opisop_shop schreef:bedankt voor je reactie.
Ik ben niet van het schoppen, hoewel ik de smid vorige keer na al zijn engelengeduld heb gezegd dat hij hem best mocht corrigeren als hij zo gericht ging trappen, soms maakt dat ook net even genoeg indruk om een beetje in te dammen.
Ik ben zelf niet zo van het voerbelonen, heb het wel even met hem gedaan in combinatie met goed timen, maar daar wordt hij drammerig van. En ja, ook dat kun je er wel weer uittrainen.
Maar ik kijk liever even verder naar andere oplossingen in dit geval.
Clickeren is voor mij iets heel anders dan gewoon 'voerbelonen'.
Ze leren allemaal éérst voedsel weigeren bij een goede clickeraar. Zodat ze niet gaan drammen. ECHT niet gaan drammen.
Ik heb een haflinger. Als je daarmee begint met clickeren, heb je een piranha in je handen hangen. Dus voedsel weigeren is essentieel. Doe je dat verkeerd, heb je denk ik zo'n beetje het meest drammerige paard dat er bestaat. Als ik een snoepje heb, en mijn hand is dicht, kijkt ze weg: voedsel weigeren. Drammen, zeuren, bedelen zijn echt tekenen van verkeerd aangeleerd clickergedrag. Ik kom die veronderstelling nog vaak tegen helaas. En het is zo onnodig 
(Nogmaals: ieder zijn methode, maar clickeren en drammen zijn echt dingen die NIET bij elkaar thuis horen, los van in de eerste sessies waarin ze de spelregels nog aan het leren zijn. En hey: als het gevaarlijk wordt, mag de smid inderdaad absoluut zichzelf veilig stellen en een keer een tik geven, safety first, happiness second)