Voer / supplement / spuit voor bij de hoefsmid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Voer / supplement / spuit voor bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 20:09

Hoi bokkers,

Ik ben op zoek naar voer / supplement / anti stress spuit of iets dergelijks voor een paard dat zich misdraagt bij de hoefsmid. Ik wil graag even duidelijk uitleggen wat de situatie is, excuus alvast voor het lange verhaal.

Sinds september heb ik een prachtige en leuke driejarige ruin.
Leuk dier, groen gekocht bij de fokker vandaan.
Hij heeft voor de verkoop op een tussenstal gestaan, daar is hij voor op ijzers gezet, volgens zeggen gewoon met een praam.
Eenmaal thuis wilde ik de ijzers er onderweg hebben, hij kon nog niet stilstaan / vaststaan en onze gangpaden zijn niet gemaakt op dat gedrentel qua ondergrond.
Paard heeft sinds hij hier op stal staat al ontzettend veel bijgeleerd, staat nu keurig stil in het gangpad met poetsen, kan longeren, deken op enz oftewel het gewone paarden ABC begint hij te kennen.
Het is een paard dat aan het begin al wat spannend vond als ik verder naar achteren ging dan schouderhoogte, door veel bezig te zijn kan ik hem overal aanraken en poetsen.
Met hoeven geven is hij echter vanaf het begin erg lastig.

Toen ik het paard een paar weken had is de hoefmid geweest maar hij viel niet te bekappen. Ook niet met praam. Hij maaide met zijn voorbenen en sloeg op den duur gericht met de achterbenen.
De voorijzers hebben we er onderweg gekregen maar meer ook niet.
Ik ben druk bezig met trainen, heb ook een gedragstherapeut (in afrondende fase van de gehele opleiding) langs gehad voor een aantal dingen bij hem en onze pony, en dat ging ook nog niet zo soepel wat dit betreft.
Inmiddels kan ik zijn voorvoeten optillen en even vasthouden, ook als hij hem wil neerzetten kan ik hem nog wat langer vasthouden en vindt hij dit nog oke, achter wisselt het nogal. De ene keer tilt hij hem op en begint gelijk te maaien, de andere keer tilt hij hem een klein stukje op en kan ik hem een aantal tellen vasthouden.
De gedragstherapeut gaf me de tip om Confidence Gel te gebruiken (als aanvulling op trainen uiteraard). Ik heb een portie gekocht (2 zakjes), twee keer een half zakje gebruikt om te testen wat zijn reactie was, maar ik merkte te weinig verschil om hier op te vertrouwen.
Daarom vandaag toen de hoefsmid kwam domosedan gegeven, een hele spuit (normale dosis op gewicht).
Hij was flink suf en het bekappen ging super.
Ik blijf uiteraard lekker door oefenen en het duurt nog 8 weken totdat de hoefsmid weer komt, dus we hebben nog even.
Maar misschien is er iets waarmee ik hem kan ondersteunen wat net de scherpe randjes eraf haalt van zijn gedrag?
Ik kan natuurlijk de Domosedan blijven gebruiken en dat per keer afbouwen, maar misschien zijn er nog andere dingen.
Ik wil liever geen middelen gebruiken die het paard alleen uiterlijk rustig maken maar het paard ondertussen stress heeft zonder daarop te kunnen reageren.
Het is gewoon een jong paard dat nog veel moet leren.
Het is echter wel sinds hij hier staat (of vermoedelijk sinds de tussenstal) een luchtzuiger / kribbebijter dus hij heeft geen voerbak in zijn stal hangen maar krijgt een pavo koek uit de hand gevoerd. Dat maakt de zoektocht wellicht nog iets moeilijker.

Dinsdag komt er een cranioscraal therapeut die allerlei therapieën toepast dus wellicht komt er nog iets aan het licht, ik ben benieuwd.

Fokker geeft aan dat hij bij hun ook niet de makkelijkste was maar dat hij niet gericht trapte ofzo, maar daar heb ik wel wat vraagtekens bij.

Ik heb niet eerder paarden gehad die moeilijk waren bij de hoefsmid, heb altijd jonge paarden gehad maar die vanaf het begin goed opgevoed en deze mist gewoon zijn ABC.
Ik ben benieuwd naar jullie tips / ideeën, alvast bedankt!

