uitproberen :-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:43

Waarom voer je nu electrolyten?
Of wil je die voeren?
Das toch meer iets voor als het erg warm is en de paarden erg zweten na prestatie!?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 22:13

Popstra schreef:
Of wil je die voeren?
Das toch meer iets voor als het erg warm is en de paarden erg zweten na prestatie!?

Ik voer inderdaad elektrolyten na zware trainen als ze veel gezweet hebben, anders niet. Ik heb 2 paarden die het jaar door snel en veel zweten, dus wel handig :-)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:48

Popstra schreef:
Of wil je die voeren?

In de winter zweten paarden ook :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:17

Ja maar je hebt zweten en zweten he, winters is het nu niet bepaald zo erg dat ze aan de electrolyten moeten.
Mijn quarters zweten ook altijd maar krijgen alleen boven bepaalde temperaturen dus zomermaanden electrolyten bij gevoerd als de training dus intenser is en we ons wedstrijd seizoen hebben.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 14:59

Popstra schreef:
Ja maar je hebt zweten en zweten he, winters is het nu niet bepaald zo erg dat ze aan de electrolyten moeten.
Mijn quarters zweten ook altijd maar krijgen alleen boven bepaalde temperaturen dus zomermaanden electrolyten bij gevoerd als de training dus intenser is en we ons wedstrijd seizoen hebben.

Fijn dat die van jou het niet nodig hebben :-)