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:38

Hier goede ervaringen met de Naf Instant Magic spuit. Ik geef een hele spuit ongeveer een uur voor de hoefsmid komt.
We hebben een zeer rustige en vriendelijke smid, maar de eerste ervaring na een verhuizing (nieuwe ruimte, nieuwe kudde en nieuwe smid) is voor mijn ruin (2,5 jaar) te stressvol geweest waardoor hij angstig is geworden bij het verzorgen van zijn hoeven.
Wij hebben veel geoefend met clickertraining waardoor wij nu alles kunnen wat betreft zijn hoeven. Dus zijn zelf ook aan de slag gegaan met de vijl en alle handelen die de smid ook doet. Die angst is nu weg bij mijn paard.
Bij de smid zelf is paard nog wat angstig. Vandaar de spuit en als afleiding ook een liksteen. Dit is nu een keer zo gedaan en ging echt perfect. Wij gaan daarmee gewoon elke keer afbouwen als het goed gaat.
Hij mag ook gewoon nog eten met de spuit op en is echt niet van de wereld, maar het scherpe is echt wel vanaf.

danamuts

Re: Voer / supplement / spuit voor bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:55

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 21:27

Het is niet dat hij wat tegenstribbelt, hij was gewoon niet te handelen. Dat los ik niet op met iets lekkers ben ik bang.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 08:49

Werk je al met clickertraining? Mijn merrie kwam ook zo uit de opfok: te kort bekapt, daar op ijzers gezet. Ik hou zelf niet van ijzers op een gezonde hoef, dus zodra de hoef weer wat gegroeid was, gingen die eraf. DRAMA was dat. Ze kwam omhoog, de praam moest erop, want de smid moest toch veilig de ijzers eraf kunnen halen. Enfin: daarna vond ze de smid natuurlijk helemaal niet meer leuk (andere smid dan op de opfok - toen was ze nog niet van mij).

Ik heb haar nu 3,5 jaar en ze vindt de smid nog altijd niet super leuk - en nu heb ik door omstandigheden ook sinds een paar maanden een nieuwe smid waar ze opnieuw op moet leren vertrouwen. Maar: ik clicker veel met haar en doe veel aan desensibiliseren (nou ja, in het begin dus vooral, desensibiliseren). Ik kan haar zelf zonder enige moeite bekappen. Ze vertrouwt mij prima, weet dat ik haar niets vraag dat ze niet aankan, en geeft netjes aan wanneer ze haar hoef even terug wil. En ik krijg die hoef dan ook direct weer terug van haar als ze even vier benen op de grond gehad heeft. We maken ook met de nieuwe smid weer progressie door te clickeren op de losse onderdelen: hoef op een hoofjack (die gebruikte de andere smid alleen bij het vijlen, de nieuwe ook bij het bekappen zelf, dus moet ze er langer op met haar voet) en dan gewoon staan en wachten, na een x aantal tellen (je begint klein) click je (ik gebruik een woord overigens, wil mijn handen vrij hebben) en geef je een snoepje/ brokje. Dat kun je prima uitbouwen.
Het gaat dus niet om afleiden - als 500kg paard geen zin heeft, kun je op je kop gaan staan denk ik altijd maar... Maar om ze het idee te geven dat ze er invloed op hebben. Trainen op dingen zodat ze (het idee hebben dat ze) er invloed op hebben, maakt ze zo vaak zoveel makkelijker...

Zullen genoeg mensen zijn die het onzin vinden op die manier, want het is een langere route dan 'schopt er maar een keer onder, stil staan zal ze!', maar op termijn natuurlijk wel een prettigere route voor je paard.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 08:53

bedankt voor je reactie.
Ik ben niet van het schoppen, hoewel ik de smid vorige keer na al zijn engelengeduld heb gezegd dat hij hem best mocht corrigeren als hij zo gericht ging trappen, soms maakt dat ook net even genoeg indruk om een beetje in te dammen.
Ik ben zelf niet zo van het voerbelonen, heb het wel even met hem gedaan in combinatie met goed timen, maar daar wordt hij drammerig van. En ja, ook dat kun je er wel weer uittrainen.
Maar ik kijk liever even verder naar andere oplossingen in dit geval.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:00

opisop_shop schreef:
bedankt voor je reactie.
Ik ben niet van het schoppen, hoewel ik de smid vorige keer na al zijn engelengeduld heb gezegd dat hij hem best mocht corrigeren als hij zo gericht ging trappen, soms maakt dat ook net even genoeg indruk om een beetje in te dammen.
Ik ben zelf niet zo van het voerbelonen, heb het wel even met hem gedaan in combinatie met goed timen, maar daar wordt hij drammerig van. En ja, ook dat kun je er wel weer uittrainen.
Maar ik kijk liever even verder naar andere oplossingen in dit geval.

Clickeren is voor mij iets heel anders dan gewoon 'voerbelonen'.

Ze leren allemaal éérst voedsel weigeren bij een goede clickeraar. Zodat ze niet gaan drammen. ECHT niet gaan drammen.
Ik heb een haflinger. Als je daarmee begint met clickeren, heb je een piranha in je handen hangen. Dus voedsel weigeren is essentieel. Doe je dat verkeerd, heb je denk ik zo'n beetje het meest drammerige paard dat er bestaat. Als ik een snoepje heb, en mijn hand is dicht, kijkt ze weg: voedsel weigeren. Drammen, zeuren, bedelen zijn echt tekenen van verkeerd aangeleerd clickergedrag. Ik kom die veronderstelling nog vaak tegen helaas. En het is zo onnodig :)
(Nogmaals: ieder zijn methode, maar clickeren en drammen zijn echt dingen die NIET bij elkaar thuis horen, los van in de eerste sessies waarin ze de spelregels nog aan het leren zijn. En hey: als het gevaarlijk wordt, mag de smid inderdaad absoluut zichzelf veilig stellen en een keer een tik geven, safety first, happiness second)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:15

Persoonlijk vind ik dat je echt de verkeerde kant op denkt met verdoven. Paard geeft iets aan, en dat wordt gewoon in de kiem gesmoord. Als hij op zijn manier schreeuwt dat het niet gaat door zelfs gericht te gaan trappen, kan hij een trap terug krijgen. Waarom? Hoefsmid is best lastig voor een jong paard. hun benen zijn hun alles en balans is vaak nog niet ideaal. Los van dat kan er vanalles zijn, zelfs pssm kan dit gedrag veroorzaken.

Terwijl de andere kant op, hem op en simpele, groen paarden niveau, begrijpend belonen, dmv voer, wordt weg geschreven als geen optie. En ja, belonen kan ook zonder voer, maar voordat voor een paard de waarde van die beloning dezelfde impact heeft als een voer beloning ben je best wel wat stapjes en tijd in je training verder. Met die intelligentie wordt en paard helaas niet geboren. Terwijl voedsel en kwestie van instinct is.

Ben verbaasd ook dat een gedrag therapeut met zulke middelen komt ipv de training op te delen in behapbare stukjes.

Hier krijgen jonge of getraumatiseerde dieren bij noodzakelijke dingen als hoefsmid scannen enten standaard een bak voer onder hun neus. Puur voor de positieve koppeling, dan staan we immers al met 1-0 voor. Daarbij ben ik qua keuze van degene die erbij komt selectief op kwaliteit, maar minstens net zo op gedrag. Hoe snel we de bak voer afbouwen hangt van het paard af, ik wil ontspanning. Soms haal ik na 2 voetjes het voer al weg, sommigen pas na een half jaar.

En nee, paarden worden daar niet schooierig van. Dat gebeurt als je paarden zomaar of op voor hun onduidelijke vragen gaat belonen en ze dus niet kunnen plaatsen waarom de voer beloning is. Dát is hetgeen wat de gedrags therapeut zou kunnen coachen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:20

@caily dat dus :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 13:01

De therapeut is hier één keer mee bezig geweest en haar advies is opdelen in kleine stukjes en evt bij de hoefsmid ter ondersteuning de gel.
Die werkt op basis van feromonen, is dus geen verdovingsmiddel of iets dergelijks.

Ik zoek ook eigenlijk iets anders dan een verdovingsmiddel, maar wel iets dat bij de smid kan worden gebruikt ter ondersteuning van het paard. Ondertussen oefen ik gewoon in alle rust door.
Ben ook zeker niet op zoek naar een quickfix.
Wie weet komt er dinsdag ook nog iets uit onderzoek van de cranio.